fundamentalizmus fogalom

Ayaan Hirsi Ali: A hitetlen
Ayaan Hirsi Ali: Az engedetlen
Salman Rushdie: Szégyen
Marjane Satrapi: Persepolis – A visszatérés
Reuben Hersh: A matematika természete
Anthony Giddens: Elszabadult világ
Jean-Claude Carrière – Umberto Eco: Ne remélje, hogy megszabadul a könyvektől
Ryszard Kapuściński: Lapidárium
Marton Mária (szerk.): Magánérzetek
Thilo Sarrazin: Ellenséges hatalomátvétel

Idézetek

vargarockzsolt>!

A vallás nem általában hanyatlik. A fundamentalizmus burjánzik, mint valami kártékony gyomnövény. Értelmiségi körökben egyaránt találkozunk Buber, Kierkegaard, Maharishi és Nágárdzsuna követőivel. A tudományban azonban többé nem játszik szerepet a vallás. Newton azt mondta, felfedezései csak Isten dicsőségét növelik, Lalplace azonban már úgy nyilatkozik Napóleon előtt, hogy Isten hipotézisét szükségtelennek tartja. A mai tudós, még ha templomba, vagy shulba jár is, álmában sem gondolna arra, hogy Isten akaratával magyarázza a mikrobiológia vagy a részecskefizika valamelyik talányát.

130-131. oldal

Kapcsolódó szócikkek: fundamentalizmus
2 hozzászólás
Rawalpindi>!

Cselekményleírást tartalmazó szöveg

…tüzetesebb vizsgálatnak sem sok mitológia képes ellenállni. És népszerűtlenné válik minden mitológia, ha erővel akarják legyömöszölni az emberek torkán.
Mi történik, mikor ilyen túlméretes, ilyen emészthetetlen táplálékot erőltetnek az emberbe? Az ember megbetegszik. Nem kér az ilyen táplálékból[…] kirókázza.
Az […] iszlám […]fundamentalizmus[…] Pakisztánban nem a népből indul ki. Fölülről erőszakolják a népre. Autokratikus rendszerek mindig is kedvvel pufogtatnak vallásos frázisokat, mert az emberek tisztelik az ilyen nyelvezetet, s nem szívesen mondanak ellent. Így támogatja a vallás a diktátor; körülveszi a hatalom szavaival, olyan szavakkal, melyeket a nép nem akar hitevesztettnek, elértéktelenedettnek, megcsúfoltnak látni.
De a kényszertáplálásnak mindenképp csődöt kell mondania. Az ember előbb-utóbb belebetegszik, elveszíti a hitbe vetett hitét, ha a vallásos hitet nem is, de a hitet mint az állam alapját feltétlenül, és akkor bukik a diktátor, és kiderül, hogy magával rántotta Istent is, és oda a nemzet önigazolását szolgáló mítosz. S az ilyen állapotból csak két kiút nyílik: a széthullás vagy egy új diktatúra… nem is, van azért egy […] harmadik út: új mítosszal pótolni a régit.

364.-365. oldal, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1989

Kapcsolódó szócikkek: fundamentalizmus · Pakisztán
Dénes_Gabriella>!

A karizmatikus keresztények semmivel sem voltak kevésbé agresszívak, mint a fundamentalista muszlimok.

Kapcsolódó szócikkek: fundamentalizmus · iszlám · keresztény
Citrompor>!

A kultúra és a műveltség veszedelmes fegyver mindenfajta fundamentalizmus ellen.

79. oldal

Kapcsolódó szócikkek: fundamentalizmus · kultúra · műveltség
Carmilla >!

A fundamentalizmus nem ér rá kétértelműséggel, különböző értelmezésekkel, vagy többszörös identitásokkal foglalkozni – ez pedig a dialógus visszautasítása olyan világban, amelynek ezen múlik békéje, folytonossága.

59. oldal, 3. Hagyomány (Napvilág, 2005)

Kapcsolódó szócikkek: fundamentalizmus · identitás
Carmilla >!

H. Gy.: Ne vesztegessük el, amit az Annus Mirabilisszal kezünkre játszott a szerencse: most kell megmutatnunk, mennyire európaiak vagyunk. S mi kell ehhez? Mindenekelőtt a törvényhozásban az állam és az egyház határozott, kérlelhetetlen különválasztása. Ebben nem lehetünk selypegős-szentimentálisak, minden-kenetesen-elkenők, ez a legbiztosabb védősánc a fundamentalizmus behatolása ellen közéletünkbe.

135. oldal, Határ Győző (Százszorszép, 1994)

Kapcsolódó szócikkek: fundamentalizmus · Határ Győző
mirha>!

Azt szoktam mondani, hogy a fundamentalizmus és a vallási fanatizmus akkor lenne súlyos, sőt nagyon súlyos, ha Isten létezne és hirtelen dühödt hívei pártját fogná. De mind ez ideig még nem állítható egyértelműen, hogy elkötelezte volna magát akármelyikük oldalán.

167. oldal

Kapcsolódó szócikkek: fundamentalizmus
Sheeana>!

Ha az iszlámnak nincsenek különösebb problémái, miért van annyi muzulmán menekült? A tíz ország közül, ahonnan a Hollandiába bevándorlók elmenekülnek, kilencben az iszlám a többségi vallás. Miért jövünk arra a Nyugatra, amelyet elítélünk? Mije van a Nyugatnak, ami nekünk nincs? A muzulmán országokban miért olyan nyomorúságos a nők helyzete? Ha olyan toleránsak és békések vagyunk, miért van annyi etnikai, vallási, politikai és kulturális megosztottság és erőszak? Miért nem látjuk, miért nem akarjuk látni, hogy aggasztó a helyzetünk? Miért vagyunk olyan dühösek? Miért van bennünk ennyi ellenségesség, ennyi gyűlölet másokkal és önmagunkkal szemben? Miért nem vagyunk képesek szembenézni önmagunkkal?
Ha le kéne írnom az iszlámot, azt mondanám, olyan lett, mint Atta apja:sokkos állapotban van,lebénult, vak. Ahogy az apa nemzette fiát, Mohamedet, az iszlám úgy nemzette önnön sarját, amelyet vagy fundamentalizmusnak, vagy politikai iszlámnak hívunk. Ugyanúgy, ahogy az apa nem vette észre, hogy a fiában van romlottság is, hosszú időn át mi is elutasítottuk a gondolatot, hogy egy hajdan békés, erővel és energiával teli vallás magában hordja a fanatizmust és az erőszakot. Mindig is muzulmán megoldást akartunk minden problémánkra, és most is azt akarunk. Mindig rábíztuk istenre az életünk folyását, a társadalmaink, gazdasági rendszereink megszervezését, gyerekeink nevelését és a nők és férfiak kapcsolatát. Insalláh (ahogy Istennek tetszik) a leggyakrabban használt kifejezés a muzulmánok közti társalgásban.
Vajon Isten elhagyott volna minket? Mindenesetre teljesen szem elől tévesztettük a vallás és a józan ész közötti egyensúlyt. Amiből szegénység, erőszak, politikai instabilitás, gazdasági bajok és emberi szenvedések erednek.

59-60. oldal

Ayaan Hirsi Ali: Az engedetlen Egy szabad és bátor fiatal nő tanúvallomása

Kapcsolódó szócikkek: fanatizmus · fundamentalizmus · iszlám
Carmilla >!

[…] A nemek közötti egyenlőség, a nők szexuális szabadsága, amelyek nem férnek össze a hagyományos család fogalmával, istenkáromlás a fundamentalista csoportok szemében. Ellenzése voltaképpen a vallási fundamentalizmus egyik meghatározó tényezője szerte a világon.

74. oldal, 4. Család (Napvilág, 2005)

Kapcsolódó szócikkek: fundamentalizmus
Anton_Gorogyeckij P>!

Közép-Európa? Idejétmúlt fogalom. Nyugat-Európa számára a konfrontációs vonal már nem Kelet-Európa határai mentén húzódik (ezen a fronton béke és együttműködési szándék uralkodik), hanem a Földközi-tengeren keresztül (a terrorizmus inváziója, energetikai veszélyeztetettség, az arab vendégmunkások okozta konfliktusok, a fundamentalizmus támadása stb.). Európa visszatér a Martell Károly alatti helyzethez; újra Poitiers, újra a Nyugat és az arab világ összeütközése.

105. oldal