manierizmus fogalom
Idézetek
Murray Kempton újságíró, akit az irodalmi világban is nagyra becsültek brit-esszéista manierizmusáért, a Tribet és engem szóképek és figurae sententiae kavalkádjával a már említett csatornába taszított. Nos… kit érdekelt? Kempton annyi elegáns brit kettős és hármas tagadást használt, hogy az idő nagy részében azt sem tudta az ember, miről beszél.
Utószó: Magas lovon
Többek között az különbözteti meg a manierizmust a barokktól, hogy míg a manierizmusnak mindig volt egy szélsőségesen felfokozott, de ellentmondásosan befelé irányuló mozgása, addig a barokk egy pont felé irányította ezt a manierista mozgást. Ez a pont jelentette a megoldást a mozgás zűrzavarának minden problémájára, és ez a pont Isten, a király, a pápa hatalma volt. A nagy barokk szemfényvesztések oldották meg a terméketlen zűrzavart.
165. oldal, 14. fejezet - A manierizmus rövid történetéhez (Typotex, 2007)
A manierizmus játékos oldalát is meg kell értenünk, a manierista paradoxon gyakran játék volt.
Kedvenc példám ezzel kapcsolatosan a Rómától mintegy száz kilométerre északra, Bomarzóban lévő Mostriparkban az a földön fekvő sziklatömb, amelyből a földből előbújó, a látogatókat felfalni készülő szörnyformákat faragtak ki. Ez egy varázslatos és felfedezésre inspiráló park, ahol mindennek rejtett értelme van.
163. oldal, 14. fejezet - A manierizmus rövid történetéhez (Typotex, 2007)