!

Karl Jaspers német

1883. február 23. (Oldenburg) – 1969. február 26. (Bázel)

Tudástár · 26 kapcsolódó alkotó

Teljes névKarl Theodor Jaspers
KatalógusnévJaspers, Karl
Facebook@http://www.facebook.com/pages/Karl-Jaspers/105519119480486

Könyvei 10

Karl Jaspers: Bevezetés a filozófiába
Karl Jaspers: Van Gogh
Karl Jaspers – Hannah Arendt: A bűnösség kérdése – Szervezett bűnösség és egyetemes felelősség
Karl Jaspers: A filozófiai hit
Karl Jaspers: A filozófiai gondolkodás alapgyakorlatai
Karl Jaspers: Filozófiai önéletrajz
Karl Jaspers: A transzcendencia rejtjelei
Karl Jaspers: Mi az ember? – Filozófiai gondolkodás mindenkinek
Karl Jaspers: Way to Wisdom
Karl Jaspers: Vom Ursprung und Ziel der Geschichte

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Mérleg Európa · Osiris Könyvtár - Filozófia Osiris

Antológiák 1

Csejtei Dezső – Dékány András – Simon Ferenc (szerk.): Ész – Élet – Egzisztencia I.

Róla szóló könyvek 5

Köpeczi Béla (szerk.): Az egzisztencializmus
Hamvas Béla: Szellem és egzisztencia
Gyurgyák János – Kisantal Tamás (szerk.): Történetelmélet I-II.
Márkus György – Tordai Zádor: Irányzatok a mai polgári filozófiában
B. Vámos Vera: Karl Jaspers filozófiája

Népszerű idézetek

Kuszma>!

Kérdés: Öltek embereket a táborban? Válasz: Igen.
K: Megmérgezték őket gázzal? V: Igen.
K: Elevenen eltemették őket? V: Néha előfordult.
K: Az áldozatokat Európa minden részéről szedték össze? V: Úgy gondolom.
K: Személyesen segített embereket ölni? V: Egyáltalán nem. Én csak számvivő voltam a táborban.
K: Mit gondol arról, ami ott történt? V: Először rossz volt, de aztán megszoktuk.
K: Tudja, hogy az oroszok fel fogják akasztani? V: (könnyekben tör ki) Miért tennék? Mit tettem?

Raymond A. Davies tudósító beszélgetése a maidaneki haláltábor alkalmazottjával, idézi Hannah Arendt

141. oldal

1 hozzászólás
Kuszma>!

Az igazság eléréséhez fontosabb a szembenálló, mint az egyetértő. Fontosabb, hogy a nekünk ellentmondó beszédben megragadjuk a közöset, mint az, hogy elhamarkodottan rögzítsük a kölcsönösen kizáró álláspontokat, és így – kilátástalannak ítélve az egészet – lezárjuk a beszélgetést.

1.§ Egymással beszélni

14. oldal

7 hozzászólás
Kuszma>!

Fabatkát sem ér a kikényszerített egység; katasztrófahelyzetben puszta illúzióként foszlik semmivé. Az egymással való beszéd és megértés vezet a tartós közösséghez, mégpedig egymás elviselése és az egymásnak tett engedmények révén.

2.§ A közöttünk lévő nagy különbségek

26. oldal

1 hozzászólás
Kuszma>!

Rémülettel tekintünk a morális fölényérzetre: aki abszolút biztosnak érzi magát a szörnyűség ellenében, már úton is van a pusztulás felé. Németország sorsa mindenkihez szóló tapasztalat. Bárcsak megértenék ezt a tapasztalatot! Nem vagyunk rosszabb népfajta másoknál. Az embereknek mindenütt hasonló tulajdonságai vannak. S mindenütt megvannak az agresszív, a bűnözői és a vitálisan rátermett kisebbségek, akik készek arra, hogy megragadják a kormányrudat alkalomadtán, és brutális tetteket kövessenek el.

4.§ Mindenki bűnössége

102. oldal

Szelén>!

Az ember alapjában véve több annál, mint amit megtudhatunk róla.

72. oldal

Devorah>!

A filozofikus élet iránti vágy az egyén érzéseiben támadó sötétségből származik: az elveszettség érzetéből, amikor szeretet nélkül mered a puszta semmibe; az önmagáról való megfeledkezésből, amikor úgy érzi, belepusztul a világi hajszába; amikor hirtelen rémületre ébred, s azt kérdi magától: mi vagyok én? hol hibáztam el? mit tegyek?

140. oldal

3 hozzászólás
madárka>!

Mély igazság van abban, hogy a gyermekek és a bolondok mondják ki az igazat.

1. Mi a filozófia? 10. oldal

>!

S most vessünk egy pillantást emberi állapotunkra! Mindig valamilyen helyzetben vagyunk. A helyzetek változnak; lehetőségek adódnak. Ha elmulasztjuk őket, soha vissza nem térnek. Magam is munkálkodhatok helyzetem megváltoztatásán. De vannak helyzetek, melyek lényegileg megmaradnak, még ha pillanatnyi aspektusuk változik is, ha megrázó erejüket nem ismerjük is: meg kell halnom, szenvednem kell, változás tárgya vagyok, menthetetlenül bűnbe keveredem. Létünk efféle alaphelyzeteit határhelyzeteknek nevezzük. Úgy is mondhatnók, ezek a szituációk azok, amelyekből nem lábalhatunk ki, amelyeken nem változtathatunk. A csodálkozás és a kételkedés: ezeknek a határhelyzeteknek a felismerése. Ezek a filozófia legmélyebb eredetforrásai. Mindennapi életünk folyamán gyakran megkerüljük őket, becsukjuk szemünket, s úgy élünk, mintha ezek nem is volnának. Elfelejtjük, hogy meg kell halnunk, elfelejtjük bűneinket, elfelejtjük, hogy ki vagyunk szolgáltatva a változandóságnak. Csak a konkrét szituációkkal nézünk szembe, gyakorlati érdekeink ösztönzésére csak ezeket fordítjuk hasznunkra, csak ezekre válaszolunk elképzelésekkel és evilági célkitűzésekkel. De a határhelyzetekre ködösítéssel vagy – ha valóban tudomásul vettük őket – kétségbeeséssel, esetleg személyiségünk újrateremtésével válaszolunk: a léttudatunkban történő változás révén önmagunkká válunk.
Emberi szituációnkat azonban úgy is jellemezhetnénk, mint valamennyi világi lét megbízhatatlanságát. Egyszerűen összetévesztjük a földet a léttel mint olyannal.

20-21. oldal (A filozófia eredete)

madárka>!

Nem szenvednénk annyira a szó hiányától, illetve nem keresnénk egyetlen örömünket mások megszólításában, ha abszolút magányunkban bizonyosak lehetnénk az igazság felől. De hát csak a másik emberrel kapcsolatban lehetünk valakik, önmagunkban semmik sem vagyunk.

2. A filozófia eredete, 27. oldal

Kuszma>!

Nem vagyok képes megszabadulni attól az érzéstől, hogy lelkem mélyén ne érezzem magam közösséginek; németnek lenni bennem – és mindenkiben – nem állapot, hanem feladat. Ez nem a nép abszolutizálásával azonos, teljesen más. Először is ember vagyok; sajátosan pedig fríz, professzor, német, közel állok más közösségekhez, szinte a lelkek egybeolvadásáig menően, közelebb jutok az összes, számomra érezhetővé vált csoporthoz, avagy távolabb kerülök tőlük; vannak pillanatok, amikor e közelségnél fogva csaknem zsidónak érzem magam, vagy hollandnak, angolnak. Mindebben azonban a német mivolt adottsága – vagyis az anyanyelvben való élet lényegisége – oly szívós, hogy számomra már racionálisan felfoghatatlan – sőt racionálisan épp megcáfolható módon – közös felelősséget érzek azért, amit a németek tesznek, illetve tettek.

5.§ Összegzés

83-84. oldal

9 hozzászólás