Hatékonyabb munka, több szabadidő – a Pomodoro Technika

>!

A Pomodoro Technika a legjobb időmenedzselési módszer, amellyel eddig találkoztam. Vélhetően nagyszerűsége éppen az egyszerűségéből fakad:

  • Válaszd ki a feladatot, amelyet el akarsz végezni.
  • Állíts be egy időzítőt 25 percre, és állj neki.
  • Tarts 5 perc szünetet a következő pomodoro előtt: állj fel, és csinálj valami egészen mást. (4 pomodoro után egy negyed órát pihenj legalább.)

Miért is jó ez?

  • 25 perc éppen elég idő, hogy valami nagyobb dolgot véghez vigyél, ugyanakkor végig pörgésben tudsz maradni, és a legjobb teljesítményedet tudod nyújtani.
  • Könnyebb elkezdeni a munkát, elvégre először csak 25 percet kell dolgozni egyszerre, viszont észrevétlenül kedvet kapsz közben ahhoz, hogy folytasd.
  • A rövid szünetek pihentetik az agyadat, és mivel a géptől távol kell eltölteni, ezért azt fogod észrevenni, hogy örömmel veted magad ismét a feladatra.
  • Ha konkrét feladatokra osztod le a napi munkát, akkor a végén azt fogod látni, hogy mennyi mindent sikerült megcsinálnod aznap.
  • Ha éppen egy pomodoro közben kellene valami mást csinálni, akkor az általában várhat 10-15 percet, vagyis a munkafolyamataid sokkal inkább ellenállók lesznek a zavaró körülményekkel szemben.

Nincsenek információim arról, hogy nálunk hányan használhatják, de a személyes tapasztalatok mindenféleképpen jól jöhetnek, ha valaki tényleg ki akarja próbálni élesben.

  • Az 5 perces szünetek fontosabbak, mint maga a pomodoro, végeredményben ez tartja össze a rendszert. Tilos elcsalni! Néha a legnehezebb dolog 5 percre abbahagyni a munkát, de ha ez nem megy, akkor valószínűleg a munka sem megy úgy, ahogyan kellene. A szünetek tartanak fókuszban, hiába nem úgy tűnik.
  • 5 perc rengeteg idő, mosogass el, rakj rendet! Már az első nap után azt veszed észre, hogy mennyivel otthonosabb környezetben dolgozol. Ráadásul gyakran az ilyen intermezzók alatt szolgáltat a tudatalattid jó megoldásokat a problémákra.
  • A pomodorónak mindig úgy állj neki, hogy pontosan tudod, mit is fogsz csinálni. Persze bármi közbejöhet, bármi elsülhet rosszul, ami miatt ki kellene tolni a 25 perces intervallumot, de ha megszólal az időzítő, akkor hagyd abba. Ha a feladat igényli, szánj rá még egy pomodorót, később azt fogod észrevenni, hogy egyre jobban meg tudod tervezni, mi fér bele 25 percbe, amellyel jelentősen csökkentheted a napi stresszt, hiszen egyre kevésbé fogod túlvállalni magad.
  • Készíts írott listát a nap elején vagy előző este, hogy hány pomodorót akarsz elvégezni, és mivel fogsz foglalkozni alattuk. Nemcsak segít beosztani a napodat, de utána jó lesz visszatekinteni, hogy a szimpla „dolgoztam” helyett mennyi különféle feladatot teljesítettél. És ez remek motiváció a következő napra is.
  • Vannak bizonyos létfenntartó feladatok – evés, vásárlás, nagyobb háztartási tennivalók -, amelyeket érdemes internalizálni a rendszerbe. Ha sok a munka, akkor ezeket a legkönnyebb halogatni, de veszélyes stresszforrás valamennyi. Olyan munkának kell tekinteni őket, amelyek a többi pomodoro teljesítésének az előfeltételei. Mivel a pomodorók között nincsen hierarchikus sorrend, ezért ezek többé nem hátráltató tényezők lesznek, hanem ugyanolyan teljesítendő feladatok, mint a többi. Viszont igaz rájuk, hogy például egy mosás utáni teregetés szintén engedi dolgozni a tudatalattidat.
  • Szintén érdemes a szakirodalom olvasgatásával, az emailezéssel vagy a facebookozással töltött időt egy-egy pomodoróra korlátozni (a Moly használatára vonatkozó megszorítás nincsen). Ha nem is lehet megválaszolatlanul hagyni leveleket, legalább látni fogod, hogy mennyi időd töltesz el egy napodon ezzel.
  • Figyelj oda az egészségedre! A pomodoro alkalmazása mellett igen nagy sebességre tudsz kapcsolni, de ezt vedd is figyelembe. Az 5 perces szünetek alatt csinálj meg pár karkörzést, pár fekvőtámaszt, pár felülést. Nagyon csábító, hogy minden kis megérdemelt szünetben kényeztesd magad valamivel, kis nasival vagy még egy kávéval, különösen akkor, ha már rendet raktál, és az utolsó porszemet is letörölted. Néha nehéz kis elfoglaltságokat találni, de fontos, hogy a szünetek ne a kalóriabevitelről és a koffeinszint emeléséről szóljanak. Viszont mivel valószínűleg te is kevés folyadékot fogyasztasz, egy pohár víz félóránként jót fog tenni a szervezetednek.
  • Hagyj tartalékot a rendszerben! Tényleg sok minden közbejöhet, vagy jól esik néha a nagyobb pihenő, nem jó, ha percre pontosan beosztod az idődet, és csak aggaszt, hogy nem készülsz el időben a pomodorókkal, pedig este programod van.

És még valami: a Pomodoro Technika arról szól, hogy miként menedzseld a legjobban a munkával töltött időt, ezért értelemszerűen ne alkalmazd a szabadidődre! Végezd hatékonyan a feladataidat, és utána élj a szabadságoddal: olvass, amennyit akarsz, menj moziba, kiállításra, sörözz a barátaiddal. Mindezt azzal a tudattal, hogy egy hatékony és eredményes nap van a hátad mögött…