Syd Field amerikai
1935. december 19. (Hollywood. Kalifornia, Amerikai Egyesült Államok) – 2013. november 17. (Beverly Hills, Kalifornia, Amerikai Egyesült Államok)
Tudástár · 4 kapcsolódó alkotó
Teljes név | Sydney Alvin Field |
---|---|
Katalógusnév | Field, Syd |
Nem | férfi |
Életrajz |
Könyvei 7
Népszerű idézetek
Mindenki író.
277. oldal, 18. Személyes megjegyzés
Syd Field: Forgatókönyv 87% A forgatókönyvírás alapjai
Rájöttem, hogy az emberrel két-háromszor történik olyasmi, ami új mederbe tereli az életét. Találkozunk valakivel, elmegyünk valahova, vagy olyat teszünk, amit korábban soha, és ezek a pillanatok nem mások, mint lehetőségek. Oda terelnek minket, ahol lennünk kell, ahhoz a dologhoz, amivel foglalkoznunk kell az életben.
15. oldal, Bevezetés
Syd Field: Forgatókönyv 87% A forgatókönyvírás alapjai
A színészek gyakran játszanak „kontrapunktot”, ami azt jelenti, hogy nem a kézenfekvő oldalról közelítik meg a jelenetet, hanem a nem kézenfekvő oldalról. Egy „dühös” jelenetet például mosolyogva játszanak el, kedvesség álarca mögé rejtve a dühüket és haragjukat.
153. oldal, A jelenet
Syd Field: Forgatókönyv 87% A forgatókönyvírás alapjai
A paradigma nem más, mint modell, példa, fogalmi vázlat. Az asztal paradigmája például az, hogy egy tető négy lábbal. A paradigmán belül lehet kis asztalunk, nagy asztalunk, keskeny asztalunk vagy széles asztalunk; lehet kerek asztalunk, négyszögletű asztalunk, derékszögű asztalunk és nyolcszögletű asztalunk; lehet üvegasztalunk, faasztalunk, műanyag asztalunk, kovácsoltvas asztalunk, amit csak akarunk, és a paradigma változatlan – ugyanaz, ami volt: tető négy lábbal.
28. oldal, Mi a forgatókönyv?
Syd Field: Forgatókönyv 87% A forgatókönyvírás alapjai
[…] konfliktus nélkül nincs cselekvés; cselekvés nélkül nincs karakter; karakter nélkül nincs történet; történet nélkül nincs forgatókönyv.
8. Két történés
Syd Field: Forgatókönyv 87% A forgatókönyvírás alapjai
De vajon mi a konfliktus? Ha megnézzük a szótárban, látni fogjuk, hogy „szembenállást” jelent, márpedig a drámai jelenet súlypontjában a valakivel vagy valamivelszembenálló karakter, karakterek állnak. Konfliktus lehet bármi: küzdelem, veszekedés, csata, üldözéses jelenet, halálfélelem, a kudarctól, a sikertől való félelem, belső és külső – bármilyen összeütközés vagy akadály, és az is mindegy, hogy érzelmi, fizikai vagy szellemi.
225. oldal A forgatókönyv megírása
Syd Field: Forgatókönyv 87% A forgatókönyvírás alapjai
[…] De az évek során megtanultam csekély jelentőséget tulajdonítani a szerencsének és a véletlennek; szerintem minden okkal történik. Tanulni lehet minden pillanatból, minden élményből, amelyet e bolygón töltött kurta időnk alatt átélünk. Hívhatjuk sorsnak, hívhatjuk végzetnek, hívhatjuk bárminek; nem ez a lényeg.
15. oldal, Bevezetés
Syd Field: Forgatókönyv 87% A forgatókönyvírás alapjai
A karakter a forgatókönyved szíve, lelke, idegrendszere. Mielőtt bármit is papírra vetnél, előbb meg kell ismerned a karaktert.
50. oldal
Syd Field: Forgatókönyv 87% A forgatókönyvírás alapjai
Sok író annyira ragaszkodik a projekthez, hogy képtelen befejezni. Hiszen, mihez is kezdesz, ha befejezted? Előfordult már, hogy könyvet olvastál, és nem akartad, hogy véget érjen? Halogattad az utolsó pár fejezetet, oldalt, mert még egy kicsit ki akartad élvezni azt az örömöt, amit a könyv nyújtott. Mind ilyenek vagyunk. Fogadd el, hogy ez egy természetes jelenség, és ne aggódj miatta.
70. oldal, Karakterépítés
Syd Field: Forgatókönyv 87% A forgatókönyvírás alapjai
A reader segítsége nélkül nem adnak el forgatókönyvet Hollywoodban. Sajnálom, hogy tőlem kell megtudnod, de Hollywoodban „senki sem olvas”; a producerek nem olvasnak, a rendezők nem olvasnak, a sztárok nem olvasnak. A readerek olvasnak. A forgatókönyvekkel kapcsolatban bonyolult szűrőrendszer alakult ki a városban. Mindenki azt mondja a hétvégén elolvassa a forgatókönyvedet, vagyis odaadják valakinek, aki a következő pár hétben elolvassa: readernek, titkárnőnek, recepciósnak, feleségnek, barátnőnek, asszisztensnek. Ha a readernek tetszik a forgatókönyv, akkor továbbpasszolja a kreatív igazgatónak, aki hazaviszi, és a hétvégén elolvassa a könyvet.
91. oldal, Befejezések és kezdések