!

Radó Péter

KatalógusnévRadó Péter

Könyvei 4

Radó Péter: Az iskola jövője
Radó Péter: Méltányosság az oktatásban
Radó Péter: Közoktatás és politika
Radó Péter: Az oktatáskormányzás jövője

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Progress könyvek Noran Libro

Szerkesztései 3

Radó Péter – Kovalcsik József (szerk.): Különleges állatok
Radó Péter (szerk.): Guinness Sport-enciklopédia
Barlai Katalin – Radó Péter (szerk.): Csillagászati évkönyv 1977

Fordításai 1

Sz. V. Jablonszkij – O. B. Lupanov (szerk.): Diszkrét matematika a számítástudományban

Antológiák 2

Filippov Gábor – Nagy Ádám – Tóth Csaba (szerk.): Párhuzamos univerzumok
Lőrincz Andrea – Nagy Ádám (szerk.): 42

Népszerű idézetek

melis>!

Az új tanulási célokat szolgáló tanulási környezetekről szóló jelenlegi tudásunk és a hagyományos képességekkel rendelkező iskolák közötti növekvő szakadékot a legtöbb fejlett ország oktatási rendszere oly módon próbálta és próbálja meg áthidalni, hogy erőfeszítéseket tesz a pedagógusok szakmai felkészültségének és az általuk alkalmazott módszertani repertoár megújítására. Ez többnyire az aktív és együttműködő, online és offline zajló tanulást lehetővé tevő differenciált és inkluzív tanítási modell felé való elmozdulást célozza meg. Ezen a ponton válik nyilvánvalóvá, hogy miért annyira fontos átlépni a laikus békaperspektíván, és együtt látni az iskolák által gyakorolt összes funkciót: a tanulási célok újragondolása ki kell hogy kényszerítse az iskolák oktatási alapfunkciói mindegyikének az újragondolását, azok megváltoztatása pedig maga után kell hogy vonja az összes szervezeti funkció újragondolását is. […] Ki kell alakítani a tanítás és tanulás megszervezésének egy olyan új diverzifikált rendszerét, amely a hagyományos osztálytermi munka mellett integrálja a projektcsoportokban, iskolai tevékenységcsoportokban és iskolán kívüli keretek között zajló tanulást és az egyéni fejlesztést. Létre kell hozni egy új belső intézményi értékelési rendszert, amely nem a hagyományos tantárgyi tudásról, hanem a legfontosabb készségek fejlődéséről biztosít megbízható és személyre szabott visszajelzést. Ha ezek az osztálytermi tanítás kereteit meghatározó változások elmaradnak, előáll a helyzet, hogy akár a legmodernebb pedagógiai módszerek alkalmazására kiképzett pedagógusok is visszakényszerülnek egy hagyományos “frontális” működési módba, mert az iskola által biztosított merev keretek nem engednek meg mást.

65-66. oldal

BenBacso>!

A lényeg azonban nem a tanulásszervezés techikai újragondolása, hanem az e mögött álló erőteljes szemléletváltozás.

122. oldal

BenBacso>!

A jövőben felértékelődő tudástípusok szinte mindegyike úgynevezett „adaptív készség”. Azokat a tudásokat (lészségeket) nevezzük így, amelyek rugalmasan és kreatív módon alkalmazhatók végtelenül változatos kontextusokban és szituációkan. E készségek munkahelyi és munkahelyen kívüli alkalmazásának szétválasztása meglehetősen értelmetlen.

77. oldal

melis>!

A tanulási ökoszisztémának van egy primer és egy szekunder szintje. A primer szint a közvetlenül a tanulónak nyújtott, a tanulást és a tanulási környezet gazdagítását szolgáló támogatások összességét jelenti, melyek elemeinek egyedi konfigurációiból állnak össze a hatékony tanulást lehetővé tevő egyéni tanulási környezetek. […]
A primer szint legfontosabb elemei a következők:
1. Pedagógiai magkompetenciák: pedagógusok, oktatók és képzők, a tanulás általános célú és professzionális támogatása
2. Speciális fejlesztő kompetenciák: egyéni fejlesztési igényeken alapuló, specializált szakértelmet igénylő, tanulási nehézségek leküzdését szolgáló támogatások nagy és növekvő köre
3. Tanulás logisztikai támogatása: nem formális és informális tanulási tevékenységek biztosításában közreműködő tanulásszervezők, kontextushoz kötött tanulási tevékenységek specialistái (például múzeumpedagógusok), online és offline tanulási terek működtetése, karbantartása stb.
4. Fejlesztő értékelés: értékelési specialisták, online és offline értékelési rendszerek, értékelésen alapuló tanulástámogató tanácsadás
5. Készségek validációja […]
6. Gazdag online és offline tartalomkínálat […]
7. Gazdag tevékenység- és programkínálat […]
8. Online tanulástámogató rendszerek […]
9. Rugalmas tanulásszervezési keretek […]
10. Tanulóközpontú együttműködési hálózatok: az egyes tanulók számára bármilyen tanulási vagy egyéb (egészségügyi, kulturális stb.) szolgáltatást biztosító személyek és szervezetek közötti horizontális együttműködések hálózatai
11. Tanulás során használt gazdag eszközök kínálata: célorientált tanulást és tanítást szolgáló hagyományos és digitális eszközök végtelen sokfélesége
12. Multifunkcionális fizikai terek: tanulást, tanulástámogatást és a különböző szereplők közötti együttműködést szolgáló legkülönbözőbb tevékenységeket befogadni képes fizikai terek
13. Rugalmas és korlátlan nethozzáférés […]
14. Szociális támogatások és egyéni ösztönzők […]
15. Tanulóknak nyújtott szolgáltatások minőségbiztosítása, értékelése.
A tanulástámogató szolgáltatások egy részét az iskolákban, más elemeit az iskolákon kívül célszerű megszervezni. Az utóbbiak közé tartoznak a pedagógiai szolgáltató központokban, online platformokon, nagyobb településeken működő tanulási központokban, egyéb egészségügyi, kulturális vagy szociális közszolgáltatásokat nyújtó intézményekben, önkormányzatokban, nonprofit szervezetekben biztosított szolgáltatások. Az egyes iskolák eltérő kompetenciakészlete és az iskolákon kívül biztosított tanulástámogató szolgáltatások változatos intézményesülése azt igényli, hogy mindezek helyi hálózatokba szerveződve működjenek, melyeken belül valamelyik szereplő koordinációs és tájékoztató feladatot is ellát.

69-72. oldal