Alfonso de Portago személy

Brock Yates: Enzo Ferrari

Idézetek

Molnár_Gyula >!

Részlet a vádiratból: Gondatlanságból elkövetett emberölés és súlyos testi sértés ügyében ezennel vádat emelünk Enzo Ferrari modenai lakos ellen (született Modenában, 1898. február 20-án [sic] ), aki az országúton és pályán történő versenyzés céljaira épített autókkal foglalkozó Ferrari vállalat vezetőjeként a 24. Mille Migliára átalakította a Scuderiája gépjárműveit, különös tekintettel a BO81825 rendszámú és 531-es rajtszámú, Alfonso Cabeza de Vaca, Portago márkija által vezetett példányra, amelynek a belgiumi Liège-ben készült Englebert gyártmányú gumiabroncsai gyártási jellemzőik és alkalmazásuk módja miatt (megközelítőleg 8 mm-es futófelületvastagság és 2,5 kg/cm² nyomás) nem igazodtak a fent említett autó teljesítményéhez, mely teljes teljesítményleadás mellett lehetővé tette akár a 280 km/óra sebesség elérését is, miközben a fent említett gumiabroncsok legfeljebb 220 km/óra sebességet engedtek volna meg, ezért a túlzott terhelés következtében beálló túlmelegedés miatt a futófelület középső része elfoszlott, ettől a teljes gumiabroncs kipukkadt, az autó pedig letért az úttestről, amivel kilenc néző és a két pilóta halálát okozta.
A vádat most is egy képtelen és irreleváns tényre alapozták, akár csak 1951-ben, amikor Ascari állt bíróság előtt. Az olasz igazságszolgáltatás mégis tovább haladt a maga furán kacskaringós útján – és még csak nem is utoljára hibáztatott egy autóversenyzőt vagy -gyártót ártatlan nézők haláláért, miközben az igazi felelősök a vállukat vonogatták. Ezúttal négy és fél éven át folyt a jogi tusakodás és nyilvánvaló erőfitogtatás, miközben alaptalan vádak tucatjait hangoztatták. Ferrarit végül felmentették. A bíróságnak figyelembe kellett vennie a tényt, hogy Tripps, Taruffi és Gendebien egyaránt befejezte a versenyt, méghozzá ugyanolyan mintázatú és ugyanúgy felfújt Englebert gumikkal (Gendebien még a Nuvolari-díjat is elnyerte). Igaz, a gumiabroncs hibája szerepet játszott a tragédiában, a problémát mégis maga Portago okozta, amikor a bolognai kiállásnál nem volt hajlandó kereket cserélni, sem a felfüggesztés hibáját kijavítani. Ferrari legfeljebb akkor hibázott, amikor hagyta Portagót tovább indulni a sérült géppel – miután a maga alattomos módján éppen arra ösztökélte, hogy érje utol Gendebient. Gendebien csendes, illemtudó felesége is így gondolhatta, amikor a háta mögött csak orgyilkosként hivatkozott rá.

298-299. oldal (Athenaeum, 2017)

Brock Yates: Enzo Ferrari A birodalom, és ami mögötte van

Kapcsolódó szócikkek: Alfonso de Portago · Enzo Ferrari · Olivier Gendebien · vádirat