!

Temple Grandin

Tudástár · 6 kapcsolódó alkotó · 4 kapcsolódó könyv

KatalógusnévGrandin, Temple

Képek 6

Könyvei 11

Temple Grandin: Képekben gondolkodom
Temple Grandin – Carol Stock Kranowitz – Tony Attwood – Carol Gray: Autizmus karantén idején
Temple Grandin – Margaret M. Scariano: Segítség! Autizmus!
Temple Grandin – Catherine Johnson: Animals in Translation
Temple Grandin: Thinking In Pictures
Temple Grandin – Catherine Johnson: Animals Make Us Human
Temple Grandin: Temple Talks about Autism and Sensory Issues
Temple Grandin – Richard Panek: The Autistic Brain
Temple Grandin – Catherine Johnson: El lenguaje de los animales
Temple Grandin – Catherine Johnson: Making Animals Happy

Népszerű idézetek

Bea_Könyvutca P>!

Én autizmussal élőként nem tartom bántónak, ha egy állathoz hasonlítom magamat. Az állatok, például a kutyák meg a tehenek, bizonyos értelemben rengeteg csodálatra méltó vonással rendelkeznek. Nem bonyolódnak olyan háborúkba, melyekben egy csomó fajtársuk meghal, és nem kínozzák egymást.

Temple Grandin: Képekben gondolkodom Életem az autizmussal

Bea_Könyvutca P>!

Állandóan figyeltem másokat, és igyekeztem rájönni, hogyan viselkednek, de soha nem tudtam beilleszkedni. Minden társas interakción gondolkodnom kellett. Amikor más diákok bele voltak zúgva a Beatlesbe, én a viselkedésüket magamban ÉSZJ-nek, Érdekes Szociológiai Jelenségnek neveztem. Olyan voltam, mint egy tudós, aki igyekszik rájönni a bennszülöttek viselkedésének nyitjára.

Temple Grandin: Képekben gondolkodom Életem az autizmussal

Bea_Könyvutca P>!

Elégedettséggel tölt el, hogy képes vagyok okos dolgokra, de nem ismerem a túlcsorduló boldogság érzését. Tudom, hogy valami hiányzik belőlem, mert látom, hogy mások milyen érzésekről számolnak be egy-egy gyönyörű naplemente láttán. Én intellektuálisan tudom, hogy ez valóban gyönyörű, érezni azonban nem érzem. A boldogsághoz leginkább hasonlító érzés, ha megoldok egy tervezési problémát. Ilyenkor szinte kiugrom a bőrömből. Úgy érzem magam, mint egy tavaszi napon vidáman szökdécselő borjú.

Temple Grandin: Képekben gondolkodom Életem az autizmussal

Tiko P>!

Képekben gondolkodom. A szavak olyanok számomra, mintha idegen nyelvként tanultam volna őket.

(első mondat)

Temple Grandin: Képekben gondolkodom Életem az autizmussal

Tiko P>!

Amikor egyedül hagytak, gyakran álmodoztam, szinte hipnotikus állapotba kerültem. Órákig ültem a tengerparton, és néztem, ahogy a homok az ujjaim között pereg. Minden egyes homokszemet külön szemügyre vettem. Mindegyik más volt, én pedig úgy éreztem magam, mint egy kis tudós, aki a homokot mikroszkóp alatt tanulmányozza. Miután tüzetesen megvizsgáltam a formákat, transzba estem, megszűnt körülöttem a világ.

57. oldal, 2. fejezet

Temple Grandin: Képekben gondolkodom Életem az autizmussal

Bea_Könyvutca P>!

Az állatok és az autizmussal élő savantok óriási adatmennyiséget képesek tárolni. A mókusok megjegyzik több száz elrejtett mogyoró helyét, a költöző madarak egyetlen alkalom után tudják vonulási útvonalukat. A mókus, miután elrejtett egy szem mogyorót, két lábra áll, és „lefényképezi” a helyet.

Temple Grandin: Képekben gondolkodom Életem az autizmussal

Pennmenelien P>!

Egyik nap aztán minden előzmény nélkül a fiam rám nézett, és azt mondta: „ez olyan, mint Noé a bárkában; bent kell maradnunk, hogy biztonságban legyünk.” "Igen", feleltem reménykedve. (Köszönöm Istenem, hogy a fiam megtalálta ezt az ablakot a megértéshez!) Az ilyen kis csodák tartanak életben. Nick talál egy ablakot, egy ösvényt, valamit, ami segít neki értelmet taláni a világban, és onnantól békésebben mozog benne.

188. oldal - Sütemények, katasztrófák és kocsizkázások (Geobook, 2020)

Tiko P>!

Ebben az elmélyült pillanatban megszűntek körülöttem a külső zajok. Nem éreztem a perzselő alabamai napot, minden nyugodtnak és békésnek tűnt. Szinte vallásos áhítat szállt meg. […] Új ajtó nyílt számomra. Úgy éreztem, mintha vízen járnék.

46. oldal, 1. fejezet

Temple Grandin: Képekben gondolkodom Életem az autizmussal

ajikarei P>!

Sok autista gyereknek a mániájává válnak bizonyos témák. A tanárok olykor elkövetik azt a hibát, hogy ki akarják irtani a fixációt. Ehelyett azonban inkább tágítani kellene az érdeklődési kört, és építő jelleggel felhasználni a mániákat. Ha például egy gyerek rákattan a hajókra, akkor ezt érdemes arra használni, hogy olvasson és matekozzon: bújon hajós könyveket, számolja ki a hajók sebességét. Egy szenvedély remek motiváció lehet. Leo Kanner azt állította, hogy az autizmussal élők egy része számára a sikerhez vezető út a fixáció mederbe terelése, ami a későbbi karrier alapja lehet. Egyik legsikeresebb páciense banktisztviselő lett. Egy farmon nőtt fel, és a családja módot talált arra, hogy táplálja a számok iránti vonzalmát, hagyták például, hogy aratás közben a gabonasorokat számolgassa.

145. oldal, V. Utak a világban - Tehetséggondozás autizmus esetén (Park Könyvkiadó, 2014)

Temple Grandin: Képekben gondolkodom Életem az autizmussal

2 hozzászólás
ajikarei P>!

Tom McKean számolt be arról, milyen csalódott volt, amikor egy főiskolai informatikai kurzuson a professzora megbuktatta, mert egy programozási feladatra a tanárnál jobb megoldást talált. Felteszem, a professzor megsértődhetett Tom lényegre törő stílusa miatt, nem tudta, hogy az udvariatlanságig menő szókimondás az autizmussal élők sajátossága. Tom odament a táblához, letörölte, és kijavította a tanár megoldását. A Soon Will Come the Light (Hamarosan eljön a fény) című könyvben Tom ezt írja: „Nézzétek, ha inkább így csinálnánk, akkor öt sorral rövidebb lenne a programkód. Ha programozói állást keresnék, biztosan nem vennének fel, ha azt a megoldást követném, amelyhez ő [a professzor] ragaszkodik.” Tom csalódott volt és zavart, amiért megbuktatták. Egy kreatívabb professzor ehelyett biztosan érdekesebb és nehezebb programozási feladatok elé állította volna.

146-147. oldal, V. Utak a világban - Tehetséggondozás autizmus esetén (Park Könyvkiadó, 2014)

Temple Grandin: Képekben gondolkodom Életem az autizmussal