László András személy

Al-'Arabi ad-Darqawi: Az emlékezés rózsakertje
Buji Ferenc: Az elfelejtett evangélium
Baranyi Tibor Imre: Fejlődő létrontás és örök hagyomány
Buji Ferenc: Tat tvam aszi

Idézetek

Lunemorte P>!

Végül érdemes röviden számba vennünk annak okait, hogy a tradicionális iskola legtöbb képviselője miért lett muszlim, illetve saját spirituális ösvényéül miért a szúfizmust választotta.

1.) Guénonnak mint az iskola alapítójának, majd őt követően az iskola leginkább karizmatikus egyéniségének, Schuonnak a döntése az iszlám mellett meghatározó fontossággal bírt mindazok számára, akik az ő tanítványaik lettek.*



2.) Az összes vallás és kultúra közül mind a mai napig az iszlám őrizte meg legjobban tradicionalitását, és – elsősorban ennek köszönhetően – ezoterikus aspektusa, a szúfizmus még a XX. században is elevenen élt.**

3.) Mind az iszlám világ, mind pedig az iszlám világnak az a területe, ahol a Sádhilijja [rend] elterjedt, földrajzi értelemben közel van Európához.

4.) Az összes nagy vallás közül az iszlám hasonlít a leginkább a kereszténységhez (mindkettő a «Könyv vallása»), s ugyanígy az iszlám spiritualitás is nagyfokú rokonságot mutat a keresztény spiritualitással, s így egy keresztény neveltetésű, avagy keresztény kulturális közegben felnövő ember számára könnyebben megragadható, mint a távol-keleti vallások.

S valljuk be: e négy tényező közül az utolsó három éppen eléggé megfontolandó annak számára, akinek az a szándéka, hogy reális kapcsolatba kerüljön a tradíció világával, és a siker reményében tegyen kísérletet arra, hogy egy spirituális ösvényen előrehaladjon.

* Csaknem azt lehet mondani, hogy a «guénoniánizmus» egyenlő az iszlamizációval. Ugyanakkor akik a tradicionális iskolán belül nem volta guénoniánusok és schuoniánusok (Julius Evola, László András), azok az iszlám és a szúfizmus iránt szinte semmi érdeklődést nem tanúsítottak illetve tanúsítanak.


** Az iszlám elleni kulturális (vagy inkább szubkulturális) és katonai hadjáratnak a végső oka éppen az, hogy az iszlám világ őrizte meg leginkább tradicionalitását, s ilyen módon immár idegen testet képez az antitradicionalitás/modernitás égisze alatt globalizálódó világban.

Buji Ferenc (bevezetés)

Al-'Arabi ad-Darqawi: Az emlékezés rózsakertje A lélekvezetés szúfi tudománya

Kapcsolódó szócikkek: Julius Evola · László András
Lunemorte P>!

Amikor egy alkalommal e sorok írója megkérdezte László Andrást, hogy a szolipszista szerint – ha komolyan és szigorúan fogja fel szolipszizmusát – a többi ember számára mi lenne az adekvát világszemlélet, némi töprengés után azt válaszolta: „Erre a kérdésre nem lehet válaszolni.” Nos, erre a kérdésre, láthatjuk, lehet válaszolni, csak éppen ez a válasz pontosan rávilágítana arra a súlyos anomáliára, amit a szolipszizmus mint szemlélet rejt magában, s ugyanakkor arra a nem kevésbé súlyos anomáliára is, amit a hirdetése foglal magában. De rávilágít ez arra is, hogy a szolipszizmus radikalizálódva – vagyis teljesen következetessé válva – szükségképpen vulgarizálódik, méghozzá botrányosan (én vagyok Isten, méghozzá személy szerint) – s ezt csak kétféleképpen lehet elkerülni: vagy a szolipszizmus lényegétől idegen rejtett, extraszolipszisztikus tényezők alkalmazásával, vagy a szolipszizmusba rejlő alapelvek kifejtésének mesterséges visszafogásával (László András mindkét eljárást alkalmazza).

Buji Ferenc: Tat tvam aszi Szolipszizmus és tradicionális metafizika

Kapcsolódó szócikkek: László András
8 hozzászólás
Cheril>!

Egy adott vallás spirituális ezotériája egy másik vallás exotériájával csak mindkettő redukciója, sérülése árán kapcsolható össze. Joggal mondja László András: »A metodika és a doktrína elválaszthatatlan. Aki példának okáért keresztényként a zen módszerét követi, az, ha öntudatlanul is, de mindkettőt meggyalázza: a zent azért, mert a gyakorlat alapjául szolgáló doktrinális fundamentumot semmibe veszi, a kereszténységet pedig azért, mert alkalmatlannak tartja arra, hogy megfelelő módszerrel szolgáljon.« Minden vallás rendelkezik ugyanis azokkal a spirituális módszerekkel, amelyek révén az ember végső transzformációit ki lehet vívni, s így senki sem szorul rá arra, hogy más vallásban keresse ezeket az eszközöket. A tradicionális univerzalizmus azonban egy olyan fundamentumot képez, amelyhez bármely spirituális ösvény esszencializált változata hozzákapcsolható.

Buji Ferenc: A szúfizmus és a modern ember. In: Al-‘Arabí ad Darqáwí: Az emlékezés rózsakertje

Al-'Arabi ad-Darqawi: Az emlékezés rózsakertje A lélekvezetés szúfi tudománya

Kapcsolódó szócikkek: László András
Bonfire68>!

[…] Krisztus követésének olyan morális-egzisztenciális feltételei vannak, amelyeknek szükségképpen csak egy „maroknyi nyáj” képes eleget tenni. Krisztus követésének – az evangélium emez egyetlen Tanácsának – tehát számos eleme van, amelyek mind rész-tanácsok. Nemcsak az Emberfia nem tette kötelezővé soha senkinek a tökéletességet, vagyis saját maga követését (vö. Mt 19:21), hanem egyetlen vallás sem fogalmazott meg olyan spirituális tanítást, amely szerint a tökéletesség ösvényén bárkinek is kötelező volna járnia. Tehát joggal szögezhetjük le: […] senkinek nem kötelező követnie az Emberfiát. Ellenben Krisztus követésének megvannak a maga nagyon szigorú feltételei, s ha az ember ezeknek nem tesz eleget, szó sem lehet a tökéletesség szűk ösvényén való előrehaladásról. Mert hiszen – mint ahogy László András mondja – „aki a célt akarja, annak a célhoz vezető eszközöket is akarnia kell”.

77. oldal

Buji Ferenc: Az elfelejtett evangélium A názáreti Jézus elveszett tanításai

Kapcsolódó szócikkek: László András
cassiesdream>!

A metafizikai tradíció és tradicionalitás nem „irányzat” és nem „iskola” sem filozófiai, sem világnézeti értelemben; ahogyan – más oldalról – nem is misztika, mégpedig olyannyira nem, hogy minden valamibe/valakibe való passzív beleolvadással és feloldódással kapcsolatos végcélt – amit sokszor a misztikával azonosítanak – teoretikusan is elutasít, rendkívül távol állva mindennemű irracionális gondolkozási koncepciótól. Amiről joggal beszélhetünk az, hogy meghatározója az egyetlen valóban egyetemes érvényű és kiterjesztettségű létszemléletnek.
A lehetséges félreértéseket tisztázandó, László András ilyen tárgyú munkáját folytatva, tenni kell néhány további kritériumértékű megállapítást azzal kapcsolatban, hogy mi tekinthető a metafizikai tradicionalitás létszemléleti megfelelőjének (ezúttal csupán a manapság leginkább „divatos” gondolkozásbeli alkotóelemeket vizsgálva, nem térve ki a már érintett társadalmi-politikai vonatkozásokra, amelyek a metafizikai tradicionalitás önnön spirituális mivoltából adódó megrontatlan jobboldaliságából deriválhatóak):
– A kizárólagos és közönséges panteizmus tévtanként való elutasítása;
– a dualizmus (pl. Isten-Sátán ekvivalencia) és a monizmus (akár spiritualista, akár materialista) egyöntetű elutasítása, az ezeket transzcendáló doktrínák (pl. a nem-dualitás – advaita-véda – dualitás – nem-dualitás – dvaitadvaita-véda –, sőt dualitás – nem-dualitáson túliság – atidvaitadvaita-véda – ) elfogadása;
– az egykor hiteles tradicionális tudományok és kozmológiák mindennemű vulgarizációjának elutasítása, így: anti-vulgárasztrológizmus, anti-vulgáralkímizmus, anti-vulgármágicizmus stb., ezek eredeti formájának a nekik megfelelő szinten, határozott pozitívumként való értékelése és lehetőség szerinti életre keltése;
– a modern tudományosság forszírozott igenlésének (szcientizmus) elvetése;
– általános és radikális antimodernizmus;
– anti-vulgárreinkarnacionizmus;
– az úgynevezett „kozmikus tudat” (globális – és nem univerzális – gondolkozás, "átélem (individuumként) egységemet a mindenséggel") elvetése;
– „magasabb tudatállapotok” (létállapotok) passzív úton való elérhetőségének cáfolása;
– az ember átalakulása ("transzformáció") automatikus végbemenésének ("jócselekedetek", „jóga-torna” és egyebek fejében vagy „láthatatlan mesterek” közbenjárására) elutasítása;
– antiszinkretizmus és antieklekticizmus (irányzatok, vallások összekeverése, vallás- és tradíciómixtúrák elvetése), valamint antiszektarianizmus, ám az esetleges szellemi pozitívumot vagy igazságtöredéket (a maga szintjén) értékelve;
– az úgynevezett energia-miszticizmus elutasítása;
– az emberi individualitás minden lehetséges formájú túlértékelésének (vulgáris individuális „önmegváltás”, „magad ura vagy”, "Isten vagy") és egyszersmind lebecsülésének elutasítása;
– a „túlvilági” lények, intelligenciák (angyalok, démonok, stb.) létének határozott tételezése mellett mind a burkolt, mind a nyílt spiritizmus, démonizmus, vagy más síkon a többnyire kriptomessianisztikus színezetű UFÓ-hit elutasítása (nem zárva ki természetesen a földönkívüli élet lehetőségét, ahogyan ennek ellenkezőjét sem: ez metafizikai és szolipszista szempontból mintegy "nem érdekes");
– mindennemű „bálványimádás” (a partikuláris abszolutizálása) elvetése;
– antipszichologizmus, különös tekintettel a Freud-féle pszichoanalízisre, illetve a „tudatalatti” hatalmának – ahogyan azt közönségesen felvetik – tévedésként való elutasítása;
– a férfi és nő közötti szexualitás bűnnek való minősítésének elutasítása, ugyanakkor a nemi függőség minden formájának felszámolására való törekvés igenlése;
– mind a nőtlenség, mind a monogámia, mind a poligámia szellemi lehetőségeinek igenlése; a poliandria általában vett ellenzése (a Tibetből ismert sajátos esetet leszámítva);
– a homoszexualitás mint öröklött születési rendellenességnek a pusztán földi lehetőségek körébe való utalása mellett az elsajátított és főként férfiúi homoszexualitás, valamint a transzvesztitizmus belső felszámolásának igenlése;
– a nők mint nők tisztelete mellett, a feminizmus mint a nők lealacsonyításának és eltévelyítésének elvetése, a „női elv” előtérbe helyezésének elutasítása (antigynekokratizmus, az úgynevezett „lunarizmus” "szolarizmus" mögé utasítása);
– a pénzszerzési lelki technikák, gazdagodás „mágikus” úton: otromba szellemtelenségekként való elvetése;
– a közönséges úgynevezett „pozitív gondolkozás” és hipnózis, önszuggesztió és regressziós hipnózis elvetése;
– az úgynevezett „new age” mint markánsan antitradicionális irányzatnyaláb és metódus radikális elutasítása.
Továbbmenve, megállapítható, hogy az, ami/aki köré a tradíció legegyetemesebb szintje, a – guénoni kifejezéssel élve – primordiális tradíció vagy tradíciófeletti tradíció a legbensőbb lényegét tekintve kiépül, a közölhetőség vagy definiálhatóság legmagasabb szintjein is túl van; még szimbólumokban sem fejezhető ki (más lehetséges kifejezési formákról nem is beszélve), mert mint valóban közölhetetlen titok és kifejezhetetlen szent, csak a közvetlen átélés során tárulhat fel a vele maradéktalanul azonosuló megvalósító számára.

93. oldal

Kapcsolódó szócikkek: László András