fehérje tárgy

Carole Matthews: Csokoládéimádók diétája
Bill Bryson: Majdnem minden rövid története
Szent-Györgyi Albert: Az anyag élő állapota
Michael Pollan: Életadó ételeink
Drugs Bunny: A sárga kapszula
Sipkay Barna: Gyűlölet, éjszaka, szerelem
Magyar Imre – Petrányi Gyula: A belgyógyászat alapvonalai
Michael Greger – Gene Stone: Hogy ne halj meg

Idézetek

TribeBubu P>!

A másik oka, hogy az állati fehérje olyan káros a veseműködésre az, hogy általában több sav termelését idézi elő. Ez azért van, mert az állati fehérjében általában magasabb a kéntartalmú aminosavak, például a metionin mennyisége, mely a szervezetben zajló anyagcsere során kénsavat termel. A gyümölcsök és zöldségek azonban általában lúgokat képeznek, ami elősegíti a vesében lévő savak semlegesítését.
A szervezet táplálék révén bekerülő savasságát a savasító élelmiszerek (például hús, tojás és sajt) és a lúgosító élelmiszerek (gyümölcsök és zöldségek) egyensúlya határozza meg.

224-225. oldal, 10. FEJEZET — Hogy ne halj bele a vesebetegségbe — Az étkezési savterhelés csökkentése (Édesvíz Kiadó, 2016)

Michael Greger – Gene Stone: Hogy ne halj meg Tudományosan bizonyított módszerek, amelyekkel megelőzhetjük és visszafordíthatjuk a betegségeket

Kapcsolódó szócikkek: aminosav · fehérje · gyümölcs · hús · kén · lúg · sajt · sav · tojás · vese (szerv) · zöldség
BoneB P>!

Halált megvető bátorsággal azért átküzdöm magam egy szelet csokis banamellás túrótortán, hátha az majd helyreállítja az egyensúlyomat. A csokoládé köztudottan gyógyítja a másnaposságot – csakúgy, mint a közönséges náthát, a menstruáció előtti feszültséget, az orrvérzést és talán még a szemölcsöt is. Valójában az egyedüli nyavalyák, amiken nem segít, sajnálatos módon a pattanás és az elhízás. Amúgy pedig a banán is dugig van fehérjével, ami ugyebár egészséges – szóval tulajdonképpen gyógyszert fogyasztok.

Ötvenhetedik fejezet (Ulpius-ház, 2008)

Kapcsolódó szócikkek: banán · csokoládé · fehérje · másnaposság · menstruáció · nátha
Trixi_Adzoa P>!

    A fehérjékről ezenfelül az is elmondható, hogy ők a biológia világának aranyifjai. Hangulatuktól e száz anyagcsere pillanatnyi állapotától függően könnyen összeállnak foszforgyökökkel, glikolokkal, acetilekkel, szulfátokkal, glikofoszfátgyökökkel és még sok mindennel. Gyakran már egész kevéstől is beindulnak.

372. oldal, Maga az élet (Akkord, 2006)

Kapcsolódó szócikkek: fehérje
Papusz>!

A 20. század elején létrejött egy fehérjeellenes mozgalom. Nagy táplálkozási guruk – John Harvey Kellog és Horace Fletcher (akikről később még megemlékezem) – heves támadásokat intéztek a fehérje emésztésre gyakorolt káros hatása ellen (állítólag a belekben mérgező baktériumok elterjedéséhez vezet), és a helyére felemelték a tisztább és sokkal egészségesebb szénhidrátot. Ennek a mozgalomnak a maradványa a reggelire fogyasztott müzli, amelynek az volt a stratégiai fontosságú feladata, hogy a nap első étkezéséből kiiktassa a fehérjéket.

36. oldal, A nutricionizmus meghatározása (Nyitott Künyvműhely, 2010)

Michael Pollan: Életadó ételeink Túlélőkönyv fogyasztóknak

Kapcsolódó szócikkek: fehérje · szénhidrát
Carmilla >!

Mi az ember? Víz, fehérje, ásványi anyagok… az ördögbe! Minek hozzá ez a cirkusz?!

232. oldal, Pocsolya (Magvető, 1965)

Kapcsolódó szócikkek: fehérje · víz
Carmilla >!

Ha az életet építkezéshez hasonlítjuk, akkor az építési terveket a nukleinsavak tartalmazzák, a kivitelezésért pedig a fehérjék felelősek.

13. oldal, 2. Fehérjék (Magvető, 1983)

Kapcsolódó szócikkek: fehérje
miss_antrophy>!

A táplálkozás alapszabálya: a meghatározott tápanyagokból a megfelelő mennyiséget minden nap el kell fogyasztani. A napi tápláléknak minden nap tartalmaznia kell a előírt mennyiségű fehérjét, szénhidrátot és zsírt, valamint a vitamin és ásványi anyag kiegészítést.

30. oldal

Kapcsolódó szócikkek: fehérje · szénhidrát · táplálkozás · vitamin · zsír
TribeBubu P>!

Az EPIC-PANACEA tanulmányban – melyből kiderül, hogy a húsfogyasztás még a kalóriáktól függetlenül is súlygyarapodással jár – kimutatták, hogy a húsok közül a baromfi hizlalhat a legjobban, mely eredményt azóta egy másik tanulmányban is igazolták. Azoknak a férfiaknak és nőknek, akik naponta csak 30 gramm csirkét ettek (körülbelül két csirkefalat), jelentősen nagyobb mértékben emelkedett a testtömegindexük a 14 éves nyomon követési időszakban, mint azoknak, akik egyáltalán nem fogyasztottak csirkét. Talán nem is kellene meglepődni ezen, hiszen tudjuk, hogy a génmanipuláció segítségével mára mennyire felhizlaltuk magukat a csirkéket is.
Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma szerint körülbelül 100 évvel ezelőtt egy adag csirkehús még csak 16 zsírból származó kalóriát tartalmazott. Ma egy adag csirkehúsban akár több mint 200 ilyen kalória is lehet. A baromfi zsírtartalmát a 100 évvel ezelőtti kevesebb mint 2 grammról mára 23 grammra pumpálták fel. Ez több mint tízszeres emelkedés. A csirkében ma már kétszer-háromszor annyi a zsírból származó kalória, mint a fehérjéből, ez vetette fel a táplálkozástani kutatók kérdését: „Ha kövéret eszel, kövér leszel?” Ahogy a marhahúsipar büszkén rá szokott mutatni, a csirkében még bőr nélkül is több lehet a zsír és az artériákat eltömő telített zsír, mint sok különböző helyről származó steak-ben.

158-159. oldal, 6. FEJEZET — Hogy ne halj bele a cukorbetegségbe — HA KÖVÉRET ESZEL, KÖVÉR LESZEL? (Édesvíz Kiadó, 2016)

Michael Greger – Gene Stone: Hogy ne halj meg Tudományosan bizonyított módszerek, amelyekkel megelőzhetjük és visszafordíthatjuk a betegségeket

TribeBubu P>!

Úgy gondolják, hogy az emberi szervezet úgy fejlődött az idők során, hogy képes legyen kezelni az időszakosan bevitt hatalmas fehérjeadagokat vadászó és tisztogató életmódja során. Ma azonban sokan mindennap hatalmas mennyiségű állati fehérjét juttatnak be a szervezetükbe, és ezzel arra kényszerítik a veséjüket, hogy folyamatosan hozzányúljanak a tartalékaikhoz. Talán ez a könyörtelen stressz magyarázhatja, hogy idővel, ahogy az ember öregszik, miért hajlamos leromlani a veseműködés, ezzel még a máskülönben egészséges embereket is kitéve a veseműködés progresszív hanyatlásának.
Eredetileg úgy gondolták, hogy az, hogy a növényi étrendet tartó embereknek jobb a vesefunkciójuk, annak köszönhető, hogy összességében kevesebb fehérjét fogyasztanak. Ma azonban már sokkal valószínűbbnek tartjuk, hogy az az oka, hogy a vese máshogy kezeli a növényi, és máshogy az állati fehérjét.

223-224. oldal, 10. FEJEZET — Hogy ne halj bele a vesebetegségbe — Melyik fajta fehérje jobb a vesének? (Édesvíz Kiadó, 2016)

Michael Greger – Gene Stone: Hogy ne halj meg Tudományosan bizonyított módszerek, amelyekkel megelőzhetjük és visszafordíthatjuk a betegségeket

Carmilla >!

    A tápfelvétel anyagcsere-fokozó hatása kb. az emésztés idejére esik, a tápfelvételt követő 1-2 óra múlva kezdődik és 8-10 óráig tart. A tápanyagok közül legnagyobb mértékben a fehérjék növelik az anyagcserét.

397. oldal, Az anyagcsere (Medicina, 1959)

Kapcsolódó szócikkek: fehérje