!

Titus Burckhardt svájci

1908. október 24. (Firenze, Olaszország) – 1984. január 15. (Lausanne, Svájc)

Tudástár · 9 kapcsolódó alkotó

Teljes névTitus Burckhardt, Ibrahim Izz al-Din
Nemférfi

Könyvei 8

Titus Burckhardt: Szakrális szimbólumok
Titus Burckhardt: Alkímia
Titus Burckhardt: Bevezetés a szúfi doktrínába
Titus Burckhardt: Kristályparadicsom
Titus Burckhardt: Muszlim asztrológia
Titus Burckhardt: Chartres és a katedrális születése
Titus Burckhardt: A szakrális művészet lényegéről a világvallások tükrében
Titus Burckhardt: Famous Illuminated Manuscripts

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Arcticus Libri Operis Magni Arcticus · Arcticus Libri Artis Arcticus

Fordításai 1

Al-'Arabi ad-Darqawi: Letters of a Sufi Master

Népszerű idézetek

aled P>!

A paradicsomi ember tisztaságát kell újra elérni, mielőtt az emberi formát annak végtelen és isteni archetipusa visszafogadná magába…

Titus Burckhardt: Alkímia Világkép és szellemiség

aled P>!

A hermetikus világszemlélet abból a felismerésből indul ki, hogy az univerzum és az ember tükörképekként megfelelnek egymásnak; ami az egyikben jelen van, azt valamilyen módon a másik is szükségképpen tartalmazza. Ez a korrespondencia úgy érthető meg a legjobban, hogyha a szubjektum és az objektum, a megismerő és a megismert kölcsönös viszonyára vezetjük vissza. A világ mint objektum az emberi szubjektum tükrében jelenik meg. Bár e két pólus elméletileg megkülönböztethető, mindazonáltal mégsem választható el egymástól. Mindkettő csak a másikkal való relációjában értelmezhető. […] ebben az értelemben nem létezik olyasmi, hogy tisztán objektív ismeret.

Titus Burckhardt: Alkímia Világkép és szellemiség

lzoltán IP>!

Ha nyughatatlanul és lázasan gondolkodó korunk felől pillantunk vissza a középkori emberre, gyakran naivnak – gyermetegnek és minden pszichológiai gyanakvástól mentesnek – tűnik fel előttünk, s ezért hisszük úgy, hogy az akkoriak kevésbé tudatosak és jóval ösztönösebbek voltak, mint mi. Valójában minden alkotó tevékenységük sokkal inkább fakadt az ideákból, az élet spirituális értelméből, mint a modern ember esetében. […]

5. oldal

lzoltán IP>!

    Kérdezzétek a modern tudományt: mi is az ember? Hallgatni fog, mert tudatában van önnön korlátainak, vagy ha válaszol, azt fogja mondani, hogy az ember egy olyan állat, amely rendkívül fejlett agyi képességekkel rendelkezik. És ha rákérdeznek ennek az állatnak eredetére, akkor véletlenek, egybeesések, esetlegességek végtelen láncolatáról beszél majd nektek. Ami egyet jelent azzal, hogy az emberi lét értelmetlen.
    Kérdezzétek a tradicionális tudományt: mi is az ember?…

100. oldal, Tradicionális tudományok Fezben

Szelén>!

Az ego […] minden tettében csak önmaga tükrözésére törekszik.

Titus Burckhardt: Alkímia Világkép és szellemiség

aled P>!

Az ólom a fém és az emberi benső kaotikus, tompa, fásult és beteg állapotát reprezentálja […], és a „réz nyugtalan, míg arannyá nem válik."

Titus Burckhardt: Alkímia Világkép és szellemiség

aled P>!

Az alkímia spirituális és bizonyos értelemben komplematív természete közvetlenül jelen van annak konkrét formájában, az ásványvilág analógiájában; ez a hasonlóság ugyanis csak egy olyan látás számára érzékelhető amely az anyagi világra kvalitatív módon – vagyis bizonyos értelemben bensőleg – képes rátekinteni…

Titus Burckhardt: Alkímia Világkép és szellemiség

lzoltán IP>!

[…] Komolyabb megismerés ugyanis teljesen elképzelhetetlen annak megvalósítása nélkül, miszerint a megismert, a megismerés és a megismerő egy. […]

11. oldal, Előszó - Asztrológia és metafizika (Stella Maris, 1995)

Titus Burckhardt: Muszlim asztrológia avagy szellemi kulcs a Muhjiddin IbnʿArabí-féle muszlim asztrológiához

Lunemorte P>!

Olyan anyagból vagyunk, amilyenből az álmokat szövik…

81-82. oldal, A materia primáról

Titus Burckhardt: Alkímia Világkép és szellemiség

Lunemorte P>!

Azok a dolgok, amelyek csupán egybeesésnek tűnnek, valójában eleve elrendeltek.

133. oldal, Az ima alkímiája

Titus Burckhardt: Alkímia Világkép és szellemiség