Vérszagra gyűl az éji moly

>!

Az elmúlt napokban elszabadult némi indulat, amelynek az egyik következménye az lett, hogy egy írót és a kiadóját töröljük a Molyról. Több narratíva kering arról, hogy miért történt mindez, de a válasz meglepően egyszerű: a Moly szerződéses kapcsolatban van a tagjaival, és ennek a kapcsolatnak megvannak a maga határai. Például, ha megfenyegeted a Molyt, akkor ez a kapcsolat véget ér. Ha valótlan dolgot híresztelsz a Molyról, szintén. Mindez általában nem történik figyelmeztetés nélkül, ahogy ennek az ügyfélnek is jeleztük korábban a nem elfogadható viselkedését.

Van pár tévhit a köztudatban arról, hogy miként működik a Moly, ezeket itt érdemes eloszlatni.

A Moly ügyfélnek tekinti a tagokat, és a gondjaik számára az Üzenet a Molynak oldalon tart fenn ügyfélszolgálatot, illetve a problémás tartalmak jelzésére külön funkció is rendelkezésre áll minden tartalom alatt. Lehet az adminokat bekukacolni a forró tartalmaknál, de választ nem fogunk ott adni. Ennek fontos oka van: nem akarunk belemerülni a problémába, hanem a számunkra megfelelő helyen és időben akarunk foglalkozni vele. Akik túlterhelik magukat egy váratlan probléma információáradatával, azokat gyakran keríti hatalmába a kognitív alagúthatás: az agyuk hirtelen pánikmódba kapcsol. Aki érintett ebben az ügyben, úgy érezheti, hogy minden erről szól. Ha valakit támadás ér, akkor úgy érezheti, hogy mindenki és mindig támadja. Az ilyen beszűkült tudatállapot okozhatja, hogy egy kiadó nem szolgál ki egy vevőt, mert azt gondolja, hogy csak lejáratás készül ellene, vagy emiatt kukacolnak be adminokat, hogy valami legyen már, mert elviselhetetlen a helyzet. Egyik sem vészhelyzet. Ha valaki írt az Üzenet a Molynak oldalon keresztül, kapott választ, és a moderáció is haladt a tartalmak elbírálásával.

A problémák egyik forrása ugyanakkor a közösségi moderáció volt. Azt gondoltuk, hogy a Moly tagjai képesek önszabályozni a feltöltött tartalmakat, de ez sajnos nincs így. Mindkét oldal részéről hamar megjelentek gyanús profilok, amelyek elérték, hogy bizonyos tartalmak automatikusan rejtődjenek. A legnagyobb gond ezzel, hogy bár az információ nyilvánosan elérhető arról, hogy közösségi moderáció van a Molyon, a legtöbben a tartalmak eltűnését a Moly működtetőinek tudják be. Kisebb gond, hogy utána ezeket a profilokat törölni kell. Mindenesetre tanulságként a közösségi moderációt megszüntetjük, a rejtett tartalmak pedig már visszakerültek (ez nem jelenti azt, hogy ezek, illetve az alattuk lévő párbeszéd megfelelne a Moly irányelveinek, és nem lesznek törölve később). A Moly frissített moderációjáról érdemes elolvasni a Súgó megfelelő oldalát.

Tapasztalható volt némi hurráhangulat a kiadó profiljának törlése után, olyan érzetet keltve, mintha a Molyon a tagok nyomására történnének döntések. Ez egy veszélyes tévhit, ugyanis azok, akik részt vettek ebben a csörtében, nem a legjobb ügyfeleink.

Az egyik legáltalánosabb üzleti szabály, hogy a legjobb ügyfeleidet sokszorozd meg, a rosszaktól pedig szabadulj meg. A Moly legjobb ügyfelei azok a felhasználók, akik igyekeznek jó könyveket olvasni, és sajnálják, ha egy rossz kötetre fecsérelték az idejüket, ugyanakkor arról is tisztességesen nyilatkoznak. Ők azok, akik a problémáikról az Üzenet a Molynak oldalon írnak nekünk, kedvesen megköszönik a segítséget, és eszük ágában sincs nyilvánosan handabandázni. És ők azok, akiket ugyanúgy zavar, ha a Molynak esnek mások hülyesége miatt. És néha meg is írják nekünk ezt: „Elegem van már ebből az ügyből, ahogy szerintem mindenkinek, nem szeretnék több ehhez kapcsolódó – üres hiszti jellegű – karcot olvasni.”

A Moly arra az ideára épül, hogy olvasni nemcsak jó, hanem építi is az olvasót. Hogy egy kötet letétele után több vagy, mint amikor a kezedbe vetted azt a könyvet. Az ominózus események kapcsán úgy látjuk, hogy senki nem nyert. Mi ugyanakkor arra törekszünk, hogy a jó ügyfeleink veszítsenek a legkevesebbet, ezért a személyeskedő, támadó tartalmak születésének fogunk gátat szabni. Úgyhogy áttekintjük, hogy jelenleg milyen eszközeink vannak erre a nyilvánvaló profiltörlésen kívül, és úgy fejlesztjük tovább a rendszert, hogy azok, akik most összegyűltek a vér szagára, gond nélkül visszatérhessenek a jó ügyfeleink közé.