Ingmar Bergman személy
Idézetek




Mivel ottlétünk alatt Bergmanról kellett beszélnem, újra elolvastam két regényét, A legjobb szándékokat és az Öt vallomást. Teljesen elfelejtettem, hogy milyen fontosak voltak számomra, mikor először olvastam, és milyen nagy hatással voltak az első regényemre.
94. oldal
→ |
---|




Ingmar Bergman mondta, ha mindent megoldunk, ami jelenleg gond, csak akkor állnak majd elénk az igazi problémák. Sajnos, ez még messze van.
222. oldal Kiállítás a pályaudvaron




– Miért, mije van Svédországnak, ami Norvégiának nincsen? – kérdezte Andrew.
– Hát, hogy először a legfontosabbat említsem: néhány kiváló filmrendezője. Bo Widerberg, Ingmar Bergman…
– Ugyan már, filmrendezők – horkantotta Andrew. – Azok itt is vannak. Edvard Griegetek viszont csak nektek van.
– A mindenit – lepődött meg Harry. – Nem is tudtam, hogy komolyzenei szakértővel van dolgom. Többek között.
– Grieg zseni volt. Vegyük csak a C-moll szimfónia második tételét…
– Bocs, Andrew – szabadkozott Harry. – Én kétakkordos punk-bandákon nőttem fel, és akkor kerültem legközelebb a szimfóniához, amikor a Yes és a King Crimson szólt. Nem hallgatok múlt századi zenét, oké? Minden, ami 1980 előtt történt, az számomra kőkorszak. Van egy norvég együttes, akiket DumDum Boysnak hívnak, ők…
– A C-moll szimfóniának 1981-ben volt az ősbemutatója – szólt közbe Andrew. – DumDum Boys? Elég nagyzolós név…
82-83. oldal




Nem tudom, beszéltem-e Bergmannak az Úrvacsora című filmjéről? Az egy fantasztikus film, és ha meg tudják szerezni, nézzék meg.
74. oldal Júdás evangéliuma
Popper Péter: Amor Fati 91% Szeresd a sorsodat!
→ |
---|




Velence olyan, mint egy Bergman-film: az ember csodálja ugyan, de nem szeretne benne élni.
141. oldal, Ízek - 32
Elizabeth Gilbert: Eat, Pray, Love – Ízek, imák, szerelmek 80% Egy boldogságkereső fiatal nő útja Itálián, Indián és Indonézián keresztül




– Hívott Roeder úr?
Roeder az eget nézi az ablakon át: esőre áll.
– Olvassa még Heideggert?
– Igen, Roeder úr, próbálkozom. Nem Heidegger egyébiránt.
– Nos kár. Lehet belőle okulni. Egyetlen mozijegyet kap az ember egész életére, és tetszik, nem tetszik, ezt kell néznie. Ezt mondja Heidegger.
– Na, ne, Roeder úr. És mi van, ha kifogok valami Bergmant?
– Azt is kérdi Heidegger, hogy maga megnézné-e azt a mozit, amit a maga életéről forgattak. Hogy túllép-e a mindennapokon, vagy csak forog a mókuskerékben?
– Ki akarna megnézni egy mozit egy kopaszodó, túlsúlyos biztonsági vezetőről, Roeder úr?
– Nincs igaza. A porszemben is meg kell látni a lehetőséget, ezt próbálom magukkal megértetni. És nincs igaza Heideggernek sem: mindig lehet csatornát váltani.
– Roeder úr, könyörgöm, csak semmi Bergman, csak semmi Tarkovszkij, lőjön fejbe egész egyszerűen.
220. oldal - Németh Ákos: A könyvelő · Németh Ákos




Olyasféle nyomasztó kép volt ez, mint Bergman egyik filmjében a tengeren úszkáló, a víz színét ellepő katonaholttestek. Máig sem érteni, hogyan kerültek oda így egy csomóba: a környéken egyebütt nem láttunk holttesteket, arra meg nyilván nem volt senkinek sem gondja, se ideje, hogy egy helyre összegyűjtse őket.
463. oldal




A szerelem és a házasság témáját Ingmar Bergman filmje, a Jelenetek egy házasságból (Scener ur ett äktenskap) járja körül a legalaposabban. Megtekintését kormányrendeletben kellene előírni minden összeházasodni készülő párnak.
152. oldal, Ajánlott művek (HVG Könyvek, 2014)




Vele jövő héten moziba – az új Bergman-filmet; egy házasság „mindennapjai”… Elviselhetetlenül pontos, mondják.
669. oldal, Mészöly Miklós Polc Alaine-nek - 1975. március 24.
Mészöly Miklós – Polcz Alaine: A bilincs a szabadság legyen 94% Mészöly Miklós és Polcz Alaine levelezése 1948–1997
→ |
---|