aszkézis fogalom

Hamvas Béla: Scientia sacra
Hamvas Béla: A láthatatlan történet / Sziget
Hamvas Béla: Szarepta
Rainer Maria Rilke: Duinói elégiák / Duineser Elegien
Richard Smoley: Tiltott hit
Juszt László – Zeley László: A nyugtalan értelem
Hankiss Ágnes: Csak az élet
Dercsényi Dezső: Mai magyar műemlékvédelem
Julius Evola: A rasszok és a tradíció
Sigrid Undset: Merici Szent Angéla
Maria Dzielska: Hypatia of Alexandria

Idézetek

aled>!

A felsőbbrendű én a külső dolgokról a magasabbért lemond. Ezzel az aszkézissel élni nehéz. Enélkül még nehezebb.

Kapcsolódó szócikkek: aszkézis
Lunemorte P>!

A keresztény vallásban ténylegesen kifejlődtek az aszkézis bizonyos abnormális formái, amelyek alapvető tartalma egyfajta mazochizmus, a mégis-sóvárgott dolgokról való szenvedélyes és fájdalmas lemondás volt – a cél világos elképzelése és bármiféle „technikai" szándék nélkül.

59. oldal

Kapcsolódó szócikkek: aszkézis
1 hozzászólás
Lunemorte P>!

A katolikus aszkétika pedig sohasem tanított bennünket arra, hogy azon az alapon utasítsuk vissza a föld javait, mintha azok a gonosztól valók volnának. Ellenkezőleg, mi vagyunk a gonoszok. Az étel Isten adománya, a bor Isten áldása, azonban az emberek állatokká lesznek, gondolkodás nélkül falnak és isznak, úgy, hogy az Ég leggyönyörűbb ajándéka, az értelem is elhomályosodik.

Kapcsolódó szócikkek: aszkézis · böjt
aled>!

…az aszkézis pedig […] nem a természetellenes önkínzást tanította, hanem az embert módszeresen rávette arra, hogy a lélek heroizmusát önmagában ismét realizálni tudja.

Kapcsolódó szócikkek: aszkézis
Szelén>!

Az aszkézis olyan, mint egy palást: az anyagát arroganciából, a bélését irigységből szőtték és a melankólia fonalával varrták (Rabbi Nahum). Baal Shem, az alapító másként közelít – Ő azért tekinti vesztett poziciónak az önsanyargatást, mert a test gyötrése egyben a lélek gyötrése is… És tudhatunk-e, vajon képesek lehetünk-e sanyarú lélekkel szeretni?

57. oldal

Kapcsolódó szócikkek: arrogancia · aszkézis
Chöpp >!

Az aszkézis, persze, nem kiút, érzékiség az, negatív előjellel.

104. oldal A végrendelet

Kapcsolódó szócikkek: aszkézis
Chöpp >!

Lawrence aszkéta. S ez az, ami benne fontos. Aszkézis görögül tudatos és begyakorlott fegyelmet jelent. Van szellemi, van lelki, van munkaaszkézis, van a szeretetnek aszkézise, aszerint, hogy ki hol fegyelmezi magát tudatosan: munkában, gondolkozásban, szellemben, morálban. Minden aszkézis a jóga egy eleme: állandó és tudatos gyakorlat.

93. oldal

Kapcsolódó szócikkek: aszkézis · D. H. Lawrence · jóga
Cneajna P>!

Minden aszkézis a jóga egy neme: állandó és tudatos gyakorlat.

93. oldal

Kapcsolódó szócikkek: aszkézis
Carmilla >!

    Az nem baj, ha szóba hozza a Rádió, hogy a szerelem nálunk nem elég kulturált. A baj az, hogy ugyanez a Rádió nem tanít lemondásra, aszkézisre, amely minden szellemi lényegű valóságnak szülőanyja. A hedonista életszemlélet a megsemmisülésbe rohasztja az egyént, míg az aszkézis – materiális alapokon is – a magasba emel.

174. oldal, Levelek A szerelmi élet kultúrája című műsorról (Medicina, 1982)

Kapcsolódó szócikkek: aszkézis
LazaTom >!

[A gnosztikus tanító Baszilidész] Egy hihetetlenül bonyolult ezoterikus rendszert dolgozott ki. Eszerint a földet 365 égbolt veszi körül (azért épp ennyi, mert 365 nap van egy évben). A 365 égbolt urát Abraxasnak vagy Abrasaxnak hívják, amely név a görög számmisztika szerint 365-öt tesz ki. A legalsó égboltot lakó angyalok – akik teljesen jelentéktelen alakok az égi hierarchiában – formálták meg a földet, és mindent, ami azon található. Az angyalok vezetője az, akit sokan az Ószövetség Isteneként tisztelnek.

Krisztus azért szállt alá, hogy kiszabadítson minket vissza­tetsző és lealacsonyító szolgaságunkból, és mint Baszilidész folytatja, Krisztus valójában nem szenvedett a keresztfán, hanem helyet cserélt Cirenei Simonnal (Lukács szerint ő segített Krisztusnak vinni a keresztet), majd félreállt, és kigúnyolta az esztelen sokaságot, amely hitt a világ valóságosságában – miközben szerencsétlen Simon meghalt helyette. Baszilidész azt hangoztatta, hogy bárki, aki továbbra is ragaszkodik Krisztus kereszthalálához, az még mindig a világ alacsonyabb rendű urainak a szolgaságában vergődik.

A többi gnosztikushoz hasonlóan Baszilidész sem tartotta sokra a testet. Már egészen korán, Tamás evangéliumában is felfedezhetjük ezt a tendenciát, amikor Jézus így szól: »Nyomorult az a test, mely másik testen függ, és a lélek, mely e kettőtől függ.« (Tamás evangéliuma, 87) A gnosztikusok általánosan hitték, hogy az anyagi világ csak hitvány alkotás, így az emberi testet is lenézték. A legtöbbjüket ez a felfogás vezette el az aszkézishez. Lemondtak a húsevésről és tartózkodtak a nemi élettől, hogy kiirtsák magukból a testi vágyakat. De néhányan – Baszilidészt is beleértve – éppenséggel az ellenkező konklúzióra jutottak: mivel a test jobbára értéktelen, alig lényeges, hogy mi történik vele.[…]

Baszilidész személye némi rokonságot mutat a sztoikusokkal. A sztoicizmus hajdani filozófiai iskolája arra buzdította a tagjait, hogy filozófiai értelemben vett szenvtelenséggel viseltessenek az élet iránt. Néhány gnosztikus még ennél is tovább ment, és az antinomizmus szószólójaként lépett fel. Ez a teória lényegében azt állítja, hogy a szabályok nem számítanak. Mert ha egy olyan illúzióvilágban élünk, amelyet egy másodrangú isten teremtett, akkor bármit megengedhetünk magunknak, ami jólesik.

45-46. oldal, 1. fejezet - Kik voltak a gnosztikusok?

Richard Smoley: Tiltott hit A gnoszticizmus öröksége – Az evangéliumoktól a Da Vinci-kódig