!

Mohácsy Károly magyar

1925. június 29. (Esztergom) – 2008. július 31.

NemFérfi
Linkek

Könyvei 23

Mohácsy Károly: Irodalom I.
Mohácsy Károly: Irodalom II.
Mohácsy Károly: Irodalom III.
Mohácsy Károly: Színes irodalom 9.
Mohácsy Károly: Színes irodalom 10.
Mohácsy Károly: Színes irodalom 11.
Mohácsy Károly – Vasy Géza: Színes irodalom 12.
Mohácsy Károly – Vasy Géza: Irodalom IV.
Mohácsy Károly – Vasy Géza: Irodalom 12.
Mohácsy Károly: Kiegészítő füzet az irodalom tankönyvhöz III.

Kapcsolódó sorozatok: Irodalom középiskolások számára, Irodalmi olvasókönyv

Szerkesztései 10

Mohácsy Károly (szerk.): Irodalmi szöveggyűjtemény I.
Mohácsy Károly (szerk.): Irodalmi szöveggyűjtemény III.
Mohácsy Károly (szerk.): Irodalmi szöveggyűjtemény II.
Mohácsy Károly – Vasy Géza (szerk.): Irodalmi szöveggyűjtemény IV.
Mohácsy Károly (szerk.): Irodalmi szöveggyűjtemény 10.
Mohácsy Károly – Vasy Géza (szerk.): Irodalmi szöveggyűjtemény 12.
Mohácsy Károly (szerk.): Irodalmi szöveggyűjtemény 11.
Mohácsy Károly (szerk.): Irodalmi szöveggyűjtemény 9.
Mohácsy Károly (szerk.): Irodalmi szöveggyűjtemény a gimnázium I. osztálya számára
Mohácsy Károly – Örvös Lajos (szerk.): Irodalmi szöveggyűjtemény III. – Szakközépiskola

Antológiák 1

Fűzfa Balázs (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben

Népszerű idézetek

>!
AryGi

Bőséges szabad idővel rendelkezett, s a könyvek bástyái mögé vonult: olvasott, művelődött, alkotott.

188. oldal Babits Mihály életrajza

Mohácsy Károly: Színes irodalom 11. A középiskolák 11. évfolyama számára

>!
VioletHill

Természetesen minden embernek bőségesen vannak élményei, de bármilyen változatos, izgalmas életet is él valaki, az egyes ember élményei mégis viszonylag rendkívül szűkösek, szegényesek, mert térben és időben korlátozottak. Csak saját életünk néhány évtizedében és egy meghatározott, leszűkített földrajzi térben gyűjthetjük őket, márpedig mind az egyénnek, mind a társadalomnak az az érdeke, hogy az ember minél sokoldalúbb legyen. – Az ember élményhiányát tudja pótolni, „élményszükségletét” tudja kielégíteni a művészet, s képes ezek számát szinte a végtelenségig megnövelni.

13. oldal, I. Művészet és valóság (Korona Nova, 1998)

Mohácsy Károly: Irodalom I. A középiskolák első osztálya számára

>!
VioletHill

Az igazi műalkotás megrendít, élményt nyújt, örömet szerez, kiszakítja az embert mindennapi, szűkös világából; személyes-közvetlen vágyai és látásmódja fölé emeli, s az egyén az egész emberiséghez való tartozásának felelősségteljes élményét éli át. Minden értékes művészi alkotás olyan világba vezet, amely rendezettségével, belső gazdagságával felülmúlja a hétköznapi életet, s ezzel rádöbbent arra, hogy az élet tartalmasabb, szebb is lehet, mint amilyen. A művészi ábrázolásban az erkölcsileg negatív jelenségek is mindig szükségképpen pozitív hatásúak, mert tiltakozást, ellenállást ébresztenek.
A művészi öröm, a művészet befogadása ezért az egyik leghatékonyabb eszköz az ember önformálásában, képességei felszabadításában, szabadsága kibontakozásában. A művészet mindenkori törekvése, hogy gyönyörködtető és megrendítő élmények segítségével felemelje, jobbá tegye az embert. Az igazi művészet minden egyes darabja tulajdonképpen intelem, belső sürgetés, felszólítás – Rilke (1875-1926) szavaival –: „Változtasd meg élted!” (Archaikus Apolló-torzó)
A művészetnek ezt a testet-lelket formáló, megrendítő hatását nevezzük, Arisztotelész nyomán, katarzisnak.

37. oldal, I. Művészet és valóság (Korona Nova, 1998)

Mohácsy Károly: Irodalom I. A középiskolák első osztálya számára

>!
VioletHill

A művészi ábrázolás tárgya lehet az emberi világ minden jelensége: a rút éppen úgy, mint a szép, a kellemetlen és a kellemes, a visszataszító és a vonzó. A műalkotások értékét nem az ábrázolt valóságdarab minősége (értéke vagy értéktelensége) dönti el, hanem az ábrázolás sikeressége, a megformálás, a megjelenítés eredményessége.

16. oldal, I. A szépirodalom (Krónika Nova, 2010)

Mohácsy Károly: Színes irodalom 9. A középiskolák 9. évfolyama számára

>!
VioletHill

A költő azonban a szó művésze: a hétköznapi nyelven elmondhatatlan dolgok kimondója, a megfogalmazhatatlan megfogalmazója.

169. oldal (Krónika Nova, 2008)

Mohácsy Károly – Vasy Géza: Irodalom IV. A középiskolák IV. osztálya számára