diák személy
Idézetek
A diák, míg tanul, nem méltányolja a tanárait. Csak később, amikor már többet tud a világról, érti meg, milyen sokkal tartozik azoknak, akik nevelték. A jó tanár nem vár dicséretet, sem szeretetet a fiataloktól. Kivárja, hogy idővel megkapja tőlük.
106. oldal, 13. fejezet
[…] a könyvtárosnő az asztalok között járőrözött, s egy anyatigris éberségével figyelte, elég gyengéden bánnak-e a diákok imádott könyveivel.
466. oldal, 24. fejezet - Okklumencia (Animus, 2003)
A tanárnak adnia kell magából személyest, egyedit, a tanulóknak szóló közléstartalmú jelzéseket ahhoz, hogy kapcsolódni tudjanak hozzá. Reagálnia is kell arra, ami a tanulóban egyedi, sajátos.
230. oldal, Az empátia jelentősége a pedagógiai munkában és a gyermeknevelésben (Gondolat, 1978)
Buda Béla: Empátia 81% A beleélés lélektana
Kevesen gondolnak bele abba, hogy a mai civilizáció közoktatási modellje katonai mintán alapul. „Osztály vi-igyázz!” Nem azért ülünk padban, mert így lehet jól tanulni, hanem azért, mert régen így fegyelmezték a gyerekeket.
27. oldal
Murányi Péter: Természetes Nyelvtanulás 79% Így lehetsz nyelvzseni
Elképzeléseim a tanársággal kapcsolatban:
1. Ha nem adsz a gyerekeknek valami hiteles érvet, hogy miért tanuljanak, meg sem érdemes tartanod az órát.
2. A leghatékonyabb eszköz, hogy megbecsüld egy gyerek fejlődését, a teljes őszinteség.
3. Amikor fegyelmezésre kerül a sor, csak olyasmit mondhatsz, amit hajandó vagy meg is tenni.
4. Egy óra megtervezésének első lépése, hogy kitalálod, hogyan tudnád szórakoztatóvá tenni a gyerekek számára.
5. A tanároknak rendszeresen kell írniuk és olvasniuk ahhoz, hogy hatékonyan taníthassanak írni és olvasni.
6. A gyerekek hangját sokkal gyakrabban kellene hallani, mint a tanárokét.
7. A tanároknak egyenlő partnerként kell tekinteniük a szülőkre a gyerek oktatása során.
8. Ha a diákok nem nevetnek az órád folyamán legalább egyszer, kudarcot vallottál.
9. A legfontosabb leckéknek, amit a tanároknak meg kell tanítaniuk, gyakran semmi közük a tudományokhoz.
10. A legjobb adminisztrátorok megértik, hogy a tanárok jobban értenek a képzésekhez, mint ők valaha is fognak.
11. Egy osztályteremben az idő nagyobb érték, mint bárhol a világon. Ne vesztegess el egyetlen pillanatot sem!
12. Szinte lehetetlen túl magas elvárásokat támasztani a diákokkal szemben.
13. A tanári hatékonyság egyetlen, legfontosabb mércéje, hogy a diákjaik minden áldott nap szívesen induljanak el az iskolába.
150-151. oldal
– Tudod, pajtás – mondotta Szimák, miközben kerékpárját tatarozta az alacsony, mestergerendás szoba közepén, amelynek ez a jármű egyetlen dísze volt –, mi nem valók vagyunk az életbe, csak az iskolába. Mi sohasem fogunk kinőni az iskolapadokból. Tanárnak csak az való, aki mindig gyerek tud maradni. Az élelmes és erős emberek menjenek bankárnak vagy mészárosnak. Mi maradunk a favágásnál. Mert, hogy ez a mi tanításunk csak szellemi favágás, az egészen bizonyos. Úgy sajnálom szegény fiúkat, hogy meg kell nyomorítani őket azzal a nyelvtannal, meg azzal a sok kötelező olvasmánnyal. Bár, ami engem illet, én, ha csak lehet, könnyítek rajtuk. Az én osztályomban nem erőltetik meg magukat a nebulók. Ezért nem szeretnek engem a főigazgatók. És ezért fognak engem jövőre innen is áthelyezni Trsztenára. Ott még nem voltam, pajtás. Pedig szeretnék egyszer végképpen megnyugodni. Ezt a fészket megszoktam, a talajviszonyok kedvezőek, az emberekkel nem törődöm. A diákok mindenütt egyformán rosszak és kedvesek. Már ki is néztem végső pihenőm helyét az új temetőben. Nagyon szép, barátságos kis hely, vadrózsabokor fog nőni fölötte, mint az édesapám sírján, Dombóváron.
19-20. oldal