ceruza tárgy
Idézetek
A berlini állatkertben, az élő elefántfóka medencéje mellett különös vitrin áIl. Az üveg mögött az 1961. augusztus 21-én elpusztult, Roland nevű elefántfóka bendőjében talált tárgyak láthatók, azaz:
rózsaszín öngyújtó, négy jégkrémes pálcika (fából), pudlikutya alakú fém kitűző, sörnyitó, női karkötő (valószínűleg ezüst), hajcsat, ceruza, műanyag vízipisztoly, műanyag kés, napszemüveg, nyaklánc, rugó (kisebb fajta), gumikarika, ejtőernyő (játékszer), cca 40 cm-es vaslánc, négy csavar (nagy), zöId műanyag játékautó, fémfésű, műanyag jelvény, játék baba (kicsi), sörösdoboz (Pilsner, 0,33 l), gyufásskatulya, gyerekpapucs, iránytű, autókulcs, négy db fémpénz, fanyelű kés, cumi, kulcscsomó (5 db-os), lakat, műanyag tűtartó cérnával.
A látogató inkább elbűvölten, mint megrökönyödve áll a különös kiállítási tárgyak előtt, mintha régészeti leleteket szemlélne. A látogató tudja, hogy muzeális-kiállítási értéküket a véletlen határozta meg (Roland szeszélyes étvágya), mégsem állhat ellen a költői gondolatnak, hogy a tárgyak idővel finomabb kapcsolatokba kerültek egymással. E gondolat csapdájába kerülve aztán megpróbál fölállítani bizonyos jelentéshordozó koordinátákat, megpróbálja rekonstruálni a történelmi keretet (eszébe jut például, hogy Roland halála és a berlini fal felhúzása között mindössze nyolc nap telt el), és így tovább.
Az olvasónak is hasonló módon kellene olvasnia az előtte fekvő regényt. Ha úgy érzi,hogy a fejezetek között nincsenek szorosabb, értelemhordozó kapcsolatok, legyen türelemmel, a kapcsolatok idővel maguktól kialakulnak. És még valami: a kérdés, hogy önéletrajzi jellegű-e ez a regény, legföljebb a rendőrségre tartozhat, nem pedig az olvasóra.
5. oldal
-Miért ceruza, és miért nem toll? Mert a tintával ellentétben a grafitot ki lehet radírozni.
Az emberek követnek el hibákat, Mr. Roth. A ceruza lehetőséget ad, hogy kijavítsuk őket,és továbblépjünk.
Bocsássa meg a ceruzát, de ma este nagyon életbe fáradt és megtört vagyok, s nincs erőm tintával írni – tintával, mely a gondolatok elmondhatatlan pusztítója, s mely az érzelmeket ócska, szétfoszlott holmivá alacsonyítja, írásba foglalt szellemi excrementummá. Micsoda kificamult, ostoba fecsegés!
29. oldal - Mr. Perkinsnek - 1921. augusztus 25.
A kubai átlaglányok például többnyire szimpla ceruzát használtak szemceruza helyett, téglaport kevertek el pirosítónak, sampont meg úgy csináltak házilag, hogy lereszeltek mosószappant és hozzáadtak például narancshéjat illatként. Ha meg körömlakkhoz jutottak, azt ötszörösen felhígították, hogy sokáig kitartson. Ugyanígy csináltak az esetleg nagy nehezen beszerzett parfümmel is: gyógyszertári alkohollal hígították fel. Az egyébként leginkább rovarirtószerre hasonlító szovjet parfüm nagyobb értéket képviselt, mint az akkori Magyarországon egy drága francia termék.
86-87. oldal
Tóth Gábor Ákos: Forrásvidék 69% Olajláz az Őrségben
Átkutatták a zsebeit, hogy kiderítsék, van-e nála fegyver. Nem találtak. Legveszedelmesebb eszköze egy négy centiméter hosszúságú ceruzacsonk volt.
71. oldal
Kurt Vonnegut: Az ötös számú vágóhíd 88% avagy a gyermekek keresztes hadjárata
Henry Petroski, a ceruza történésze kiemeli, hogy írásnyomának törölhetősége miatt a tervezők és mérnökök nélkülözhetetlen eszköze. Mint fogalmaz: „A tinta a smink, amelyben a gondolatok a nyilvánosság előtt mutatkoznak, a grafit viszont a mocskos igazság.”
1. A ceruza
Tim Harford: A gazdaság rejtett logikája 50 dolog, amely meghatározza világunk működését
Vagy vegyünk egy ceruzát és nagyítsuk föl. Elérünk egy ponthoz, ahol rá kell jönnünk egy megdöbbentő dologra: a ceruza hegye nem szilárd; atomokból áll, amelyek remegnek és forognak, mint trilliónyi démoni bolygó. Ami nekünk szilárdnak tűnik, az laza háló, amelyet a tömegvonzás tart össze. Ha megfelelő méretűre törpülünk, az atomok közötti távolság mérföldekké, szakadékokká, eonokká tágul. Maga az atom magot és keringő protonokat, elektronokat tartalmaz. További szubatomi részecskék felé is szabad az út. És mi van azután? Tahionok? Semmi? Természetesen nem. A világegyetemben minden tagadja a semmit; a dolgok azt a következtetést sugallják, hogy a semmi nem létezik.
229. oldal