!

Szalézi Szent Ferenc francia

Francis de Sales

1567. augusztus 21. (Sales kastélya, Thorens-Glières mellett, Franciaország) – 1622. december 28. (Lyon, Franciaország)

Tudástár · 10 kapcsolódó alkotó · 1 kapcsolódó könyv

Teljes névlatinul Franciscus Salesius, Szalézi Ferenc-Bonaventura (franciául: François de Sales de Boisy)
KatalógusnévFerenc, Szalézi Szent
Nemférfi
Életrajz

Képek 1

Könyvei 12

Szalézi Szent Ferenc: Filótea
Kempis Tamás – Szalézi Szent Ferenc: Krisztus követése / Filótea
Szalézi Szent Ferenc: Segítség a szeretethez
Szalézi Szent Ferenc: Teotimus
Francis de Sales: Sermons of St. Francis de Sales: For Lent
Francis de Sales: The Sermons of St. Francis de Sales: On Prayer
Francis de Sales: The Sermons of St. Francis de Sales: For Advent and Christmas
Szalézi Szent Ferenc: Theotimus I-II.
Szalézi Szent Ferenc: Szalézi Szent Ferenc szive
Szalézi Szent Ferenc: A boldog esztendő

Kapcsolódó kiadói sorozatok: A lelki élet mesterei Szent István Társulat

Antológiák 2

Sík Sándor – Juhász Vilmos (szerk.): A szeretet breviáriuma
Charles E. Moore (szerk.): Following the Call

Róla szóló könyvek 6

André Ravier S. J.: Szalézi Szent Ferenc
Bocsa József: A szentektől tanulni
Ackermann Kálmán: Szalézi Szent Ferenc élete
Lengyel Erzsébet (szerk.): Szalézi Szent Ferenc és Bosco Szent János
Lepold Antal (szerk.): Szalézi Szent Ferenc válogatott levelei
Lengyel Erzsébet (szerk.): Szalézi Szent Ferenc élete és lelkisége

Népszerű idézetek

Lunemorte P>!

Ne vágyakozzál a messze levő dolgok után, mert ez elszórakoztatja a szívet, haszontalanul fárasztja és állandó nyugtalanságban tartja azt. Mit használ egy fiatalembernek, ha időnek előtte vágyakozik valamely hivatal után? Mit használ a férjes nőnek, ha apáca akar lenni? Nem haszontalan időlopás-e, ha szomszédom birtokát meg akarom venni, mielőtt az el akarná azt adni? Ha beteg vagyok s mégis misézni, prédikálni, szóval templomba járni, betegeket látogatni akarok és az egészségesek dolgát akarom végezni, nem hiábavaló erőlködés-e ez, amennyiben nem áll módomban mindazt megtennem? Az ilyen üres vágyódások aztán elnyomják azokat, melyeknek Isten akarata szerint szívemben kellene lenniök; ilyenek pl., hogy minden bajomat békével, önmegtagadással, engedelmes és szelíd lélekkel viseljem. Azonban vágyódásaink rendszerint az olyan beteges asszonyok kívánságaihoz hasonlítanak, kik ôsszel friss cseresznyét, tavaszkor friss szőlőt akarnak enni.

274-275. oldal

Kisanna >!

Az értelem tesz bennünket emberré; s mégis nagyon kevés az igazán értelmes ember.

3.36 Okosan és igazságosan gondolkodjunk

FontolvaHaladó>!

Azok a szellemes szójátékok, amelyeken a tisztességes emberek fölvidulnak, és amelyek sem a szeretettel, sem a tisztességgel nem ellenkeznek, a természet adományai. Ezek arra szolgálnak, hogy bizonyos alkalmakkor földerítsék a lelket, amely az emberi tökéletlenségekben talál anyagot az ilyenfajta szórakozáshoz. Mindazonáltal vigyáznunk kell, nehogy az ártatlan vidámság gúnyolódássá fajuljon, mert a gúny felebarátunk megvetésével késztet nevetésre, a finom tréfa ellenben élces szavakkal nevettet, amelyeket bizalmas társaságban szabad mondanunk, s amelyeket jó néven vesz mindenki, mivel tudjuk, hogy senkire nézve nem sértők.

165. oldal

Somewhereovertherainbow>!

Szívednek ezen a világon igaz nyugalmat csak az erény és jámborság adhat…

Dorothy_Gray IP>!

Ezért int bennünket Szent Pál apostol, hogy a nap ne szálljon le haragunk fölött (Ef 4,26), mert éjjel csaknem engesztelhetetlen gyűlöletté válik, s mindenféle gonosz gondolatokkal táplálkozik. Olyan ember ugyanis még nem volt soha, aki haragját igazságtalannak tartotta volna.

124-125. oldal

Lunemorte P>!

Az erények között ne azoknak adjunk elsőséget, melyekhez hajlandóságunk vonz, hanem amelyek életmódunknak megfelelnek.

145. oldal, 3. rész, I. fejezet - Az erények megválasztása (Szent István Társulat, 1912)

Somewhereovertherainbow>!

Akik gondosan őrködnek lelkiismeretük fölött, vakmerően nem szoktak ítélni; s ahelyett, hogy felebarátjuk homályos és érthetetlen eljárásának és szándékainak okait kutatnák: inkább magukba szállnak, s minden erejükkel saját életük megjobbításán fáradoznak; miként a méhek, amelyek homályos és borús napokon a kasban maradnak, s ott végzik szokásos dolgaikat. Csak aki hasznos foglalkozást nem talál, az szokta mások életét kutatni."

169. oldal

Lunemorte P>!

A gonosz, érzéktelen emberek szidalma gáncsolódása és megvetése a nagy lélekre nézve szinte élvezet; de ha jó emberek, ha barátai s rokonai részéről kénytelen ilyesmit szenvedni, ahhoz már hősies béketűrés kívántatik meg. Amiért is jobban megcsodálom Borromei Szent Károlyt azért, hogy hallgatagon és szelíden viselte el azon kifakadásokat, melyekkel egy igen szigorú szerzetes-rendnek szónoka őt illette, minthogy egykedvűen vette sok kicsapongó embernek szidalmait. Amiként ugyanis a méhszúrás fájdalmasabb a szúnyogcsípésnél, éppígy nehezebb elviselni a jó emberektől származó sérelmeket, mint azokat, melyeket gonosz emberek halmoznak reánk. Néha azonban megesik, hogy a véleménykülönbség még az erényes és legjobb szándékú embereket is egymás megsértésére ragadja.

156-157. oldal

Lunemorte P>!

Általános szabály Filótea, hogy kedélyünk hullámzását eredményeiről ismerjük föl, miként a fát gyümölcséről. Jó az a szív, melynek hajlamai jók; de ezek csak akkor jók, ha jó cselekedetekben nyilvánulnak. Ha tehát e vigasztaló érzetek az alázatosságot, a türelmet, a szeretetet, felebarátunk szenvedései iránt való gyengéd részvétet, az engedékenységet növelik bennünk; ha buzgóbbá tesznek bennünket szenvedélyeink megfékezésében, a kötelességtudásban, készségesebbé az engedelmességben s egyszerűbbé viselkedésünkben: akkor Filótea joggal következtetheted, hogy azok Istentől származnak. De ha ezen gyengéd, édes érzetek csak édességben áradoznak s a mellett mi vakmerők, lobbanékonyak, indulatosak, türelmetlenek, önfejűek, kevélyek, felebarátunk iránt keményszívűek maradunk s azon képzelgésben élünk, hogy már tökéletesek vagyunk s éppen azért semminemű figyelmeztetést vagy rendreutasítást nem fogadunk el: akkor biztosra veheted, hogy ama vigasztalások hamisak és veszélyesek. A jó fa ugyanis csak jó gyümölcsöt terem.

318-319. oldal (Szent István Társulat, 1912)

Somewhereovertherainbow>!

A Szentírás szerint a Szentlélek nem lakik tettető és kétszínű szívben. Nincs jobb és kívánatosabb lelki tulajdonság, mint az egyenesség. A kétszínű, a világi okosság számtalan mesterfogása e világ fiainak ismertetőjele; de Istennek fiai nem járnak görbe utakon, és szívükhöz nem fér kétértelműség. Aki egyenes úton halad – mondja a bölcs-, az biztosan halad. A hazugság, a kétnyelvűség, az alakoskodás mindig az alacsony és gyenge léleknek a jele."

173. oldal