!

Syd Field amerikai

1935. december 19. (Hollywood. Kalifornia, Amerikai Egyesült Államok) – 2013. november 17. (Beverly Hills, Kalifornia, Amerikai Egyesült Államok)

Tudástár · 4 kapcsolódó alkotó

Teljes névSydney Alvin Field
KatalógusnévField, Syd
Nemférfi
Életrajz

Könyvei 7

Syd Field: Forgatókönyv
Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve
Syd Field: Forgatókönyvírók munkafüzete
Syd Field: Screenplay
Syd Field: The Screenwriter's Workbook
Syd Field: The Screenwriter's Problem Solver
Syd Field: The Essential Screenplay

Népszerű idézetek

blankaveronika I>!

Mindenki író.

277. oldal, 18. Személyes megjegyzés

Syd Field: Forgatókönyv A forgatókönyvírás alapjai

Kapcsolódó szócikkek: író
10 hozzászólás
blankaveronika I>!

Rájöttem, hogy az emberrel két-háromszor történik olyasmi, ami új mederbe tereli az életét. Találkozunk valakivel, elmegyünk valahova, vagy olyat teszünk, amit korábban soha, és ezek a pillanatok nem mások, mint lehetőségek. Oda terelnek minket, ahol lennünk kell, ahhoz a dologhoz, amivel foglalkoznunk kell az életben.

15. oldal, Bevezetés

Syd Field: Forgatókönyv A forgatókönyvírás alapjai

negoti P>!

A színészek gyakran játszanak „kontrapunktot”, ami azt jelenti, hogy nem a kézenfekvő oldalról közelítik meg a jelenetet, hanem a nem kézenfekvő oldalról. Egy „dühös” jelenetet például mosolyogva játszanak el, kedvesség álarca mögé rejtve a dühüket és haragjukat.

153. oldal, A jelenet

Syd Field: Forgatókönyv A forgatókönyvírás alapjai

blankaveronika I>!

A paradigma nem más, mint modell, példa, fogalmi vázlat. Az asztal paradigmája például az, hogy egy tető négy lábbal. A paradigmán belül lehet kis asztalunk, nagy asztalunk, keskeny asztalunk vagy széles asztalunk; lehet kerek asztalunk, négyszögletű asztalunk, derékszögű asztalunk és nyolcszögletű asztalunk; lehet üvegasztalunk, faasztalunk, műanyag asztalunk, kovácsoltvas asztalunk, amit csak akarunk, és a paradigma változatlan – ugyanaz, ami volt: tető négy lábbal.

28. oldal, Mi a forgatókönyv?

Syd Field: Forgatókönyv A forgatókönyvírás alapjai

3 hozzászólás
blankaveronika I>!

[…] konfliktus nélkül nincs cselekvés; cselekvés nélkül nincs karakter; karakter nélkül nincs történet; történet nélkül nincs forgatókönyv.

8. Két történés

Syd Field: Forgatókönyv A forgatókönyvírás alapjai

negoti P>!

De vajon mi a konfliktus? Ha megnézzük a szótárban, látni fogjuk, hogy „szembenállást” jelent, márpedig a drámai jelenet súlypontjában a valakivel vagy valamivelszembenálló karakter, karakterek állnak. Konfliktus lehet bármi: küzdelem, veszekedés, csata, üldözéses jelenet, halálfélelem, a kudarctól, a sikertől való félelem, belső és külső – bármilyen összeütközés vagy akadály, és az is mindegy, hogy érzelmi, fizikai vagy szellemi.

225. oldal A forgatókönyv megírása

Syd Field: Forgatókönyv A forgatókönyvírás alapjai

blankaveronika I>!

[…] De az évek során megtanultam csekély jelentőséget tulajdonítani a szerencsének és a véletlennek; szerintem minden okkal történik. Tanulni lehet minden pillanatból, minden élményből, amelyet e bolygón töltött kurta időnk alatt átélünk. Hívhatjuk sorsnak, hívhatjuk végzetnek, hívhatjuk bárminek; nem ez a lényeg.

15. oldal, Bevezetés

Syd Field: Forgatókönyv A forgatókönyvírás alapjai

negoti P>!

A karakter a forgatókönyved szíve, lelke, idegrendszere. Mielőtt bármit is papírra vetnél, előbb meg kell ismerned a karaktert.

50. oldal

Syd Field: Forgatókönyv A forgatókönyvírás alapjai

negoti P>!

Sok író annyira ragaszkodik a projekthez, hogy képtelen befejezni. Hiszen, mihez is kezdesz, ha befejezted? Előfordult már, hogy könyvet olvastál, és nem akartad, hogy véget érjen? Halogattad az utolsó pár fejezetet, oldalt, mert még egy kicsit ki akartad élvezni azt az örömöt, amit a könyv nyújtott. Mind ilyenek vagyunk. Fogadd el, hogy ez egy természetes jelenség, és ne aggódj miatta.

70. oldal, Karakterépítés

Syd Field: Forgatókönyv A forgatókönyvírás alapjai

negoti P>!

A reader segítsége nélkül nem adnak el forgatókönyvet Hollywoodban. Sajnálom, hogy tőlem kell megtudnod, de Hollywoodban „senki sem olvas”; a producerek nem olvasnak, a rendezők nem olvasnak, a sztárok nem olvasnak. A readerek olvasnak. A forgatókönyvekkel kapcsolatban bonyolult szűrőrendszer alakult ki a városban. Mindenki azt mondja a hétvégén elolvassa a forgatókönyvedet, vagyis odaadják valakinek, aki a következő pár hétben elolvassa: readernek, titkárnőnek, recepciósnak, feleségnek, barátnőnek, asszisztensnek. Ha a readernek tetszik a forgatókönyv, akkor továbbpasszolja a kreatív igazgatónak, aki hazaviszi, és a hétvégén elolvassa a könyvet.

91. oldal, Befejezések és kezdések

Syd Field: Forgatókönyv A forgatókönyvírás alapjai

2 hozzászólás