Owen Chadwick angol brit
Tudástár · 2 kapcsolódó alkotó
Teljes név | William Owen Chadwick |
---|---|
Katalógusnév | Chadwick, Owen |
Képek 1
Könyvei 1
Kapcsolódó kiadói sorozatok: Osiris könyvtár - Vallástörténet Osiris
Népszerű idézetek
A tömeges keresztelések pontosan ugyanazt a hatást váltották ki, mint az észak-európai tömegmegtérések a középkor kezdetén: megmaradt a mágia, a babona és a tudatlanság. Cortés az egyik városban szigorú parancsba adta, hogy a lakosságnak a keresztény istent kell imádnia és mellesleg gondoskodniuk kell az egyik lesántult lováról. A lakosság nagy gonddal tett eleget követeléseinek. Gyümölcsökkel és virágokkal etették a lovat, mígnem a szerencsétlen állat kimúlt; de megzavarodott lelkük úgy vélte, hogy a ló és keresztény Isten egy és ugyanaz. Néhány évvel később két ferences misszionárius egy lószobrot talált a városban, amit a helybeliek a mennydörgés és villámlás isteneként imádtak. Mexikó hegyvidékein mindmáig vannak olyan települések, ahol a régi isteneket imádják, és a keresztény pap meglehetősen hátul áll a helyi varázslók rangsorában.
319. oldal (9. A konkvisztádorok)
A csalódottság másik eleme óhatatlanul is adódott abból, amivel a reformereknek is szembesülniük kellett a reformok első nagy hullámának levonulása után; azzal tudniillik, hogy az emberi faj – értelmi adottságai és jellembeli képességei okán – hihetetlen szívósan ellent tud állni a megjobbítására irányuló kísérleteknek, s lám, még a viszonylag szigorú törvényű országokban is dívott a babona, a feslettség és mindenféle bűnös szokás. Az ellenreformáció is ugyanezzel szembesült, miután Trident és az új szerzetesrendek megtették, ami tőlük tellett. A századvég protestánsainak egyik kedvenc céltáblája Wolf Dietrich von Raittenau, a salzburgi érsek (1587-1612) volt, aki arról vált hírhedtté, hogy fényűző módon tartotta szeretőit, három fiával és hét lányával együtt. Ám a számos kivétel ellenére a katolikus reformerek folyamatosan javították a közállapotokat, és eltűnt a „reformáltak” és „nem reformáltak” közötti látványos ellentét. A fejlemények azokat a katolikusokat igazolták, akik azt hangoztatták, hogy a reformáció ellen az egyetlen lehetséges módszer a reform.
299. oldal (8. Az ellenreformáció)
A XVI. század elején a nyugati egyház minden fontos személyisége reformációért kiáltott.
9
A prófétai és erkölcsi tűztől áthevült Savonarola előbb meggyőzi Firenze városát, hogy Krisztust fogadja el királyának, aztán ítéletet mond a fényűzés, a szimónia és a pápai udvar fölött, majd fittyet hány a pápai felfüggesztésre és kiátkozásra; vad kérésekkel árasztja el az európai uralkodókat, és reformzsinat összehívását követeli, de végül már a firenzei csőcselék is magára hagyja, és 1498. május 28-án megégetik a Piazza Signorián.
19
Egy pap, akit többször részegen láttak a kocsmákban, megrovás nélkül tarthatta meg hivatalát; az eset hírhedtté vált, és azzal már senki sem törődött, hogy másutt igenis megbüntették a részegeskedő papokat. Egy céh birtokperbe keveredett egy kolostorral, de a megegyezéshez annyi időre és pénzre lett volna szüksége, hogy a távoli jövőben megszülető ítélet teljesen elérhetetlenné vált.
12