Grammy-díj fogalom

A Grammy-díj (angolul: GRAMMY® Awards; ill. Phonograph Gramophone Awards) vagy „Grammys” egy az Amerikai Egyesült Államok National Academy of Recording Arts and Sciences (magyarul: Hangfelvétel-művészetek és -tudományok Nemzeti Akadémiája) által alapított, évente átadásra kerülő díj, mely a zeneipar az évi kimagasló eredményeit hivatott elismerni. A díjátadó ünnepséget neves előadók fellépései kísérik, és a nagyobb figyelmet kiváltó díjak átadását a televízió is közvetíti. A mai napig a Grammy-díj a legnagyobb presztízzsel bíró elismerés a zeneiparban.

A díjat 1958-ban alapították. Az ABC tévétársaság 1971-es első élő tévéközvetítését megelőzően az 1960-as években az NBC tévétársaság The Best on Record címmel felvételről sugározta a díjátadó összefoglalóját. Az első Grammy Awards az NBC csatornán 1959. november 29-én került adásba a Sunday Showcase című műsor keretében, mely eredetileg tévéfilmeket és revüműsorokat sugárzott. 1971-ig a díjátadó ünnepségeket két helyszínen, New Yorkban és Los Angelesben is megrendezték, a díjazottak pedig választhattak a két helyszín közül, hogy hol veszik át az elismerést. Az Akadémiától Pierre Cossette vásárolta meg a jogokat, hogy közvetíthesse a ceremóniát, és megszervezte az első élő tévéadást. Miután a díjátadás helyszíne Nashville-be (Tennessee) került, 1973-ban a CBS vásárolta meg a közvetítési jogokat. A Grammy-ceremóniát korábban közvetítő ABC számára pedig kárpótlásul létrehozták az Amerikai Zenei Díjat (American Music Award).
1974-től ismét Los Angelesben (a Shrine Auditoriumban), illetve egyes években New Yorkban (a Radio City Music Hallban vagy a Madison Square Gardenben) adták át a díjakat. 2003 kivételével az új évezredben a Los Angeles-i Staples Center volt a gála helyszíne.
Forrás: Wikipedia.hu

A szobrok mindegyikét kézzel formázzák és illesztik össze. Évekkel ezelőtt a régi, kisebb szobrot át kellett alakítani, mivel a használt fémek túl lágyak voltak, és sok problémát okozott, hogy a szobrok könnyen törtek. Az új szobor nagyobb és tömörebb lett. A Grammyt részenként rakják össze, végül a fémet bevonják arannyal. A tévéadásban használt szobrok csak kellékek.
Idézetek




“Jet, you’re everything. You’re my Stanley Cup.”
Jet smiles. “I guess that makes you my Grammy? I don’t really know what metaphor we’re going for here.”
33. Soren




– Szereznem kell tőled egy autogramot. Ha megkapod a Grammyt egy vagyont kereshetek vele az eBayen.
95. oldal




Én, amikor ott voltam, ösztönösen toltam a dolgot, senki nem készített fel semmire, mindent magam tapasztaltam meg, felépítettem mindent, és mi a szarért? Hogy aztán bárki utánam csinálja? Hogy ellopják a mozdulataimat, az ötleteimet, a show-t? Senki nem tudja, milyen érzés kihasználtnak lenni, amíg nem tapasztalja. Elborított a tehetetlen düh, hogy már annyi nincs az emberekben, hogy új ötleten agyaljanak, egyszerűbb elvenni másét, hiszen egyszer már bejött, miért ne lovagolhatnánk meg? […] Akkor ő volt a kedvenc, előtte én. Előttem meg más. Az egész egy nagy szarság, egy soha véget nem érő mókuskerék, ahonnan kirúgják az embereket, ha már nem kellenek, vagy elég volt belőlük, beraknak újakat, és minden kezdődik elölről. […] Belemondják az arcodba, hogy már nem kellesz, nesze, most boldogulj magadtól, mi indítjuk a következőt. És ne félj, abban is lesz egy Nagy Márk. Mert csinálunk egyet. Mindannyian hullócsillagok vagyunk… […] Mondj egy embert az én szériámból. Nem tudsz. Hol vannak? Mi van velük? Még a nyertesről sem hallani. […] …mi van az elmúlt években felfedezett , hogy is mondták, „csiszolatlan gyémántokkal”? Akik megtöltik a Wembley-t, hogyne, meg Grammy-nyertesek lesznek, nyilván. Ugyan már. Ezt mindenkinek elmondják. Aztán egy-két hónap után lecsengenek, elengedik őket, mert már nem kellenek, és minden visszatér a régi kerékvágásba. Tehetségesek mindig lesznek, ahogyan tehetségkutató műsorok is, és nézők is. De hogy mi történik a versenyzővel, amikor elmúlik az illúzió? Megmondom, mert én tudom. Semmi.
423. oldal, 20. fejezet




[…]
– Úgy értem, a Grammy díjátadón is egyedül vetted át az Év Legjobb Daláért járó díjat. Az milyen érzés volt?
Hihetetlenül szar.
22. oldal




[…] iszonyúan kiábrándított a teljes zenei élet és miliő. Ha jól emlékszem, a Grammy szervezői hónapokkal előre értesítettek, hogy nekem szánják az Életműdíjat. Mindannyian tudjuk, hogy ilyesmit öregkorban adnak, amikor már megszűnsz létezni, emlékké válsz. Ezt mindenki tudja, ugye? Szóval nem tudtam eldönteni, hogy ez most elismerés vagy éppen sértés. Tényleg nem tudtam.
397-398. oldal, Bob Dylan · Bob Dylan




Vigyázat! Felnőtt tartalom.
– Valójában a nyolcvanas évek elején futottunk be, de igen, mi voltunk azok. Négy dalunk lett sikeres, mind az első albumunkról. […] Keményen ütős zenék voltak rajta, sok torzítással. Nem véletlen, hogy nem nyert Grammyt a legjobb album kategóriában. Ez még a Toto idejében történt, amikor a kibaszott „Africa” volt a sláger. Hogy az mekkora szar volt!
197. oldal (Európa, 2015)




Gőzöm sincs, hogyan képes hétről hétre a legjobb szövegekkel előállni. Nekem most maximum annyira telne, hogy „Jól kicsesztem magammal. Semmi nem jut eszembe. A karrieremnek vége van. La-la-la-la…”
Hát ezért nem jár Grammy.
Marni Bates: Rocksztárt kaptam karácsonyra 87% Kamu pasi a fagyöngy alatt…




Once during a live Grammy's performance, Adele stopped midway through, swore, rolled her head back and said 'I'm sorry for swearing, can we start again?' I am much more Adele than Beyoncé.
72. oldal
Jessica Pan: Sorry I'm Late, I Didn't Want to Come 80% An Introvert’s Year of Living Dangerously




Elvégzed a nyolc osztályt (részlet)
Azért, mert elvégzed a nyolc osztályt,
Ne hidd, hogy adnak érte nyolc Oscart,
Azért, mert elvégzed a négy gimit,
Ne hidd, hogy adnak érte négy Grammyt.
Lehet, hogy soha nem lesz Nobeled,
De csak úgy együtt lenni jó veled.
143. oldal, Versek és prózák - 1999-ből és utána (Jószöveg Műhely, 2007)