antiszemitizmus fogalom

Ayaan Hirsi Ali: A hitetlen
Robert Harris: Sztálin élt, Sztálin él, Sztálin élni fog!
Philip Roth: Összeesküvés Amerika ellen
Kertész Imre: A száműzött nyelv
Eörsi István: Időm Gombrowiczcsal
Esterházy Péter: Az elefántcsonttoronyból
Kardos G. György: Avraham Bogatir hét napja
Juszt László: Magánbeszélgetések
Leonard Mlodinow: Eukleidész ablaka
Örkény István: Lágerek népe
Władysław Szpilman: A zongorista
Joseph Goebbels: Napló
Noah Gordon: A zaragozai orvos
Mihancsik Zsófia – Popper Péter: A tigris és a majom
Stefan Zweig: A tegnap világa
Ignotus: Emma asszony levelei
David I. Kertzer: A pápák a zsidók ellen
Szép Ernő: Emberszag
Sam Harris: Tények és keresztények
Luther Márton: Asztali beszélgetések
Franz Kafka: Naplók, levelek
Majtényi György: K-vonal
Erdélyi Lajos: Régi zsidó temetők művészete
Esterházy Péter: Esti
Fenyő Miksa: Az elsodort ország
Jack Holland: Nőgyűlölet
Kepes András: Tövispuszta
Futaky István: Szalka, Szalka…
Kertész Imre: Mentés másként
Henry Ford: A nemzetközi zsidó I-IV.
Izrael Samír: Rasszista állam?
Komoróczy Géza: A zsidók története Magyarországon I-II.
Andrzej Stanislaw Kowalczyk: Petljura úr?
Horgas Béla – Levendel Júlia: Leveles könyv
Pozsonyi Ádám: Még néhány ötlet a liberálisok pukkasztásához
Kertész Imre: A holocaust mint kultúra
Puzsér Róbert – Eötvös Gábor: Szélsőközép
Timothy Snyder: Véres övezet
Ungváry Krisztián: A Horthy-rendszer mérlege
Hugo Bettauer: Nagyváros zsidók nélkül
Röhrig Géza: A Rebbe tollatépett papagája
Szántó István: Gyurcsány szabadon
Luca Di Fulvio: A lány, aki megérintette az eget
Richard J. Evans: A Harmadik Birodalom hatalmon
David Benioff: Tolvajok tele
Szántó István: Isten szabadságra ment
Kertész Imre: A néző
Surányi Miklós: Bethlen
Réz András: Már egyáltalán nem szorongok, de teljesen be vagyok…
Jodi Picoult: Apró csodák
Edith Eva Eger: A döntés
Daniel Jonah Goldhagen: Hitler buzgó hóhérai
Krekó Péter: Tömegparanoia
Douglas Murray: Európa furcsa halála
Zoltán Gábor: Szomszéd
Julia Boyd: Travellers in the Third Reich
Jeremy Dronfield: A fiú, aki követte az apját Auschwitzba
Moldova György: Előttünk az özönvíz
Viola Stern Fischer – Veronika H. Tóth: A Mengele-lány
Dennis Prager – Joseph Telushkin: Miért a zsidók?
Marianna D. Birnbaum: Apu
Ben Shapiro: A történelem jobb oldala
Máté Gábor – Máté Dániel: Normális vagy

Idézetek

Kuszma>!

A magyar antiszemitizmus, tömören: a magyarok még mindig nem bocsátották meg a zsidóknak, hogy kiirtották őket.

202. oldal

Kertész Imre: A néző Feljegyzések 1991–2001

Kapcsolódó szócikkek: antiszemitizmus
23 hozzászólás
Kuszma>!

Alapvetően minden antiszemitizmus „absztrakt” olyan értelemben, hogy nem vezethető le a zsidók tényleges tulajdonságaiból, ugyanakkor reális és konkrét a hatásaiban. Mit jelentene az olyan „absztrakt” antiszemitizmus, aminek a következményei sem valóságosak? Talán azt, hogy az antiszemitizmus csak szavakban létezik, és csak a zsidóságra, mint elképzelésre vonatkozik, és sosem magára az emberre? Ahhoz, hogy ez igaz legyen, a következőnek kellene történnie: valahányszor egy antiszemita találkozik egy zsidóval, úgy kellene megítélnie személyét és erkölcsi tulajdonságait, mintha nem zsidó lenne, azaz nyitottan, előítéletek nélkül. Ez így nyilvánvaló képtelenség. Ezért az „absztrakt” antiszemitizmus valójában nagyon is konkrét, mert észlel, értékel, cselekvésre ösztönöz. Ténylegesen létező zsidókra alkalmazzák, különösen azokra, akiket az ilyesfajta antiszemitizmus hordozója nem is ismer. A vége mindig az, hogy az antiszemita a valóságos zsidó természetéről alkot véleményt. Ezért az antiszemitizmus mindig „absztrakt”, ami a koncepciót és a forrást illeti (mely mindig elválasztódik a valóságos zsidó embertől), hatásait illetően viszont mindig konkrét és reális.

46. oldal

Kapcsolódó szócikkek: antiszemitizmus
3 hozzászólás
Kuszma>!

Az előítélet soha nem a kiszemelt célpont tényleges cselekedeteiből vagy jellemzőiből következik. Az előítélet nem valamiféle objektív megítélése tárgya tényleges természetének. Hagyományosan az sem számít, hogy az előítélet tárgya mit csinál, csakis az, hogy hordozója mivel vádolja. Az előítéletek forrása maga a tévhitek hordozója, meghatározói annak kollektív modelljei és az ő kultúrája. Az előítélet az egyéni vagy kollektív ember vagy embercsoport értelemkeresésének megjelenési formája. Nem sok értelme van a bigottság tárgyának valódi természetéről beszélni, amikor e tévhitek eredetéről és fennmaradásáról próbálunk meg fogalmat alkotni. Az ilyesmi csak akadályozná az előítélet, esetünkben az antiszemitizmus megértését.
Mivel az antiszemitizmus az antiszemiták kultúrájának egyik kinövése, nem pedig a zsidók cselekedeteiből ered, nem meglepő, hogy egy adott társadalomban az antiszemitizmus általában harmonizál a társadalomról alkotott modern felfogásunkat alkotó kulturális modellekkel. A teológiai időkben például az antiszemitizmus hajlamos arra, hogy átvegye az uralkodó vallási előítéleteket. A szociáldarwinizmus idején az antiszemitizmus hajlamos megfelelni az állandóság feltételeinek és annak a helyzetnek, amelyben a nemzetek közötti konfliktusok szünetelnek (mert a világ a túlélésért küzd). Éppen azért, mert a megismerési modellek alkalmazkodnak a társadalmat alkotó ember általános világlátásához, az antiszemitizmus is leképezi az uralkodó kulturális modellek megfelelő vonatkozásait, és amilyen mértékben az antiszemitizmus központi helyen áll az adott társadalom tagjainak világnézetében (ami gyakran előfordul, különösen a keresztény világban), olyan mértékben nő a valószínűsége, hogy erősödik a megelőző kulturális modellhez viszonyítva.

51. oldal

Kapcsolódó szócikkek: antiszemitizmus
5 hozzászólás
fióka P>!

Megmondom, mi zavar.
Amikor egyesek úgy tesznek, mintha mindenkié, a nemzeté lenne ez vagy az a költő, a zsengéktől a kései töredékekig, a remekművek, az antológiadarabok és a nagy művek árnyékában meghúzódó, felfedezésre váró alkotások. Amikor úgy tesznek, mintha a költő, úgy, ahogy van, tokkal-vonóval, vagyis az élet és a mű a nemzet tulajdonát képezné. Mert – hacsak nem tévedek – ezt fejezi ki a 'költőink'. 'Labdarúgásunk' feljövőben van, hál' Istennek. 'Irodalmunk', hát az, kérem szépen, világszínvonalú.
'Nemzeti tulajdon'. Azt hiszem, ezerkilencszáznegyvennégyre jött divatba a nemzeti tulajdon. Hogy, mondjuk, van az embernek egy gépkocsija, ahogy Márainak akkor épp volt egy, és a nemzet szól, hogy hoci, kérem róla a gumikat. Vagy vegyünk egy zsidót… A zsidónak a könyveire se lesz már szüksége, átválogatjuk. Weöres Sándor ezt a munkát kapta a nemzettől. Menjen be a zsidólakásokba, és nézze át a könyveket. Mi az, ami a nemzetnek hasznára van, azt válogassa ki, majd küldjük a szállítókat, és nemzeti tulajdonú könyvtárban helyezzük el a köteteket. Úgyis a nemzettől galád módon eltulajdonított pénzből vette azokat a könyveket a zsidó, ideje, hogy méltó elhelyezést nyerjenek végre. Weöres nem csinálta. Valamiért nem smakkolt neki ez a munka. Hogy a nemzeti tulajdont gyarapítsa. Ilyen finnyás fiú volt a Weöres. Sebaj, ha ő nem is, elvégezte a munkát helyette más.

303. oldal

Zoltán Gábor: Szomszéd Orgia előtt és után

Kapcsolódó szócikkek: aktuálpolitika · antiszemitizmus · nemzet · Weöres Sándor
Dénes_Gabriella>!

Szaúd-Arábiában minden rosszért a zsidókat okolták. Ha elromlott a légkondicionáló, vagy hirtelen nem jött víz a csapból, a szomszéd szaúdi nő azt szokta mondani, hogy a zsidók tették. A szomszéd gyerekeket arra tanították, hogy imádkozzanak a szüleik egészségéért és a zsidók pusztulásáért. Amikor később iskolába jártunk, a tanár hosszan panaszkodott, hogy mennyi gonosz dolgot cselekedtek és terveznek még tenni a muszlimok ellen a zsidók. Pletykálkodás közben a szomszéd nők úgy beszélték ki egymást, hogy „ronda, engedetlen, kurva – zsidóval hál”. Eldöntöttem magamban, hogy a zsidók olyanok, mint a démonok. Sohasem találkoztam egyetlen zsidóval sem (a szaúdiak sem).

Kapcsolódó szócikkek: antiszemitizmus · Szaúd-Arábia
csillagka>!

Hát ez lett a kalandunk koronája – Jézus Krisztus, az ő okoskodásuk szerint a minden, az én okoskodásom szerint az, aki mindent elbaltázott: mert ha nem lett volna Krisztus, nem lennének keresztények, és ha nem lennének keresztények, nem lenne antiszemitizmus, és ha nem lenne antiszemitizmus, nem lenne Hitler, és ha nem lenne Hitler, Lindbergh sose lett volna elnök, és ha Lindbergh nem lenne elnök…

153

Kapcsolódó szócikkek: antiszemitizmus · Jézus Krisztus · kereszténység
18 hozzászólás
Frank_Waters I>!

Persze hogy van [antiszemitizmus ma Magyarországon], és igény is van rá. Fájdalommal nézem, hogy a magyarok sokasága iszonyatosan intoleráns, drámaian sokan gyűlölik a zsidókat, a cigányokat, a homoszexuálisokat, a románokat. Megvetik a nem is létező pirézeket. Az egyéni és közösségi frusztráció, a sikertelenség bűnbakot keres, a pszichológiában közhelyszerűen kitárgyalt kognitív disszonancia feloldásának ez a tipikus módja, és ezek az emberek kijelölik sikertelenségük okát, s így utálnak, megvetnek majdnem mindenkit, akik nem olyanok, mint ők. Ezért aztán kommunistáznak, bankárkormányoznak, elutasítják a külföldi befektetőket. Zsidóznak, cigányoznak, buziznak. És azt hiszik, hogy ők ettől magyarok és keresztények, pedig csak az agressziójuktól is igazolva gyengék és szánalmasak. Nem haragszom rájuk, inkább sajnálom őket.

89. oldal

Kapcsolódó szócikkek: antiszemitizmus · Kognitív disszonancia
fióka P>!

"A fiatal, zsidó származású, cionista múlttal rendelkező Aczél György ekkor a kommunista párt zempléni titkára. 1946-ban egy ízben így szólt az általa összehívott zempléni zsidókhoz: »Ha nem akarják örökké az antiszemitizmust, hagyják abba a falu fölforgatását, hogy hol van a hokedlijük. Ha itt akarnak élni, akkor békét kell kötni az emberekkel.«"*
Okosságát – és politikusi hajlamát a dolgok lényegének elrejtésére, átformálására – mutatja, hogy hokedlit mond, miközben a túlélők nyilván legkevésbé konyhai kisszéket keresve néztek be szomszédaik, a keresztény magyar emberek házaiba, lakásaiba. Az ezüst gyertyatartójuk érdekelte őket, és az apjuk házikabátja. A kisfiuk ólomkatonái. Milyen másképp hangzana, ha Aczél azt mondaná: szépen hagyjátok a táborban megölt gyereketek játékait azoknál, akik hazavitték őket!
*Révész Sándor, Aczél és korunk, Sík Kiadó, Budapest, 1997, 30. Idézi: Győri Szabó 2009, 122

336. oldal

Zoltán Gábor: Szomszéd Orgia előtt és után

Chöpp >!

Az antiszemitizmus nem szűnik meg a háború végével.

119. oldal

Kapcsolódó szócikkek: antiszemitizmus
shadowhunter1975 P>!

Számok. Számok. A három és fél millió lengyel zsidóból kétszáznegyvenezer élte túl a háborút. Az antiszemitizmus már jóval a német invázió előtt tombolt Lengyelországban. Ennek ellenére három-négyszázezer lengyel tette kockára az életét, hogy zsidókat mentsen. A tizenhatezer árjának, aki zsidókat mentett Európában, s akinek az „igazak fáival ” állítottak emléket a Jad Vasemban, egyharmada lengyel.
Miért kell idézni ezeket a számokat? Azért, mert az egész világ tudja, hogy a lengyelek hagyományosan milyen erősen fertőzöttek az antiszemitizmussal. Ám azt csak kevesen tudják, hogy egyetlen más nép sem bujtatott annyi zsidót a nácik elől, mint a lengyelek.
Aki Franciaországban zsidót rejtegetett, börtönbüntetést vagy koncentrációs tábort kockáztatott. Németországban ugyanez az életébe kerülhetett, de csak Lengyelországban fizetett érte a saját és egész családja életével.

181. oldal, Wolf Biermann: Híd Władysław Szpilman és Wilm Hosenfeld között, 33 részben, 3. (Európa, 2010)

Kapcsolódó szócikkek: antiszemitizmus · Jad Vasem · Lengyelország · náci · zsidók