eredetiség fogalom
Idézetek
373. oldal, Április 8., péntek (Ciceró, 2012)
[Kázmér] – Huba, segíts! Mi az a magánhangzó?
[Huba] – Olyan hangzó, ami nincs állami tulajdonban.
[Kázmér} – Remélem, legalább az eredetiséget díjazzák.
50. oldal
– […] De azt mondta, letartóztatták és bíróság elé állították?
– És agyonlőtték – mondta Wirtanen.
– Plágiumért?
– Nem. Eredetiségért – mondta Wirtanen. – A plágium csak csacska ballépés. Mi rossz van abban, ha valaki megírja, amit más már úgyis megírt? A főbenjáró bűn, az igazi eredetiség, mely gyakran kegyetlen és rendkívüli büntetést von maga után, még a végső kegyelemdöfés előtt.
113. oldal, A visításán kívül mindent...
Az emberek eredetiséget és őszinteséget várnak, ugyanakkor megkövetelik, hogy vicces legyél, és laza. Kritizálhatod az életedet, a hazádat, a nődet – de csakis úgy, hogy röhögni lehessen rajta. Ha lelkizős szarságokat kezdenék írni, onnantól nem tízezer olvasóm lenne, hanem egy-két tucatnyi neurotikus, akik az enyémhez hasonló problémákkal küszködnek. Az olvasót nem én érdeklem, hanem a saját élményei és érzései, amiket én hozok ki belőle.
22. oldal
Az eredetiség modern, romantikus találmány, Catullus éppoly kevéssé ismerte, mint Shakespeare.
A római irodalom - A köztársaság kora
Lengyel Menyhértet elfeledték. Hiába írta meg Greta Garbo leghatásosabb szerepeit, hiába Ernst Lubitschnak legsikeresebb filmjeit vagy Bartók Bélának A csodálatos mandarint – Lengyel Menyhért eltűnt, léptei nyomát benőtte a fű. Emléke kihullott az emlékezetből.
Lengyel Menyhért, a balmazújvárosi paraszt-zsidó, egy ingerlékeny gazdatiszt fia a Lukács György és Benedek Marcell igazgatta Thália Társaság szerzőjeként tűnt fel. Már induláskor a Nyugat munkatársa lett, majd az Est tudósítója. […]
Élt még Ady Endre, jó barátja Lengyelnek, aki azzal is az irodalmi gravitáció középpontjába került, hogy nem volt nála magyarabb költő. Lengyel vette észre: Ady a mi költőnk, nyelvi eredetisége folytán fordíthatatlan, megmarad nekünk örökké, mint a világirodalom egyik titkos fejedelme.
209-210. oldal
Nagyszámú pszichológiai bizonyíték támasztja alá, hogy a kreativitásra és az eredetiségre való törekvés az ember legmélyebb gyökerű ösztönei közé tartozik, sőt, neurofiziológiai kísérletek igazolják a nézetet, miszerint e törekvés mintegy „be van építve” agyunk rendszerébe (R. B. Livingston, 1967).
65. oldal
A magányban némán szemlélődőnek megfigyelései elmosódottabbak s mégis élesebbek, mint a társas emberéi, gondolatai súlyosabbak, különösebbek, és mindig van bennük leheletnyi bú. Képek, benyomások, amelyeket egy pillantással, nevetéssel, egy eszmecserével könnyedén el lehetne intézni, mértéken felül foglalkoztatják, elmélyülnek a hallgatásban, jelentőséget kapnak, élmény, kaland, érzés lesz belőlük. Magány termi az eredetiséget, a merészen, meghökkentően szépet, a költeményt. Ámde a magány termi a fonákot, az aránytalant, az abszurdot és a tilalmat is.
Harmadik fejezet
Én szeretem az eredetiséget, mademoiselle. Szemügyre veszem a tanút, fölmérem a jellembeli tulajdonságait, és eszerint intézem hozzá a kérdéseket.
156.