egyenlőtlenség fogalom

Jean Sasson: A fátyol mögött
Kim Stanley Robinson: A rizs és a só évei
Emmanuel Todd: A birodalom után
Gergely Ágnes: A tolmács
Glen Duncan: Az utolsó vérfarkas
Lundy Bancroft: Why Does He Do That?
Michel Houellebecq: A harcmező kiterjesztése
Puzsér Róbert – Farkas Attila Márton: Apu azért iszik, mert te sírsz!
Sik Domonkos: A szenvedés határállapotai
Kovács Róbert: Klímaváltozás
Hans-Hermann Hoppe: Jobboldali libertarianizmus és más esszék
Frenyó Zoltán (szerk.): Konzervatív arcképek
Masha Gessen: Jövőnk a múlt

Idézetek

deaxx>!

Legtöbben úgy voltak vele, mint a strucc: azt hitték, ha ők maguk nem tudják magukról, hogy kicsodák, a külvilág se fogja tudni róluk. Egy zöldségkereskedő elment géplakatosnak, vasárnap kijárt sörözni a haverokkal a ligetbe, és tíz évig tökéletes, felhőtlen egyenlőségérzete volt. 1956-ban aztán fölírták a háza falára: „Icig! Most nem jutsz el Auschwitzig!”
Akkor disszidált.

51-52. oldal, 1. fejezet

Kapcsolódó szócikkek: Auschwitz · egyenlőtlenség · zsidók
eszben93>!

Nem is kérdés, állapítottam meg magamban, napjaink társadalmában a szex bizony a második differenciáló rendszer, teljesen független a pénztől, az első differenciáló rendszertől, és a működését nézve legalább olyan kegyetlen is. E két rendszernek egyébként szigorúan ekvivalensek a hatásai. A féktelen gazdasági liberalizmushoz hasonlóan, és azonos okokból, a szexuális liberalizmus is abszolút elnyomorodási jelenségeket produkál. Egyesek mindennap szeretkeznek; mások egész életükben ötször – hatszor, vagy soha. Vannak, akik egy tucatnyi nővel is lefekszenek; mások egyetleneggyel sem. Ez az, amit úgy hívnak, hogy a „piac törvénye". Egy olyan gazdasági rendszerben, ahol tilos az utcára tenni embereket, úgy – ahogy mindenkinek sikerül megtalálnia a helyét. Egy olyan szexuális rendszerben, ahol tilos a házasságtörés, úgy – ahogy mindenkinek sikerül megosztania az ágyát valakivel. Egy tökéletesen liberális gazdasági rendszerben egyesek hatalmas vagyonokat halmoznak fel, mások munkanélküliségbe és nyomorba süllyednek. Egy tökéletesen liberális szexuális rendszerben egyeseknek változatos és izgalmas nemi élete van, mások maszturbációra és magányra kényszerülnek. A gazdasági liberalizmus a harcmező kiterjesztését jelenti, minden életkorra és minden társadalmi osztályra. Ugyanígy: a szexuális liberalizmus a harcmező kiterjesztését jelenti, minden életkorra és minden társadalmi osztályra. Gazdasági téren Raphaël Tisserand a győztesek táborába tartozik, szexuális téren a legyőzöttekébe. Vannak, akik mind a két területen győztesek, mások mind a két területen veszítenek. A vállalatok valósággal vetélkednek egyes fiatal diplomásokért, a nők valósággal vetélkednek egyes fiatalemberkért; a férfiak valósággal vetélkednek egyes fiatal nőkért; igencsak nagy a tolongás és a zűrzavar.

111. oldal

1 hozzászólás
Olympia_Chavez>!

Amikor alkalmazkodásról beszélünk, valójában a társadalmak szervezettségéről, a szegénység csökkentéséről, megszüntetéséről, élelmiszerhez, energiához való hozzáférésről, hatékonyabb, tisztább technológiáról kell beszélnünk. A legjobb alkalmazkodási stratégia a szegénységet fenntartó egyenlőtlenségek csökkentése, az erőforrásokhoz való hozzáférés elősegítése, az energiaszegénység megszüntetése. Utóbbi a megújuló energiák elterjedésével megoldható.

148. oldal, Az emberi tevékenység folytán növekszik a légköri szén-dioxid koncentrációja, ami fokozza az üvegházhatást, ami globális felmelegedést okoz, Alkalmazkodjunk! De mihez? (Typotex, 2019)

Kovács Róbert: Klímaváltozás Pánik és tagadás között

Sz_László>!

Ezen „organikus egyenlőtlenségből” következően a demokrácia olyan felvetésen – az emberek egyenlőségén és az ebből következő egyenlő jogokon – alapul, amely a valóságban nem létezik. Így Spann elutasította a parlamentarizmust és a demokráciát, röviden: a pártok uralmát. A demokrácia a közösségben élő embereket atomizálja, s így kiteszi őket a politikai demagógok befolyásolásának, aminek eredményeként az ügyes demagógokat választják vezetőnek az emberek, s nem a vezetésre rátermetteket. A „mindenki harca mindenki ellen” nem ősállapot, hanem a kapitalista korszak jellemzője. A marxizmus viszont elhibázott reakció az individualista kapitalizmusra. A kiteljesedő államosítás az egyenlőséget akarja létrehozni, noha ez idegen a társadalmi-gazdasági élettől. A társadalom nem osztályokból, hanem rétegekből (rendekből) áll, így téved az osztályharc ideológiája.

197-198. oldal, Othmar Spann

Chöpp>!

Tudomásom szerint soha, sehol egyetlen pillanatra sem létezett olyan civilizáció, amelyben a teljes közösség által létrehozott gazdagságot egyenlően osztották volna el. Ahol lehet, erő alkalmazására is sor került, és minden egyes sikeres meggyőzés hozzátett a maga módján az összegyűjtött gazdagsággal egyenes arányban növekvő általános egyenlőtlenséghez.

376. oldal

Kapcsolódó szócikkek: egyenlőtlenség
Carmilla >!

    Az illúziók révén szervezett hálózatok akkor járulnak hozzá depresszió kialakulásához, ha az egyenlőtlenségeket az egyén belső tulajdonságaira vezetik vissza. Az olyan társadalmi különbségeket magyarázó jelzők, mint a szorgalom-lustaság vagy a tehetség-tehetségtelenség, egyaránt a cselekvők esszenciális különbségeivel magyarázzák a társadalmi sikerességet és a kudarcokat. Azáltal, hogy „természetes kvalitások” eltérésére vezetik vissza az egyenlőtlenségeket, egyúttal legitimként tüntetik fel azokat, és felmentik a közösséget a felelősség alól. Ugyanakkor ebből következik az is, hogy a hátrányos helyzetben lévők sikertelenségüket megváltoztathatatlan, belső attribútum következményeként értelmezik. Ahogy az ilyen illúzió elleplezi az egyenlőtlenségek társadalmi összefüggéseit, a depriváltak számára hiábavalóként tünteti fel a helyzetük megváltoztatására tett kísérleteket, amiből jó eséllyel passzivitás következik.

71. oldal (ELTE Eötvös, 2018)

Sik Domonkos: A szenvedés határállapotai Egy kritikai hálózatelmélet vázlata

Kapcsolódó szócikkek: depresszió · egyenlőtlenség
Chris_Q>!

Az iszlám vallásban a férfiak bármiféle magyarázkodás nélkül elválhatnak, de egy asszonynak nagyon nehéz a válás. Ha Szara ki is töltötte volna a válási kérvényt, a vallási hatóságok részéről rengeteg nehézséggel kellettvolna szembenéznie, – Nem utasíthatsz el valamit, ami Allah szerint a te javadat szolgálja – mondják, és kényszeriítik, hogy a férjével maradjon. Azonban Szara férjének elég volt két férfi tanú jelenlétében háromszor kimondania, hogy „elválok tőled", s a válás megtörtént.

Jean Sasson: A fátyol mögött Igaz történet egy szaúd-arábiai királyi család életéből

Kapcsolódó szócikkek: egyenlőtlenség · házasság · igazságtalanság · iszlám · nők · válás
ppeva P>!

Az egyenlőtlenség elleni küzdelem eredményeként született állam megteremtette a világon egyedülálló, a kiváltságok legbonyolultabb és legmerevebb rendszerét. A rendszer rögtön a forradalom után elkezdett kiépülni, amikor a bolsevikok beköltöztek a fényűző palotákba és a luxusszállodákba.
A bolsevik Oroszország első éveiben szinte azonnal kidolgozták a privilégiumok mechanizmusát, annak fogalmát és működését. Lenin már az októberi forradalom előtt kijelentette, hogy „a kommunizmus első fázisa” nem fogja elhozni mindenkinek az egyenlőséget, „a vagyoni különbségek továbbra is igazságtalan különbségek maradnak”.

51. oldal, Első rész - Születési helye: Szovjetunió, Privilégium

Kapcsolódó szócikkek: egyenlőtlenség
deaxx>!

The term abuse is about power, it means that a person is taking advantage of a power imbalance to exploit or control someone else. Wherever power imbalances exist, such as between men and women, adults and children, or between rich and poor, some people will take advantage of those circumstances for their own purposes. (As I discuss in Chapter 13, partner abuse has been found not to exist in societies where males and females have equal power.) Thus the defining point of abuse is when the man starts to exercise power over the woman in a way that causes harm to her and creates a privileged status for him.

When is it abuse?

Lundy Bancroft: Why Does He Do That? Inside The Minds Of Angry And Controlling Men

Kapcsolódó szócikkek: egyenlőtlenség · erőszak · hatalom
Lunemorte P>!

Olvastam, hogy jelentősen nőtt a női hajléktalanok számaránya, elérte a huszonkét százalékot – régen tíz százalék alatt volt. Követelem a női kvótát a hajléktalanoknál! A hajléktalanok körében undorító macsóuralom van, férfidominancia és szexizmus. Legyen ötven-ötven százalék a hajléktalanok körében a nők és a férfiak aránya!

53-54. oldal

Kapcsolódó szócikkek: egyenlőség · egyenlőtlenség · gender