Mogyoródi Emese
Katalógusnév | Mogyoródi Emese |
---|
Könyvei 1
Kapcsolódó kiadói sorozatok: Electa Gondolat
Fordításai 1
Népszerű idézetek
Szókratész ezt a hitet, kivételes episztemikus magabiztossággal, emfatikusan, „igazságként” apsztrofálja.
149. oldal, VI. Szókratész és a (jó) lelkiismeret
Mogyoródi Emese: Akhilleusz és Szókratész Morálpszichológia és politikafilozófia a görög archaikus és klasszikus korban
Tudatlanságának (amathia) legmélyebb gyökere nem más, mint hogy Euthüprón a tudati dikszrepancia lehetőségének tudatát tartja magától távol, amennyiben meg van győződve felőle, hogy egyszerűen nem tévedhet abban, mi az istenesség, és egyúttal nem tévedhet annak megítélésében, hogy tudja-e, hogy tudja-e vagy sem. Nem működik benne a delphoi értelemben vett lelkiismeret, amikor elindul feljelenteni az apját, elnyomni igyekszik, miközben Szókratésszel beszélget, és talán nem is támad fel benne miután eltávozott tőle.
160. oldal, VI. Szókratész és a (jó) lelkiismeret
Mogyoródi Emese: Akhilleusz és Szókratész Morálpszichológia és politikafilozófia a görög archaikus és klasszikus korban
Ez olyan fajta „nagylelkűség”, melynek révén Akhilleusz, aki isten akart lenni, de csupán azt érte el, hogy kevesebb lett az embernél, meghaladja önmagát: azáltal, hogy végre (csupán) emberré válik, paradox módon megistenül.
A fentiek tehát alátámasztják kiinduló feltevésünket, hogy eben az erkölcsileg barbárnak tűnő világban nagyon is lehetséges az erkölcsös tett, amint azt is, hogy lehetséges az emberi szabadság, mely minden erkölcsi szempontból mérlegelhető cselekvés előfeltétele.
57. oldal, II. Szabadság és erkölcsiség a Homéroszi világban
Mogyoródi Emese: Akhilleusz és Szókratész Morálpszichológia és politikafilozófia a görög archaikus és klasszikus korban
Hiszen Szókratész argumentációjában egy olyan emocionális tényezőre, szégyenérzetre apellál Gorgiasznál, és ezáltal fogadtat el vele egy olyan tézist, amelyet Gorgiasz valójában nem vall őszintén magáénak. Azonban a retorikai manipulációval szemben Szókratész érvelése ismét csak tartalmaz igazságot mégpedig egy olyan igazságot, melynek Gorgiasz reflektálatlanul behódol, és amelynek tudatosítására irányul Szókratész egész érvelése.
105. oldal, IV. Gorgiasz, a hatalom és a retorika