!

Tamás Gáspár Miklós magyar

1948. november 28. (Kolozsvár) – 2023. január 15. (Budapest)

Tudástár · 9 kapcsolódó alkotó · 1 kapcsolódó könyv

KatalógusnévTamás Gáspár Miklós
Nemférfi
Életrajz

Képek 2

Könyvei 10

Tamás Gáspár Miklós: Antitézis
Legéndy Jácint – Szitányi György – Tamás Gáspár Miklós: RAF: Búcsúszimfónia
Tamás Gáspár Miklós: A korszellem dúdol
Tamás Gáspár Miklós: Másvilág
Tamás Gáspár Miklós: A helyzet
Tamás Gáspár Miklós: Törzsi fogalmak I-II.
Tamás Gáspár Miklós: A túlsó pólus
Tamás Gáspár Miklós: A szem és a kéz
Tamás Gáspár Miklós: Csonkamagyar patológiák
Tamás Gáspár Miklós: A teória esélyei

Kapcsolódó sorozatok: Világvége · Összes sorozat »

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Forrás

Fordításai 2

René Descartes: A módszerről
Vajda Mihály (szerk.): Reneszánsz etikai antológia

Antológiák 5

Loïc Wacquant: A nyomor börtönei
Böcskei Balázs – Sebők Miklós (szerk.): 50 könyv, amit minden baloldalinak ismernie kell
Antalóczy Attila (szerk.): Muszáj baloldalinak lennünk!
Ekler Andrea – Rosonczy Ildikó (szerk.): Az év esszéi – 2006
Ekler Andrea – Rosonczy Ildikó (szerk.): Az év esszéi – 2009

Népszerű idézetek

>!

A nagy orosz radikális író, Korolenko kijelentette, hogy az ő hazája nem Oroszország, hanem az orosz irodalom. Nem mondhatnám, hogy én még sose éreztem hasonlóképp.

Loc 937

Tamás Gáspár Miklós: Antitézis Válogatott tanulmányok 2001–2020

>!

Marx nem „ellenzi” világnézetileg a kapitalizmust; az Rousseau. A kapitalizmus Marx szerint történelem; Rousseau szerint maga a rossz.

Loc 1562

Tamás Gáspár Miklós: Antitézis Válogatott tanulmányok 2001–2020

Kapcsolódó szócikkek: Jean-Jacques Rousseau · Karl Marx
1 hozzászólás
>!

Eltekintve attól, hogy az ökológiai, feminista és LMBTQIA mozgalmak némelyike egyszerűen irrelevánsnak tekinti a kapitalizmus kérdését – mint amelynek nincs alternatívája: the only show in town –, az 1989 utáni antikapitalizmus egyértelműen a kapitalizmus politikai, kognitív és kulturális következményeit veszi szemügyre.

Loc 3355 (Jobb- és baloldali antikapitalizmus 2013. október)

>!

A javítóintézet-szerű gyermektárolási intézményektől a kereskedelmi televízióig és szórakoztatóiparig, az emberalattian primitív új bulvárlapokban (tabloids) terjesztett kőkorszaki babonától és idegengyűlölettől a manipulált internetportálok százezreiig és a mindenünnen szivárgó silány popzenéig az alantas népbutítás már merénylet a szuverén személyes élet és az életöröm ellen.

Loc 1004 (A szakszervezeti kérdés a huszonegyedik században)

>!

Nem az történik, amit a (nép)jóléti állam sikerei idején (az 1960-as években) mondtak: csökkenni fog a munkaidő, annyira, hogy nem is tudunk majd mit kezdeni a sok sétával, kóborlással, beszélgetéssel, olvasással, Schumann- és Brahms-hallgatással. Ma kevesen dolgoznak nagyon sokat. Ahelyett, hogy sokan dolgoznának nagyon keveset.

Loc 264

Tamás Gáspár Miklós: Antitézis Válogatott tanulmányok 2001–2020

>!

Megvirradt. Illatos, tiszta, tevékeny, borzalmas reggel. Ötven éve ugyanolyan. Csak megnőttek a fák a lakótelepen. Ettől olyan városi lett ez is, mint ami valaha széttörni látszott a várost. Sok mindent gondoltunk közben, de a cipő sarka kopik, a kabát könyöke lyukad, a gép lemerül, a mosogatószer kifogyott, vécépapírt kell venni, be kell fizetni a postán a számlát, lejárt a bankkártya, aktiválni kell az újat, megszűnt a sarkon a könyvesbolt, a mozi, a kiskocsma, nem írnak a gyerekek. Fülhallgató mindenkin, a széplányokon, a már most fáradt, kopaszodó harmincasokon, öt kutyát sétáltat a csaj, jó, könnyű munka.

Loc 7811 (A korszellem dúdol)

>!

Pár hónapja némi mélabúval vettem tudomásul, hogy meg kell győznöm vitapartnereimet a „ne ölj!” parancsolat általános helytállóságáról és célirányosságáról (mint valami vadonatúj, eredetieskedő, hóbortos ötletről), s ez mulatságos módon annyira nem sikerült, hogy egy magát keresztyénnek és konzervatívnak vélő lap aláíratlan szerkesztőségi vezércikkben – minden munkatárs egységesen vallott nézeteként – rátartian tudatta velem, hogy nincs igazam, s hogy a tulajdon fontosabb, mint az élet.

Loc 6275 (Az írástudók újabb árulásai)

>!

A Fidesz–KDNP politikáját sandán „baloldalinak” nevezők csak a maguk végtelen reakciósságát bizonyítják, hiszen amiről ők beszélnek, az a hagyományos konzervatív politika, amelyet a Fidesz–KDNP következetesen folytat: ez a paternalista közhelyhalmaz – a „tisztes megélhetés”, az „arany középszer”: kis lakás, kis autó, két-három gyerek, összetartó család, hittanóra, nemzeti érzés (azaz kohezív-kollektív politikai erkölcs), tekintély- és hagyománytisztelet, munkakultusz, takarékosság (az élvezetek elhalasztása, „deferred gratification”), a középosztály (kispolgáriság) megbecsülése, önfegyelem, hazafias áldozatvállalás, „fölnézünk” a nagy emberekre, nem elveink vannak, hanem értékeink (az elvek vitathatók, a csoportok értékeit vita nélkül tisztelni illik), és í. t. –, amelyet a népnek mondanak, de a vezérek (beleértve a nagy vagyonok birtokosait) nem is állítják, hogy ők mindenestül ilyenek. Ők a kivételek, a „táltosok”, akikre nem lehet ezt a szűk gúnyát ráhúzni.

Loc 6598 (Hosszú séta egy rövid mólón. 2010)

>!

Annyi bizonyos, hogy az egyéniség romantikus-liberális középpontba állítása, amelyet meg sem érintett a menetelő, fegyveres európai tömegmozgalmak kora, meglepő vereséget szenvedett olyan köznapi jelenségektől, mint a divat (amely a sorozatgyártott tömegtermékek gyors eladásának, gyors elavulásának és gyors helyettesítésének, pótlásának a terméke → tömegsajtó, „bulvár” → operett, írógép, fényszedés, illusztrált magazin, mozi → tévé → lemez, CD, DVD, e-book, app → internet, mobil, fényképcsere, instant messaging, social media → automatizálás, robotizáció, génpiszkálás, tömeges fölsőoktatás, tömeges munkanélküliség, spontán-konformista „blog- és videokultúra”). A tekintély összeroncsolódott, de a helyét nem a plurális anarchiák vették át, hanem az egyhangú változatosság (MINDENKI műanyag ásványvizes palackot tart a kezében).

Loc 212

Tamás Gáspár Miklós: Antitézis Válogatott tanulmányok 2001–2020

>!

Liberális elem a „szelekciós” mitológia: a siker a rátermettség, az érdem, az erény jutalma, sőt, következménye. Ehhöz kapcsolódik az „önerőre támaszkodás”, az „önállóság” kultusza: nem az állam kegyéből, hanem saját eszünk, ügyességünk, kemény munkánk a forrása jólétünknek és fölsőbbrendűségünknek; nem segélyből – alamizsna, kegyelemkenyér – élünk, mint az alacsony intelligenciahányadosú cigány-proli-hülye-kurva.

Loc 1251 (A középosztály lázadása)