Vincent van Gogh
Tudástár · 19 kapcsolódó alkotó · 1 kapcsolódó könyv
Katalógusnév | Gogh, Vincent van |
---|
Képek 20
Könyvei 4
Illusztrálásai 3
Róla szóló könyvek 18
Népszerű idézetek
Ha nem önteném ki néha a szívemet, azt hiszem felrobbanna, mint egy gőzkazán.
42. oldal | 13. levél
A kalitkába zárt madár tavasszal nagyon jól tudja, hogy van valami, amire alkalmas lenne, nagyon is jól érzi, hogy valami dolga van, de ezt a valamit nem valósíthatja meg. Mégis mi ez? Nem képes pontosan emlékezni, csak határozatlan sejtései vannak: „a többiek fészket építenek, kiköltik fiaikat és felnevelik." Akkor beleüti a fejét a kalitka rácsába, de a kalitka marad, és a madarat vad fájdalom fogja el.
„Nézd a naplopót" – mondja egy másik madár, amint elröpül a kalitka előtt – „nyilván egy tőkepénzes!" És a fogoly él, nem hal meg, külsőleg semmit sem mutat abból, ami a bensejében történik. Jól megvan, és ha a nap rásüt, még élénk is. De jön a vándorlás ideje és ilyenkor elönti a búskomorság. Pedig mindene megvan, amire szüksége lehet, mondják a gyerekek, akik kalitkájában gondját viselik. Nézi ott kint a megindult eget és belsejében lázad sorsa ellen. „Ketrecbe zártak, ketrecbe zártak, de semmi sem hiányzik nekem, ti tökfilkók? Minden, ami kell nekem, oh a szabadság: madárnak lenni mint a többi madár!”
24. oldal
A halászok tudják, hogy a tenger veszélyes, és a vihar szörnyű. De sohasem értenék meg, hogy a veszély ok lehetne a parton maradni, és sétálni menni. Ezt a bölcsességet azoknak hagyják, akiknek kedvük van hozzá. Jön a vihar, az éj leszáll, de mi a rosszabb: a veszély vagy a félelem a veszélytől?
71. oldal
Pedig csak azt akartam ezzel mondani, hogy az ember akkor érzi igazán, mi a szerelem, ha egy betegágynál kell ülnie, fillér nélkül a zsebében. Mert a szerelem nem azonos a tavaszi eperszedéssel.
89. oldal
Mert aki szeret az él, aki él, dolgozik, és aki dolgozik, annak van kenyere.
39. oldal | 11. levél
Jó vagy a festőkhöz, és minél mélyebben elgondolkozom ezen, annál kevésbé találok igazán művészibbet az emberszeretetnél.
192. oldal (Képzőművészeti Alap, 1964)