Kazanlár Áminollah Emil iráni magyar
← Kazanlár Emil, Kazanlár Ámin Emil
1939. szeptember 17. (Teherán) –
Katalógusnév | Emil, Kazanlár Áminollah |
---|---|
Nem | férfi |
Honlap | kazanlar.hu |
Könyvei 3
Kapcsolódó kiadói sorozatok: Műhelytitkok Corvina
Fordításai 1
Illusztrálásai 1
Róla szóló könyvek 1
Népszerű idézetek
Kertes házban laktam, örményül, törökül és perzsa nyelven beszéltek a szomszédok. AsszíroktóI tanultam franciául. Életem döntő élménye: hétesztendős koromban apám elégette, kidobta játékaimat, és megtiltotta, hogy rajzoljak. Azóta életformám a játék és a rajz… …A színekre emlékszem legszívesebben. Imádtam a Nagy Bazárt, a „perzsavásárt”, bábjátékot. Elkeseredetten követeltem édesanyámtól, hogy olvassa fel a miniatúráskönyvek epikus költeményeit, legendáit… …Iránban a tavasz első napja az újév. Bíztam a tavaszban, és bizonyosan tudtam, egyszer majd valamivel örömet kell szereznem a gyerekeknek. Iparművészeti gimnáziumban tanultam tovább a perzsa miniatúra- és ornamentika-művészetet. Hiszem: alkotó emberként édes anyámtól tanultam a legtöbbet. 1962 óta élek Magyarországon, 11 évig Ország Lilinél tanultam tovább, most már 'európai' festészetet.
84. oldal, Utószó
Kazanlár Ámin Emil: Tarot Nagy Arkánumok a szerző festményeivel
A Kabbala szó, mint minden héber vagy arab szó, három betűs tőből származik; a Qof, Beth és Lamed betűkből áll. Jelentése: befogadni, megkapni, elfogadott. A modern héber nyelvben ez egy hétköznapi szó, elismervényt, számlát jelent. A Kabbaláról szóló írások általában hagyománynak, tradíciónak fordítják. Ez nem tévedés, hiszen a hagyomány örökség, és ezáltal valóban az átadás és elfogadás köréhez kapcsolódik. A hagyomány fogalmában benne foglaltatik a tudás és a szokás jelentős része. Egyszerre lehet előrevivő és akadályozó erő. Úgy is megélhetjük a hagyományt, mint amit nem szabad akaratunkból kapunk vagy fogadunk el. Másrészt a hagyomány olyan valóság, ami az átadó személyétől függetlenül létezik.
6-7. oldal, A Kabbala és a Tarot
Kazanlár Ámin Emil: Tarot Nagy Arkánumok a szerző festményeivel
A kép alján az alkimista üvegbe zárt holló a koponya mellett a Corvinus vagy Nigredo, amely szintén a pusztulásból való újjászületés jelképe. Régi szimbólum ez, amelyben az üveg nyílását lepecsételték, miután hermetikusan lezárták. Azt jelenti: ahhoz, hogy a bölcsesség kövévé, majd arannyá változhasson a szemlélő, jelenlegi énjét halálra kell ítélnie, majd hermetikusan be kell zárnia eddigi létét az üvegbe, ahova semmiféle életerő nem juthat be, ahol a szemlélő az enyészeté lesz. PVTREFACTIO. Ez az előfeltétele annak, hogy a Nagy Mű további fázisai megvalósulhassanak. Nem véletlen, hogy az Akasztott (12) arkánumát követi a Halál (13) szimbólumvilága. Ha megadatik a szemlélőnek, hogy túlélje szimbolikus halálát, életfluiduma „edénycserén” kell, hogy keresztülmenjen, új tartályba kell kerülnie.
47. oldal, A Tarot nagy arkánumai - Halál
Kazanlár Ámin Emil: Tarot Nagy Arkánumok a szerző festményeivel
[…] azt mondja, a valódi erényt az olyan cselekedet testesíti meg, amely a nemzet, a köz érdekének hordozója. Így az erkölcsöt világi alapból vezeti le, és ezáltal álláspontja a feudális egyházi és mindenfajta vallási ideológia megtagadását jelenti […]
[…] nem véletlen, hogy mind az egyházi, mind a világi feudális erők a leghatározottabban léptek fel első művének gondolatai ellen.
7. oldal