!

Thor Heyerdahl norvég

1914. október 6. (Larvik, Norvégia) – 2002. április 18. (Colla Micheri, Olaszország)

NemFérfi
Wikipédiahttp://hu.wikipedia.org/wiki/Thor_Heyerdahl http://en.wikipedia.org/wiki/Thor_Heyerdahl
Életrajz

Képek 1

Könyvei 12

Thor Heyerdahl: Tutajjal a Csendes-óceánon
Thor Heyerdahl: A Ra expedíciók
Thor Heyerdahl: Aku-aku
Thor Heyerdahl: Fatu Hiva
Thor Heyerdahl: Tigris
Thor Heyerdahl: A Kon-Tikitől a Raig
Thor Heyerdahl: Kon-Tiki
Thor Heyerdahl: Fatu-Hiva: Back to Nature
Thor Heyerdahl: In the Footsteps of Adam
Thor Heyerdahl: Easter Island

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Világjáró, Aranytoll


Népszerű alkotóértékelések

>!
Bla IP

Thor Heyerdahl

Thor Heyerdahl (Larvik, Norvégia, 1914. október 6. – Colla Michari, Olaszország, 2002. április 18.) norvég utazó. Eredetileg tengerbiológus, akit érdekelt az antropológia. Kon-Tiki expedíciójával lett híres, melynek során egy tutajjal 8000 kilométert vitorlázott Dél-Amerikából a Tuamotu-szigetekre.

Az expedíció megmutatta, nem volt technikailag lehetetlen, hogy Dél-Amerikából eljussanak a Polinéz szigetvilágba, s ezzel expedíciója megalapozta a kísérleti régészetet, amelyik azóta is az egyik legdinamikusabban fejlődő ága a régészet tudományának..

Thor Heyerdahl 1914. október 6-án született Norvégiában, Larvik városában. Ebben a szép kikötővárosban nőtt fel. Miután hosszú időn keresztül egyedül nevelkedett már gyermekkorában is érdekelték az állatok, házukban saját kis magánmúzeumot rendezett be, aminek gyöngyszeme egy keresztes vipera volt. Zoológiát és földrajzot tanult az Oslói Egyetemen, közben egy gazdag oslói barátja könyveit tanulmányozva beleszeretett a polinézek világába. Ekkor mindent hátrahagyva Polinéziába akart utazni. Az egyetem professzorai végül meggyőzték, hogy töltsön el egy évet a Marquises-szigeteken, és tanulmányozza az ott élő állatokat az Oslói Egyetem számára. Összekötötte kellemest a hasznossal, és első feleségével a Marquises-szigetekre utazott. Egy a helyi polinézek építette bambuszházban laktak. Főleg rovarokat tanulmányoztak, de az érdeklődése inkább már a polinézek iránt lelkesedett. 1938-ban megjelentette a Vadászat a paradicsomért című könyvét norvégül (På Jakt etter Paradiset) a Marquesas-szigeteken töltött évéről. Ekkor már tudta, hogy nem a zoológiával, hanem a polinézekkel fog foglalkozni. Mivel kitört a második világháború, ezt nem tudta megvalósítani. Észak-Norvégiában harcolt a nácik ellen. 1947-ben azonban újra elindult kis csapatával egy Dél-Amerikában balsafából eszkábált tutajjal, amivel 101 nap alatt 8000 kilométert tettek meg. Az expedícióról beszámoló könyvét 70 nyelvre fordították le, a dokumentumfilm Oscar-díjat kapott(Tutajjal a Csendes-óceánon). 1955-ben egy barátjával járt a Húsvét-szigeten. Elszállítottak és felállítottak egy moai szobrot, ezzel bebizonyítva, hogy nem kell egy ilyen felállításához sok ember(Aku-aku, a Húsvét sziget titka). 1969-ben a Ra nevű papirusztutajjal szeretett volna elhajózni Marokkóból Amerikába. A tutajt a Csád-tónál dolgozó hajóépítők készítették. Négyezer mérföld után a hajó szétesett, de egy évvel később egy újabb tutajjal – a Ra II-vel – már meg tudták tenni az utat(A Ra-expedíciók). 1978-ban Irakból szeretett volna elhajózni Indiába a Perzsa-öblön keresztül. Dzsibutinál felégette a hajóját, a Vörös-tengernél dúló háborúk ellen tiltakozva(Tigris). Ez volt az utolsó hajós expedíciója.
Heyerdahl kutatta az Indiai-óceánban fekvő Maldív-szigetek történelmét, a Kanári-szigeteken nappiramist fedezett fel, a perui Tucume vidékén huszonhat piramist tárt fel. Még a nyolcvanon túl is ásatott a marokkói Tanger és Rabat között elterülő Lixus nevű romvárosban, s tízezer éves kőrajzok nyomába eredve a vikingek őshazáját kereste Azerbajdzsánban.

Heyerdahlt, aki a zöld mozgalom aktív tagja és támogatója volt, tizenegy európai és amerikai egyetem avatta díszdoktorrá, tagja volt a Norvég Tudományos Akadémiának. Expedícióiról írt könyvei magyarul is megjelentek. 2002. április 18-án agydaganat következtében hunyt el az észak-olaszországi Colla Micheriben, itt is temették el. Életműve ellentmondásos: heroikus, látványos útjaival sikerült felhívnia a közönség figyelmét a régi kultúrákra és számos felfedezést tett. Ugyanakkor a kultúrák terjedéséről szóló elméleteit nem sikerült hitelt érdemlően igazolnia, a tudományos életben tevékenységét gyanakvással figyelték és szenzáció-hajhászással vádolták.

Életem során – először Apám indíttatására – valamennyi könyvét olvastam. Igen becsülöm munkásságát – ha a tudomány nem is mindig osztotta nézeteit. Ennek ellenére tizenegy egyetem avatta díszdoktorává. Ez szerintem önmagáért beszél.

Forrás: net és s.kútfej

4 hozzászólás

Népszerű idézetek

>!
dontpanic P

Van valami nevetséges számos történész és antropológus kétségbeesett törekvésében, amellyel azt akarják bebizonyítani, hogy az Atlanti-óceánt a spanyolok és vikingek szelték át először. Azaz európaiak, akik kétezer évvel a föníciaiak után jutottak el a Kanári-szigetekig, míg ez utóbbiak, Kisázsiából indulva, egymást követő gyarmatosító utak során érkeztek oda. Van abban valami vallásos fanatizmus, ahogyan a nyugati világ ragaszkodik ahhoz az elképzeléséhez, miszerint Amerika európai alkotás, amelyet tökéletesen megvédett a tenger, egészen addig, amíg a helyi barbárokat nem fedezték fel civilizált, keresztény úttörők.

320. oldal

9 hozzászólás
>!
Goofry P

Ezen az estén Bengt kijelentette, hogy nagyon vágyik asztal és szék után, mert rettenetesen fárasztó mindig csak fekve, hol a hátára, hol a hasára fordulva olvasni. Különben nagyon örült, hogy nem kötöttünk ki Pouka-Poukán, mert a könyvei közül hármat még nem olvasott el.

178. oldal: A déli-tenger szigetei felé. (Gondolat Budapest, 1980.)

1 hozzászólás
>!
Tiger205

Van úgy néha, hogy az ember különös helyzetbe kerül. Lassanként jut ide, a legtermészetesebbnek látszó módon, de mikor már a kellős közepén tart a szokatlan élményeknek, egyszer csak csodálkozva kérdi magától: Mi is történt tulajdonképpen?

(első mondat)

>!
dontpanic P

Az első beszélgetések úgy zajlottak, hogy az indiánok mondtak valamit az ő nyelvükön Señor Zeballosnak, ő azt spanyolra fordította nekem, én angolra ültettem át Shaker úr számára, aki végül arabul mondotta el a mocsárlakóknak. Ez a módszer nehézkes volt, de nem is éltünk vele sokáig. Másnap reggel, mire kijöttem, a sapkás, ponchós ajmarák és a burnuszba öltözött mocsárlakók egy nagy gyékény körül gubbasztottak, amit már közösen készítettek. Beszélgettek egymással, bólogattak, mosolyogtak, kötelet és nádat kértek, és átadták egymásnak a szükséges holmit, mintha folyékonyan beszélnének eszperantóul. Először egy pálma mögé álltam, hogy megbizonyosodjam róla, nem tévedek-e, és csak azután merészkedtem a közelükbe, meghallgatni, milyen közös nyelvet találtak. Egy árva szót sem értettem. Zeballos és Shaker is előjöttek és igazolták: az ajmarák ajmarául, az arabok pedig arabul beszélnek, s a két nyelv úgy különbözik egymástól, mint az angol a kínaitól. Ezeknek az embereknek a közös nyelvük a nád volt – egyaránt földhöz kötöttek és intelligensek voltak. Olyan nagyszerű emberekkel, mint az iraki mocsárlakók, szívesen dolgoznak együtt bármily méretű hajó építésén – közölték titicaca-tavi barátaim.

58-59. oldal

>!
dontpanic P

Norman szenvedélyes rádióamatőr lévén, azzal töltötte estéit, hogy a keletről, nyugatról, északról és délről buzgón hívogató amatőröket ellássa a szokásos információkkal [a Tigris fedélzetéről], mint például a nemzetközi ismertetőjel, állomáshely, adáserősség és a kapcsolat minősége.
Valaki éppen hívta, és ő már válaszolni akart, amikor egy másik adó közbeszólt rádión és azt mondta: „Ne válaszolj neki, különben rosszul járhatsz!” Az első adó újra jelentkezett: „Ez hobbi és nem politika!” Norman rögtön újra adásban volt és azt mondta, hogy ő is így gondolja: a rádióamatőrök minden országban áldozhatnak a szenvedélyüknek. Mi a nemzetközi barátság hívei vagyunk, a határokra való tekintet nélkül. Ez hobbi és nem politika. Norman újra kapcsolatot teremtett az első állomással, amely, mint kiderült, Izraelben volt. És most az összes adásra váró állomás nyugton maradt, míg a szokásos információkat ki nem cserélték. Norman békés eszközökkel győzelmet vívott az éterben. Rashad némán tekintett rá, amikor asztalhoz ültünk. Norman zsidó család gyermeke volt, Rashad iraki arab; ez az ország állott a legellenségesebben szemben Izraellel. Lehet, hogy őseik valaha egyazon hajón utaztak. Az arabok és a zsidók családfája egyaránt az uri Ábrahám fiára, Sémre vezethető vissza.

150-151. oldal

>!
Ákos_Tóth IP

– De hát ha tudja, hogyan kell felemelni a szobrokat, miért nem árultak el a titkot azoknak, akik jóval mielőttünk itt jártak és érdeklődtek utána?
Engem senki sem kérdezett – válaszolta büszkén.

140. oldal (Gondolat, 1963)

Thor Heyerdahl: Aku-aku A Húsvét-sziget titka

>!
dontpanic P

Mióta a Kon-Tiki tutaj körül és rajta is mindennap együtt éltem a cápákkal, nem kétséges a számomra, hogy a cápák éppoly barátságosak és éppoly vérengzőek lehetnek, mint az emberek egyenruhában vagy anélkül. Még egy és ugyanannak a cápának is megváltozhat a hangulata egyik percről a másikra. A Tigris körül kimondottan bájos cápák úszkáltak.

342-343. oldal

>!
dokijano 

A természet elleni harcban az ember megnyerhet minden ütközetet, kivéve az utolsót. Ha ezt is megnyerné, elpusztulna, mint az embrió, amely elharapja saját köldökzsinórját. Az összes élőlény jól megvolt az ember nélkül, léteztek már az ember előtt. De az ember nem születhetett meg azok létrejötte előtt, és nem fogja túlélni az ő pusztulásukat.

63. oldal, Vissza a természethez (Gondolat, 1976)

Kapcsolódó szócikkek: köldökzsinór
>!
dokijano 

Itt kezdődött a konfliktus. A teremtő és a teremtett lény közti, valamint zsonglőrködő tanítóink jobb meg bal keze közti konfliktus. Mert míg isten elégedett volt művével, az ember nem volt az. Isten bizton hitte, hogy tökéletes környezetet, földi paradicsomot ajándékozott az embernek. Az ember ezzel nem értett egyet. Míg isten megpihent, az ember átvette az ügyek intézését. Fejlődést akart; olyan fejlődést, amely kifelé vezet a paradicsomból.

9-10. oldal, Búcsú a civilizációtól (Gondolat, 1976)

Kapcsolódó szócikkek: konfliktus
>!
dontpanic P

Kopt és katolikus, protestáns és mohamedán, buddhista, ateista, szabadgondolkodó és félzsidó – ennél „vegyesebb” társaság már nem fért volna el a bárkán, ahol a majom volt Noé, s mi játszottuk az állatok szerepét. De vallási viszálykodások nem törtek ki köztünk. Ezzel szemben egy elveszett, majd megtalált fogkefe tulajdonjoga körül bezzeg vitatkoztunk, s ilyenkor a legkülönfélébb nyelveken dühös kiáltások és vad átkozódások csattantak fel.

295. oldal