!

Wendy Mogel

KatalógusnévMogel, Wendy

Könyvei 2

Wendy Mogel: Talpraesettek
Wendy Mogel: Voice Lessons for Parents

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Szülők könyvtára Jaffa

Felolvasásai 1

Wendy Mogel: Voice Lessons for Parents

Népszerű idézetek

eperturmix>!

Sirinsky rabbi szerint a „folyó időben”, csakúgy mint sábátkor, lehetőségünk van megtapasztalni a nesámá jeterát, vagyis azt, hogy egy napra az embernek még egy lelke lesz. Mégis mit jelent az, hogy még egy lelkünk lesz? A zsidó misztikusok szerint a „szombati lélekkel eltűnik a szomorúság és a düh. Minden felett az öröm uralkodik.” Sábátkor és a természetben, ahol a legjobban tapintható az Örökkévaló keze munkája, megtapasztalhatjuk ezt az érzést.
A nesámá jeterá bármikor máskor is belénkszállhat. Emma egyik este éppen egy kék tányért öblített le, mielőtt a mosogatógépbe rakta. Olvadt málnafagyi volt a tányéron. Emma egyszer csak felkiáltott: „Anya, gyere, ezt nézd meg! Olyan, mint egy naplemente! Csodálatos!” A mosogatóban volt egy zöld tál, aminek a tetején salátalevelek úszkáltak. „ Ez meg olyan mint egy tavacska liliomlevekkel.” Fedezte fel a lányom.

215-216. oldal

Wendy Mogel: Talpraesettek Zsidó tradíció és modern pszichológia a gyereknevelésben

Kapcsolódó szócikkek: düh · mosogatógép · saláta · szomorúság
eperturmix>!

Arlie Russel Hochshild arról ír a könyvében, hogy miként kezdtek az emberek úgy tekinteni a munkahelyükre, mint egy pihentető helyre. Amikor két dolgozó szülő hosszú órákat tölt az otthonától távol, az otthon egyre inkább munkahellyé kezd válni. Nagyon sok mindent kell elvégezniük abban a rövid időben, ami lefekvésig adott. Nicholas Lemann így foglalta össze ennek a gyerekekre gyakorolt hatását Hochshild könyvének ismeretében: „A gyerekeket, akárcsak egy gyárban futószalagon, toljuk egyik helyről a másikra. Az érzelmi életüket és igényeiket pedig arra a kis időre kell koncentrálniuk, amikor esténként a szüleik otthon vannak.”

219. oldal

Wendy Mogel: Talpraesettek Zsidó tradíció és modern pszichológia a gyereknevelésben

eperturmix>!

Otthon úgy végzed el a legjobban a feladatod – ha a felszínt nézve legalábbis – nem vagy elég hatékony. A benned lévő feszültséget és szorongást talán pillanatnyilag csökkenti, ha a hazaérkezés pillanatában kipakolod a mosogatógépet és felhívsz néhány embert telefonon, de szerencsésebb, ha ezt a késztetést kontrolláljuk. Jobb, ha ezek a dolgok várnak és hagyod, hogy a lányod egy levegővétellel elmesélje, hogyan veszett el a tanár fia egy iskolai kiránduláson, és hogyan keresték őt kétségbeesve négy órán keresztül.

220. oldal

Wendy Mogel: Talpraesettek Zsidó tradíció és modern pszichológia a gyereknevelésben

eperturmix>!

Winnicottnak meggyőződése volt, hogy az egyik leghatékonyabb módja az egzisztenciális szorongás elfojtásának, ha elfoglaljuk magunkat. […]
Ez azt is magyarázza, miért olyan ijesztő sok ember számára egy teljes nap pihenés gondolata. Nem attól tartunk, hogy így elvesztegetjük az időt, inkább attól, hogy túl sok időnk lesz gondolkodni. Ha nem tereljük el a figyelmünket, még a végén szembe kell néznünk a csalódottsággal, magánnyal, pánikkal, tehetetlenséggel, és a félelmünkkel, hogy nem vagyunk elég erősek azokhoz a változtatásokhoz, amelyekre vágyunk.

222-223. oldal

Wendy Mogel: Talpraesettek Zsidó tradíció és modern pszichológia a gyereknevelésben

Kapcsolódó szócikkek: Donald W. Winnicott
eperturmix>!

A feladatok sokszor a szülő-gyerek közötti kapcsolattól is függnek. Például, amikor egy szülő megkérdezi tőlem, hogy egy ötéves már elég idős-e ahhoz, hogy magának mossa a haját, akkor jó pszichológusként vissza szoktam kérdezni: „Zavar, hogy még mindig neked kell mosni a haját?”
Az egyik szülő talán így válaszolna erre: „Az igazság az, hogy nagyon szeretem mosni Eva haját. Hosszú, rézvörös haja van, ami csodásan csillog, amikor vizes. Történeteket találunk ki és énekelni szoktunk, amikor akádban ül. Ilyenkor új dalokat szoktam tanítani neki.” Ennek az édesanyának ezt válaszolnám: „Kérlek, továbbra is mosd Eva haját! Keress valamilyen más házimunkát vagy nagylányos feladatot neki, de ne hagyjatok fel ezzel a meghitt időtöltéssel.”
Egy másik szülő talán más választ adna: „Igen, zavar. Azt gondolom, hogy Shira már elég idős ahhoz, hogy egyedül mossa a haját. Viszont attól félek, hogy nem fogja rendesen kiöblíteni belőle a sampont, elfelejti majd befújni kócosodás elleni szerrel, és nem fogja a törülközőt a helyére akasztani.” Ennek az anyának így válaszolnék: „Egyetlen módja van annak, hogy kiderüljön, hogy meg tudja-e csinálni. És mi van akkor, ha nem pontosan úgy mossa, ahogy szerinted kéne? Mi a nyereség és mit vesztíhetünk? Ha frusztráltan és rosszkedvűen mosod a haját, azt a gyerek megérzi, és ez egyikötőknek sem jó. Ideje egyet hátralépned, és engedd neki, hogy a saját tapasztalatai közben tanulja meg a hajmosást.”

145. oldal

Wendy Mogel: Talpraesettek Zsidó tradíció és modern pszichológia a gyereknevelésben

eperturmix>!

Kevés dolog jelent akkora kihívást a házasságra, mint a gyerekvállalás. Ekkortól már nem tudja a pár kettesben megoldani a problémáit, mert mindig lesz legalább még egy érintett személy. A gyerekek születése után olyan témákban kerülhetnek felszínre eltérő vélemények, amelyek addig rejtve voltak. Ilyen a prioritás kérdése, a pénz a stabilitás, a dorgálás, iskoláztatás és vallás.

232. oldal

Wendy Mogel: Talpraesettek Zsidó tradíció és modern pszichológia a gyereknevelésben