!

Montágh Imre magyar

1935. július 29. (Budapest) – 1986. augusztus 1. (Budapest)

Wikipédiahttp://hu.wikipedia.org/wiki/Montágh_Imre
Életrajz

Könyvei 7

Montágh Imre: Tiszta beszéd
Montágh Imre: Mondd ki szépen
Montágh Imre: Mondjam vagy mutassam?
Montágh Imre: Figyelem vagy fegyelem?!
Montágh Imre: Nyelvművesség – A beszéd művészete
Montágh Imre – Montághné Riener Nelli – Vinczéné Bíró Etelka: Gyakori beszédhibák a gyermekkorban
Montágh Imre: Gyermekszínjátszók beszédnevelő könyve

Antológiák 1

Tarbay Ede – Híves László (szerk.): A bábjáték I-II.

Népszerű idézetek

>!
lillae

A helyes hangsúlyozás és hanglejtés zeneisége nyelvenként változik. A magyar ereszkedő dallam, Bernstein szerint ez Bartók zenéjéből fülbeötlően leolvasható, illetve Bartók zenéje követi a magyar beszéddallamot. Az operák fordításakor súlyos gondot okoz, hogy a német vagy az olasz dallam alá nehéz a magyar szöveget fordítani, mivel a kérdés vagy az indulati kitörés dallamíve nyelvenként változik.

Montágh Imre: Tiszta beszéd Beszédtechnikai gyakorlatok

1 hozzászólás
>!
lillae

A cirkuszi bohóc mindig a középhangja fölött beszél, ez évszázados hagyomány. A kabarétréfákat is gyakran mondják a középhangsáv fölött. Ez a terület hamisan cseng a hitelesség szempontjából. A mélyebb fekvés az őszinteség, a magasabb inkább a hazugság területe.

Montágh Imre: Tiszta beszéd Beszédtechnikai gyakorlatok

Kapcsolódó szócikkek: hang · hazugság · kabaré
>!
Ross P

A csecsemő főként ösztönéletet él. Ha éhes, ordít, ha szomjas, üvölt, ha álmos, óbégat – ha elégedett, gagyog. (Nagy baj, ha valaki így marad!)

45-46. oldal

>!
cippo IP

Az őzike a zöld mezőn legelgetett. Zizzent a bozót a közelben. Az őz odanézett, mi az a zaj: valami izeg-mozog a bozótban. Géza ült ott, fényképezőgéppel a kezében. A hiú őz azonnal mozdulatlan pózba vágta magát.

47. oldal, Mit tanult meg Zoli?

4 hozzászólás
>!
Ninácska P

A beszédet nem örököljük, hanem a szüleinktől, illetve gyermekkori környezetünktől tanuljuk. Úgy beszélünk, ahogyan velünk beszéltek az első négy-öt évben. Ha a környezetünk beszédhibás volt, mi is azzá lettünk, ha a környezetünk tájszólásban beszélt, a mi kiejtésünkön is érződik az íz.

Montágh Imre: Tiszta beszéd Beszédtechnikai gyakorlatok

>!
Ninácska P

A ritmus nagyon fontos, a színpadi beszéd egyik alapeleme. A ritmustalan beszédben vagy minden szótag rövid lesz – ezt nevezzük pattogásnak – , vagy minden szótag hosszú lesz – ez a leptetés.

Montágh Imre: Tiszta beszéd Beszédtechnikai gyakorlatok

>!
lillae

Az s hang a másik kritikus hangzó. Akkor szép, ha karakterisztikusan sötét, mély, erőteljes.

Montágh Imre: Tiszta beszéd Beszédtechnikai gyakorlatok

>!
Ninácska P

A beszéd a legtökéletesebb kifejező mozgás (kifejező mozgások még a gesztus és a mimika).

(első mondat)

Montágh Imre: Tiszta beszéd Beszédtechnikai gyakorlatok