Marduk személy
Marduk (akkád név talán a sumer AMAR.UTU Utu-borjú kifejezésből) az ókori Babilon főistene volt. A kháld II. Marduk-apla-iddína felirata Aszari néven is említi, néhány listában Kinma (Dkin-ma), feladatköre szerint jelzője lehet az öntözőcsatornák védnöke, illetve ezek megszemélyesítője dMarduk šá pa-ta-ti néven. Fő temploma a babiloni Észagíla, az akítu (újévi)-ünnepségek helyszíne és a hozzáépített zikkurat, az Étemenanki volt, amelyhez Bábel tornya legendája kapcsolódik. Ő a Biblia Merodachja és a modern zsidó Mordeháj név is az ő nevének változata.
Idézetek
Apszu látta, hogy az új istenek zavarják az ő nyugalmát, felszólította Tiamatot (Káosz), hogy csináljanak rendet. Ez azonban nem sikerül nekik. Ea ravaszsággal győz, és Apszu legyőzetése után Tiamat ellen vonul, aki undok szövetségesek egész rajával vette magát körül. Az istenek Mardukot választják meg vezetőjüknek, aki a szelek s villámok szárnyán előtör, nagy hálóval elfogja Tiamatot, és „könyörtelen buzogányával szétzúzza koponyáját”. Hulláját kétfelé vágja, az egyik felét a magasban erősítette meg, hogy boltozat legyen a felső vizek tartására.
Mózes öt könyve és a haftárák / Széfer hamisa humse Torá im hahaftarót Héber szöveg, magyar fordítás és kommentár
…a görög istenek eredetét Egyiptomra igyekszik visszavezetni. De meglátja a rokon vonásokat más keleti isteneknél is, így Mardukot Zeusz Bélosznak nevezi.
Kákosy László: Fény és káosz 93% A kopt gnósztikus kódexek
Marduk kettőzött feje a felfokozott isteni erőt jelképezi. A kétfejű vagy négyarcú istenek ember és isten között közvetítettek – minden oldal felé egyaránt fordulva.
238. oldal, XIV. - Ikertorzok az emberi kultúrában, művészetben (Kossuth, 2008)
Varjassy Péter – Métneki Júlia: Egy vagy kettő? Összenőtt ikrek Magyarországon
Tiámat – Apszú élettársa, az őskáosz nőnemű alakja, egyben a sós vizű tenger neve. Apszútól szülte Ansart és Kisart, Lahmut és Lahamut. Amikor Éa megölte férjét, harcot indított a fiatalabb istenek ellen; vezérnek fiát, Kingut állította, akivel összeházasodott és különböző szörnyeket szült, hogy bosszút állhasson ellenségein, továbbá viperát, szfinxet, oroszlánt, veszett kutyát és skorpióembert teremtett. Éa is megrettent tőle, s fiát, Mardukot küldte ellene. Ez hálóval megfogta Tiámatot, lelőtte, s testét kettőbe hasította; egyik feléből lett az égbolt, másikból a szárazföld.
290. oldal (Könyvkuckó, 1998)
And that this idea of a net is very ancient, especially in its macrocosmic significance, is evidenced by the parallel of the Assyrian and Babylonian versions of the great fight between the Sun-god Marduk and the Chaotic Mother Tiamat and her titanic and daimonic powers of disordered motion and instability—both Egyptian and Babylonian traditions probably being derived from some primitive common source.
“He (Marduk) set lightning in front of him, with burning fire he filled his body. He made a net to enclose the inward parts of Tiamat, the Four Winds he set so that nothing of her might escape; the South wind and the North wind, and the East wind and the West wind, he brought near to the net which his father Anu had given him.”