Szakács Gábor magyar
Katalógusnév | Szakács Gábor |
---|
Képek 1
Könyvei 13
Kapcsolódó kiadói sorozatok: Magyarságtudományi Füzetek – Kisenciklopédia Magyarok Világszövetsége
Illusztrálásai 1
Antológiák 1
Népszerű idézetek
Lemmy
Náci emléktárgyakat gyűjt, de ez mintha nem túlzottan zavarná a sajtót. A politikusok esetében ennél jóval kisebb ’vétségért’ is lefasisztázzák az embert.
167. oldal, Mozaik (Holoprint, 2004)
Szokás azóta is együtt emlegetni Briant a többi híres elhunyttal (Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison), de attól még nem fog egyetlen fillérrel sem többet érni. A talán sarkos megfogalmazás ugyan kiválthatja a zenész barátainak nemtetszését, a lényegen nem változtat. Ez pedig imigyen hangzik: minden lehetôség adott volt számára, hogy ’megvalósítsa önmagát’, mégsem élt vele. Törvénytelen gyermekein,
narkotikumok fogyasztása és birtoklása miatt született bírósági ítéletein kívül nem maradt utána semmi érdemleges. Csupán annyi, hogy a Rolling Stones tagja volt, máról holnapra élô, idônként barátnôit is durván bántalmazó, kiszámíthatatlan viselkedésû valaki. Vagyonával sem tudott mit kezdeni, nem fordított belôle semmit értelmes célokra.
172-173. oldal
A rock a férfiak világa, pontosabban a férfias férfiak világa. Aki ezt tagadja, az még nem mélyült el igazán ebben a műfajban. A magára kicsit is adó rocker egyik fontos ismérve a becserkészett hölgyek száma. Tisztelet a kivételnek, de hőstetteik nagy részét is a gyengébb/szebbik nemnél – nem kívánt rész törlendő – elért sikereik ecsetelése teszi ki, és ez érdemnek számít. Gene Simmons (Kiss) 4600 barátnővel kérkedik. Másik vágyálmuk, hogy a hírnév bőven ontsa majd a zsetont.
Ezzel szemben, ha női hírességek ugyanezt teszik, azonnal lekurvázzák őket.
228. oldal
Jellemzô a tömegtájékoztatás féktelen vagdalkozására, hogy sajátos módon még az amerikai Kiss együttest is megtámadták, hogy a szóvégi két S horogkereszt formája a nácizmust idézi. Márpedig a Magyarországról származó Gene Simmons szülei – Feri Witz és Flora Witz – Izraelbe kivándorolt zsidók, ô maga Chaim Witz néven született Haifában. Amikor szülei elváltak, 1958-ban édesanyjával New Yorkba költözött. Kiss Jenô (egyébként innen a Kiss név), valamint a szintén zsidó Paul Stanley kénytelen volt kikérni magának, hogy legalább ôket ne nevezze senki náci bérencnek.
274. oldal
Mit is mondtunk a bevezetôben a zene szerepérôl, üzenetérôl? Felüdülést,
kikapcsolódást, komolyabb mû esetében elmélyülést és ha
egyetlen esély adódik rá, szellemi-lelki felemelkedést vált ki a hallgatóból.
Úgy tûnik, hogy ez a szemlélet lassan a múlté lesz és át kell adnia
helyét annak az ôrületnek, amely az élet más területein is egyre nagyobb
tért hódít. Kinek jó ez, miért kellett a pop/rock mûfajnak letérnie arról
az ösvényrôl, amelyre annak idején oly sokan léptek és amely számtalan
kiváló zenemûvet adott a világnak? Miért lehetett kritikátlanul, korhatár
nélküli közönség elé színpadra engedni az amerikai W.A.S.P. együttest, amelynek énekes vezetôje, Blackie Lawless rendszeresen mûvért
csorgatott egy koponyából magára? Miért lehetett a show része a
szintén amerikai Kiss együttes egyik fô látványossága, amikor a magyar
származású, ám már Izraelben született Gene Simmons (eredeti nevén
Kiss Jenô) szájából szintén mûvér ömlött a mellkasára? Csakis azért,
mert a tömegtájékoztatás által már elôre megfelelôen megdolgozott fiatalságban
kialakították az igényt az ilyen elborult látványra. Ezt igazolja
az Erfurtban lezajlott vérfürdô, amelynek során egy kicsapott diák a
Matrix filmben látott öltözékben lôtte halomra volt tanárait.
Hogy ezek után még mi várható? Nehéz megjósolni, de túl sok jóra
aligha lehet számítani. Az elmúlt években ezerszámra alakultak a rémisztôen
kifestett death-metal csapatok, amelyek kizárólag az erôszakkal
foglalkoznak. Ennek a mûveletnek már végképp semmi köze a
klasszikus értelemben vett rock vonalhoz, nincs tartalom, csak a puszta
– szélsôséges – látvány maradt a 'szórakoztatás' eszköze.
160-161. oldal
Más elôadók, mint Jimi Hendrix, kimondottan hölgyeknek köszönhették felfedeztetésüket. Egyet azért látni kell. A jól ismert, nem mûvész tehetségû hölgyek lényegében testük áruba bocsátásából éltek, ugyanúgy, ahogy a kisstílû sarki kurvák.
230. oldal
És ha már a rapnél tartunk, ennél az amerikai alapú mûfajnál károsabb és erôszakra buzdítóbb aligha létezett a zene történetében. Az arcukat csuklya mögé rejtô, folyamatosan baseballütôvel hadonászó, fenyegetôzô feketék – és komolytalan fehér hasonmásaik – már puszta látványukkal a bandaháborúk megtestesítôi.
161. oldal
Úgy tûnik, a rock elfajzása szándékos üzlet (és) politika része, amibôl a nagyközönség semmit sem akar/tud észrevenni. Csak azt látja, hogy példaképei mit tesznek, mit mondanak és fôleg hogyan cselekszenek. És persze követi példájukat. A Budai Liberális Klub Alapítvány 2002. május 27-i összejövetelén Tamás Pál szociológus balliberális rockegyüttesek hadba állításával kívánt gátat vetni a magyar ifjúság örvendetesen egészséges irányba fordulásának. A hogyanra a fentiekben láttunk néhány példát. A magyar könnyûzene ugyanis csaknem teljes egészében balliberális
irányítás alatt áll – a sorból kilógók megélhetési, fellépési lehetôségei igen korlátozottak –, hangadóik a világhálós portálokon fasisztázzák az
egészséges szemléletû ítészeket is.
161. oldal