Kabbala fogalom
Idézetek
Kipróbáltam a buddhizmust, a szcientológiát, a számmisztikát, a transzcendentális meditációt, a kabbalát, a taj-csit, a feng-suit és Deepak Choprát, de még mindig a gin tisztán működik a legjobban.
/Phyllis Diller amerikai írónő, humorista/
288. oldal
– Ezer és egy kapu vezet a misztikus igazság gyümölcsöskertjébe. Minden embernek megvan a maga kapuja. Nem szabad megtévednie, semmiképpen se akarjon olyan kapun bemenni a kertbe, amely nem a sajátja. Veszélyes az ilyesmi a behatolóra, s a már benn lévőkre is.
És Samesz Mojse, a máramarosszigeti szegény koldus, órák hosszat beszélt nekem a Kabbala evidenciáiról és titkairól, rejtelmeiről. Ő kezdte meg a beavatásomat.
13. oldal, I. fejezet (Láng, 1990)
A Kabbala tanulmányozása azonban vallás is, tudomány is egyben. Mindezt már azelőtt is tudtam. De Balthazar fejtegetéseiből rendkívüli gondolattöredékek bukkantak fel, találó aforizmák, amelyek utóbb még sokáig foglalkoztatták az ember elméjét. Egyszer például a következőket mondotta: "A nagy vallások egytől egyig csak tiltottak, tilalmak hosszú sorát állították fel. De a tilalom megszüli a vágyat, amelyet meg kellene szüntetnie. Mi, ennek a »Kabalának« a tagjai, ezt mondjuk: élvezd az életet, de nemesítsd. Mindent felvonultatunk, hogy az ember teljessége fölérjen a világegyetem teljességével, és a teljességhez a gyönyör hozzátartozik, a szellem gyönyörben való önpusztító félőrlődése.
I. kötet - 99. oldal
Simon bár Jocháj nem véletlenül javasolta, hogy negyven éves kora előtt senki ne fogjon a Kabbala tanulmányozásába. Az embernek előbb bizonyítania kell ebben az alsóbbrendű világban, és csak azután fordulhat a magasabb dolgok felé. Végül kiderülhet, hogy nem megelőzi a többieket, hanem lemarad mindenről. Elfelejtett élni, pedig vannak dolgok, amikre csak az élet tanít meg.
37. oldal (Nyitott Könyvműhely, 2009)
304
A kabbalisták, miközben az isteni természetét tanulmányozták, köztudottan Isten két aspektusát tételezték fel. Az első Ein Szof néven ismert, eszerint Isten transzcendens, megismerhetetlen, személytelen, végtelen és határtalan. A második aspektus hozzáférhető az emberi érzékelés számára, felfedi az istenit az anyagi világban, elérhető véges életünkben.
Ahelyett, hogy ellentmondanának egymásnak, az isteni két aspektusa – az egyik fellelhető, a másik végtelen – állítólag tökéletesen kiegészíti egymást, ez a mélységes igazság megjelenése a látszólagos ellentmondásban.
160. oldal
Balthazar fojtottan – mert gyötörte a minden vallás mélyén lappangó paradoxon – éppen azt mondta:
– Bizonyos értelemben persze az evangéliumot prédikálni is bűn. Ez az emberi logika abszurduma. Nem az evangélium, hanem a prédikálás szolgáltat ki a sötétség hatalmainak. Azért olyan hasznos számunkra a Kabbala: nem tételez semmit, csak a Helyes Odafigyelés tudományát.
I. kötet - 170. oldal
→ |
---|
[Heinrich Cornelius] Agrippa [von Nettesheim (1486-1535)] mestermunkája a Három könyv az okkult filozófiáról, amelyet 1531-ben adott ki. Az Okkult filozófia a nyugati mágikus hagyományok és a gyakorlati kabbala tárgykörében a valaha írt legnagyobb hatású és legjelentősebb művek egyike. Az egyik mai kiadás a következő alcímmel egészítette ki: „A nyugati okkultizmust megalapozó könyv.” A többkötetes munkában olyan témákkal találkozunk, mint például a démonok rendjéről, az illat- és füstölőszerekről vagy a mágikus pecsétekről szóló fejezetek. Sőt még arról is olvashatunk egy rövid értekezést, hogy miként kell egy halottat feléleszteni.
179. oldal, 6. fejezet - A reneszánsz bölcsei
Richard Smoley: Tiltott hit A gnoszticizmus öröksége – Az evangéliumoktól a Da Vinci-kódig
→ |
---|
A Sefer Yetzirah-ban meg van írva mindannak az értelme, ami jelen van körülöttünk a természetben. A víz lefelé folyik, ezért van lenn, a hasunkban és a föld mélyén. A levegő a mellkasban van és körülvesz minket, a tűz a fejben van. Mivel a tűz fölfelé törekszik, ezért a víz ellentéte, és sosem láthatják egymást, el kell, hogy válassza őket a levegő.
43. oldal