Citroën tárgy
A Citroën egy francia gépjárműgyártó vállalat, a Stellantis része.
A céget André Citroën alapította fogaskerekek gyártására. A cég emblémájában ma is látható fordított kettős V-alak az alapító nyílfogazású fogaskerék-szabadalmára utal. Az első autó 1919-ben készült el. Ez volt a Type A, ami már sorozatban készült, és már az „alapmodell” is elektromos fényszóróval, önindítóval és pótkerékkel volt felszerelve. Az 1933-ban bemutatott elsőkerék-hajtású, önhordó karosszériás Traction Avant pedig elegáns formájával és 130 km/h-s végsebességével aratott sikert.
Citroën ezután taxiscéget is alapított, amelyet a saját autóiból állított fel. Ez egyben egyfajta segélyszolgálat is volt: a lerobbant Citroëneken a taxik segítettek.
Idézetek
Francnak vettem meg neki azt a mobilt! – gondolta Viktor Martinek hadnagy, miközben ránézett a szélvédőre tűzött sárga juharlevélre. Feltámadt a szél, tucatnyi levelet sodort magával, teleszórta a járdát és a parkoló autókat. Viktor lesöpört párat a Citroën motorháztetejéről, majd felvette azt az egyet, amit egy gondos kéz betett az ablaktörlő lapátja alá. Fekete filccel apró, nyelvet öltő emotikont rajzoltak rá.
Ha születési értesítést kapok, soha nincs kedvem válaszolni, gratulálni a szerencsés nyerteseknek.
Persze, hogy irigy vagyok. Később pedig bosszankodom. Amikor néhány év elteltével a boldog szülők elragadtatottan mutogatják imádott gyermekük fényképeit. Elmondják a legutóbbi gyerekszájat, előadják, milyen ügyesek a gyerekeik. Én arrogánsnak és közönségesnek látom őket. Mintha valaki a Porschéja adottságait magasztalná az ócska Citroen 2CV tulajdonosának.
mindig úgy gondolt Párizsra, mint valami valószínűtlenül szép, semmi-
hez sem hasonlítható, egyedülálló és csodálatos Álomvárosra.
A valódi Párizs egészen más volt és egy cseppet sem álomszerű. Az útak hosszúak, nyíl-
egyenesek és szélesek és az autók sűrű egymásutánban nem is kettes, de négyes sorokban robognak zajtalanul és gyorsan. A járdán fehérek, négerek, kínaiak, japánok és arabok nyüzsögnek egymás mellett. A Szajna jobb partjának előkelő útai az Opera körút, a Paix ucca és Champs Élysée gyönyörű üzletei fényesen ki vannak világítva és a balparton az égbenyúlóan karcsú és vasból kicizellált Eiffel-toronyra minden este felkúszik óriási lángvörös betűkkel, hogy Citroën autói a legjobbak. A Vendôme téren Napoleon mellszobra az oszlop tetején, melyet az ellenségtől elfoglalt ágyúk ércéből öntetett a legnagyobb császárnak a francia nemzet, komolyan, szigorúan és mereven néz az uccai lámpák éles fényében a járókelőkre. A kávéházak székei s asztalai kint vannak a járdán és az Opera tér közelében levő Paix kávéházban itt is, ott is magyar szó üti meg az ember fülét. A Szajna partján nagy épülettömb áll gőgös és nyugodt magányban: a Louvre.
Ilyennek látja az ember első napokban Párizst. Csak színfoltokat lát és mozgást, fényt és
autókat, fel-alá hullámzó tömeget és egy-két nagy épületet, csak úgy felszínesen. De maga a város csak később bontakozik ki ezerszínű és rejtelmes szépségében.
27. oldal
Egy született enciklopédista. Töméntelen banális részletet megjegyzett. Megdicsőültek általa a mindennapok. Nincsen fontossági sorrend, minden egyformán fontos. Egy magányos járókelő, aki a gyalogátkelőnél a zöld jelzésre vár, a fűben menetelő hangyák, a vidám üveges egy nyári vihar végén, az ágyak lehelyezkedése a šabaci tanítóképző internátusában, az első autózás egy Citroënnel Rumától Bogaticig.
17. oldal
Ezekben az epizódokban a germán Piszkos Harry egy dobermann szívósságával állt szembe hivatali felettesekkel és bűncézárokkal, kívülállása obligát jeleként Citroen CX-et vezetett, ami az Európa legutóbbi 1500 évét meghatározó francia-német ellentétet ismerve felért egy provokációval.
205. oldal - Gyerekkorunk kedvenc rendőrsorozatai - 10 - Tetthely
Balázsy István – Bezsenyi Tamás – Csunderlik Péter – Dékány László – Laska Pál: Régen minden jobb volt 83% Korunk filmjei, zenéi, tévéműsorai
Laurence Standish homlokráncolva nézett a tükörbe, mielőtt az öreg Citroennel lefordult a főútról, és az elágazást hátrahagyva nekiindult a mellékútnak, mely sarjerdőben meredeken kígyózott a völgy felé.
(első mondat)