bűnbocsánat fogalom
Idézetek
A törvény egyetlen rendben vagy mesterségben sem tesz igazságot; lehetetlenség, hogy minden hajszálpontosan a törvényhez igazodjék és a szerint történjék. Ahogy a gyermeknek való tudományban, amit az iskolában tanítanak, a grammatikában látjuk: nincs az a szabály, bármily általános és hajszálpontos, amelynek ne volnának kivételei. Ezért hát a bűnbocsánat az élet minden területén minden ténykedésben, működésben és mesterségben mindenfelé kiterjed és érvényesül. Mert az, hogy egy poéma vagy költemény vagy dal az általános nyelvi szabályok alól ki van véve, és nem úgy van megformálva, mint valamiféle közönséges beszéd, maga a bűnbocsánat.
84. oldal, 134. sz. - A bűnbocsánatnak mindenre ki kell terjednie (Luther Kiadó, 2014)
De a bűnnel szemben Isten csak két dolgot művelhet: megtorolhatja – ez a halál; megbocsáthatja – ez az élet. De nem lehet, még Isten sem tud megbocsátani egy olyan bűnt, amit nem bántunk meg. Bánni pedig csak a magunk bűnét tudjuk. A világváltság kiindulópontja tehát egy bűnbánó szív. A tied, az enyém, a karácsonyi szív.
73. oldal, _Bűnbocsánat_ - Immánuél Mt 1,18-25 (Kálvin, Budapest, 2009)
Ravasz László: Krisztussal a viharban Igehirdetések
– Nem tudom. Nem jó ez így. Aki nem bocsát meg, bűnt követ el – prédikálta válaszul.
– Még akkor is, ha saját maga az, akinek nem bocsát meg?
– Miért, a te hited szerint nem így van?
– Az én hitem szerint csak az bocsáthat meg, aki ellen a bűnt elkövettem. Magam nem bocsáthatok meg magamnak. Akik ellen meg vétkeztem, azok már nem élnek.
– És Isten bocsánata?
– Honnan tudod, vagy honnan kellene tudnom, vajon Isten megbocsátott-e azért, amit elkövettem? Különben is: Isten csak azt a bűnt bocsátja meg nekünk, amit ellene követtünk el. Amit mások ellen tettünk, azt egyes-egyedül ők bocsáthatják meg.
– De hát ez… – Ari döbbenten némult el egy pillanatra. – Ez azt jelenti, hogy nálatok a legtöbb bűn megbocsáthatatlan!
– A legtöbb? Azért csak nem ölsz minden nap embert! Minden más helyzetben van lehetőség bocsánatkérésre.
– De hát nem te ölted meg őket, mégsincs lehetőséged bocsánatot kérni. Ez nem logikus!
– Bizonyos értelemben én öltem meg őket, hiszen az én döntésem következményeképpen halottak.
256. oldal
Az elmúlt kétezer év során a katolikus egyház több embert gyilkolt meg, mint bármely más, ember által létrehozott intézmény. Módszeresen elnyomta a tudást, és harcolt a tudományos haladás ellen. Az idők során hol ekkor, hol akkor aktívan támogatta a rabszolgaságot, a rasszizmust, a fasizmust és a szexizmust. Kiadta a Boszorkánypörölyt, amely részletesen leírta, hogyan kell ártatlan nőket megkínozni és meggyilkolni. Tudósokat vetett börtönbe és ítélt máglyahalálra hiábavaló igyekezetében, hogy tudatlanságban tartsa a tömegeket. Évszázadokon át terrorizálta a zsidókat és a muszlimokat, az inkvizíció és a keresztes hadjáratok idején megkínozta és legyilkolt a őket, mindezt az állítólagosan szerető Isten nevében. Semmibe vette a szemtanúk beszámolóját arról, hogy a nácik zsidókat mészároltak le. Papok helytelen szexuális magatartásával kapcsolatos több tízezernyi ügyet tussolt el módszeresen. A gazdagságon vett bűnbocsánatnak hála még ahhoz is volt képe, hogy feloldozást adjon még el sem követett vétségekre.
280. oldal
…nem azt mondja, hogy Atyám, hanem mi Atyánk. Ha valakit én is atyámnak szólítok, és az illetőt más is atyjának szólítja, vagy azt mondom: mi atyánk, meg ő is azt mondja, mi atyánk, akkor mi alighanem testvérek vagyunk. Erre figyelmeztet az imádság elején: mi testvérek vagyunk. És ha ő ellenségesen viszonyul hozzám? Akkor is testvérek vagyunk. A bűn állított szembe minket egymással, mint az első testvérpárt, Káint és Ábelt, de ha elkezdek érte imádkozni, az imádság kiszorítja szívemből a haragot, a keserűséget, a gyűlöletet. Lehet, hogy nem tudom még igazán szeretni, de abban egyre bizonyosabb leszek, hogy valahol mi összetartozunk. A magam részéről nem vagyok hajlandó az ellensége maradni. Ő lehet, hogy egyelőre még annak tekint engem, de én megváltoztattam a hozzá fűződő viszonyomat.
Óriási fegyver az imádság a gyűlölet és a keserűség ellen. Ezért következik később: bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk!
Taníts imádkozni! (Harmat, 2012)
A bűnhődés, a kötél általi halál megnyugtatta súlyosan megterhelt lelkiismeretemet; megszabadulás volt a lelkiismeret iszonyú szemrehányásaitól. Borzasztó gonosz szellemek és gonosz hatalmak zsákmánya voltam…
Vay Adelma: Szférák a Föld és a Nap között Közli Ágoston szellem Vay Adelma médium útján
– Mert a bűnbocsánathoz bűnbánat is kell. A judaizmus ezt nevezi tsuvának. Azt jelenti, „a gonosztól való elfordulás”, ami nem egyszeri cselekvést jelent, inkább cselekvések sorát. Az egyszeri megbánástól csak az a személy érzi magát jobban, aki elkövette a bűnt, de az nem, aki ellen elkövette. […] Ezért van az, hogy a zsidók nem gyónnak és nem mondanak rózsafüzéreket.
233. oldal
– […] ki nem bír egyéb tudással, mint amit kézi munkája körül gyűjtött, annak szüksége van hitre, reményre, vigasztalásra, bűnbocsánatra.
– Azt a pap nekem mind nem tud adni.
67. oldal