!

Németh András magyar

1950 –

KatalógusnévNémeth András
Nemférfi
Életrajz

Képek 1

Könyvei 19

Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla: Neveléstörténet
Pukánszky Béla – Németh András: Neveléstörténet
Németh András – Pukánszky Béla: A pedagógia problématörténete
Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla: Neveléstörténet – Szöveggyűjtemény
Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla: Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe
Németh András – Ehrenhard Skiera: Reformpedagógia és az iskola reformja
Németh András: A reformpedagógia múltja és jelene
Németh András: A magyar neveléstudomány fejlődéstörténete
Németh András: Brazília
Németh András – Boreczky Ágnes: Nevelés, gyermek, iskola / A gyermekkor változó színterei

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Osiris tankönyvek Osiris · Osiris iniciálé Osiris

Szerkesztései 8

Németh András – Biró Zsuzsanna Hanna (szerk.): A magyar neveléstudomány a XX. század második felében
Németh András – Garai Imre – Szabó Zoltán András (szerk.): Neveléstudomány és pedagógiai kommunikáció a szocializmus időszakában
Németh András – Mikonya György – Skiera Ehrenhard (szerk.): Életreform és reformpedagógia
Németh András – Biró Zsuzsanna Hanna (szerk.): A magyar neveléstudomány a 20. század második felében
Németh András – Vincze Beatrix (szerk.): Továbbélő utópiák – magyar életreform-törekvések és nemzetközi recepciós hatások
Németh András (szerk.): A Neveléstudományi Doktori Iskola programjai
Hausner Gábor – Németh András (szerk.): Zrínyi-Újvár
Boreczky Anna – Németh András (szerk.): Apollonius Pictus

Fordításai 3

Lucius Annaeus Seneca: Seneca prózai művei I-II.
Lysias: Lysias beszédei
Németh András – Ehrenhard Skiera: Reformpedagógia és az iskola reformja

Illusztrálásai 1

Németh András: Rocksztár leszek, mama!

Antológiák 2

Fizel Natasa – Nóbik Attila (szerk.): Ünnepi tanulmányok a 60 éves Pukánszky Béla tiszteletére
Vidra Tamás (szerk.): Természetvédelem és kutatás a Tápió-vidéken / Nature conservation and research in the Tápió Region

Népszerű idézetek

Esmeralda P>!

Plutarkhosz következőképpen ír a nők neveléséről a Párhuzamos életrajzokban :
Lükurgosz [Spárta] igen nagy figyelmet fordított a nők dolgaira. A leányok testét versenyfutással, birkózással, diszkosz- és lándzsavetéssel edzette, hogy a jövendő magzat erős és egészséges szervezetben foganjon és növekedjen, s a nők könnyebben viseljék a gyermekszüléssel járó fájdalmakat. Leszoktatta őket az elpuhult és elkényeztetett életről, és állandó szokássá tette, hogy az ifjak és leányok ruhátlanul vegyenek részt a körmenetekben; az istenek ünnepein körtáncot jártak, és kardalokat adtak elő, s ilyenkor nézőként jelen volt a város egész ifjúsága. […] Mindezek a szokások növelték a házasodási kedvet. […] Az olyan dolgok, mint a csaknem teljesen ruhátlan leányok látványa az ünnepi körmenetekben és az atlétikai versenyeken- mint Platón mondja-, nem a geometria, hanem a szerelem kényszerével töltötte el az ifjakat.

335. oldal

Esmeralda P>!

A nők nevelésének esküdt ellensége volt például Novarrei Fülöp, aki a szűzies erények megőrzése érdekében tiltotta a nők elemi oktatását is. Szerinte az olvasó nő levelet kaphat szeretőitől, ha pedig írni is tud, akkor válaszolhat is rájuk, szégyent hozva ezzel családjára.

343. oldal

5 hozzászólás
Araragat_Kasztór_Polüdeukész>!

A brahmanizmus világfelfogása szerint a bennünk lévő mikrokozmosz és a külvilág makrokozmosza megbonthatatlan egységet alkot. Minden egyes lénynek megvan a maga helye ebben a rendben, melyhez eltéphetetlen szálak fűzik. Aki tehát saját lelkét megismeri, az egyúttal ismeretet szerez az egész világról. A megismert lélek benső harmóniájának megteremtése – ez az önnevelés legfontosabb feladata.

Ezt a világfelfogást tükrözi a Cshándógja Upanisad, melyben egy apa így tanítja fiát:

„Vágd meg a fügét! Mi van benne? Csak mag?
Vágd szét a magvakat!
Mit látsz? Semmit? – Ez a semmi a magban,
ez nő meg fává, ez a láthatatlan:
ez a lélek a mindenség csírája,
ez a valóság, ez a könnyű pára,
tudod-e Szvétakétu?”

(Szabó Lőrinc fordítása)

II. ÓKOR A) Nevelés a folyammenti kultúrákban 3. India