!

Johan Huizinga holland

J. Huizinga, Huizinga

1872. december 7. (Groningen, Hollandia) – 1945. február 1. (De Steeg, Hollandia)

Tudástár · 10 kapcsolódó alkotó

KatalógusnévHuizinga, Johan
Nemférfi

Képek 1

Könyvei 15

Johan Huizinga: A középkor alkonya
J. Huizinga: Homo ludens
Johan Huizinga: Őszi középkor
Johan Huizinga: Hogyan határozza meg a történelem a jelent?
Johan Huizinga: Erasmus
J. Huizinga: A holnap árnyékában
Johan Huizinga: A történelem formaváltozásai
Johan Huizinga: Huizinga, a rejtőzködő
Johan Huizinga: Hollandia kultúrája a tizenhetedik században
Johan Huizinga: Dutch Civilisation in the Seventeenth Century

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Mérleg Európa · Pro Memoria: Történelmi és művelődéstörténeti zsebkönyvtár Európa · Az európai kultúra története Athenaeum · Hermész Könyvek Akadémiai

Antológiák 1

Just Béla (szerk.): Mi európaiak

Róla szóló könyvek 3

Wessel Krul: Egy korszerűtlen történész
Balogh Tamás: Huizinga Noster
Margittai Gábor: Nyugtalan klasszikusok

Népszerű idézetek

Kuszma>!

Nem tudok mit tenni, de számomra az a művészettörténész, aki érzéketlen marad a történeti mint olyan iránt a művészet körén kívül, olyan, akár a tőgy nélküli tehén.

56. oldal, A történeti múzeum

Kuszma>!

Milyen hasznos is lenne időről időre nagytakarítást végezni az összes közhasználatú politikai és kulturális kifejezés között! Néhányukat, amelyek már elkoptak, elhasználódtak, hamutálba dobhatnánk, másokat alaposan megtisztítanánk a rárakódott portól és piszoktól. A „liberális” szót végre visszaállíthatnánk eredeti jelentésébe, s megszabadítanánk azoktól az érzelmi árnyalatoktól, amelyek egy évszázad párharcai során rakódtak rá, hogy ismét „szabad emberhez méltó” értelemben használhassuk.

123. oldal, Hollandia szellemi ismérve

7 hozzászólás
Kuszma>!

Reneszánsz, Reformáció, Revolúció, Restauráció, Risorgimento. Ímhol egy egész kulcscsomóra való a nagy R-ekből, amelyekkel felpattinthatjuk magunknak a történelem ajtajait! Mindegyik említett esetre igaz, hogy a kortársak aspirációjaként már akkor ott zengett a név, amikor a jelenség lejátszódott. Véletlen volna vajon, hogy újra meg újra Re-vel kezdődik? Nem egészen. Amikor az emberiség a jövőre gondol, többnyire „visszá”-t kiált.

85. oldal, Természetkép és történelemkép a 18. században

8 hozzászólás
Kuszma>!

A mű, melyet hátrahagytam, s amely, akárhogy is, hamar érvényét veszti majd, ahogy én éreztem, sosem volt egyéb a szellem kertjei feletti lebegésnél, tovaszálltamban épp csak megérintettem egy-egy virágot.

242. oldal, Utam a históriához

1 hozzászólás
Frank_Waters I>!

Hogy a „Spielmann” kifejezés a muzsikus jelentést vette fel, az nem okvetlenül függ össze ezzel [játék, és hangszeren játszás több nyelvben egy szó]. A „Spielmann” egyenes leszármazottja a ioculator, jongleurnek, amelynek általános jelentése egyrészt költő, dalnok, másrészt muzsikus, végül valaki, aki késsel vagy labdával ügyeskedik.

51. oldal

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

4 hozzászólás
Dorqa>!

A körmeneteknél és kivégzéseknél ritkábbak voltak a vándor prédikátorok beszédei, akik igehirdetésükkel próbálták felrázni a népet. A mai, újságolvasó ember el sem tudja képzelni, hogy a szellemi táplálékot nélkülöző, tudatlan lélekre, milyen lenyűgöző hatással volt a kimondott szó.

11. oldal

Johan Huizinga: A középkor alkonya Az élet, a gondolkodás és a művészet formái Franciaországban és Németalföldön a XIV. és XV. században

Dorqa>!

Általános jelenség, hogy egy kor képzőművészeti alkotásai mindig sokkal derűsebb és boldogabb hangulatot árasztanak, mint a krónikák, okiratok vagy akár az irodalom. A képzőművészet nem panaszkodik.

183. oldal

Johan Huizinga: A középkor alkonya Az élet, a gondolkodás és a művészet formái Franciaországban és Németalföldön a XIV. és XV. században

Dorqa>!

De a lovagi eszmét alkotó vágyak és képzetek, az erős erkölcsi megalapozottság és az ember harcos ösztönei dacára sem építettek volna ilyen szilárd keretet a szép élet számára, ha nem a szerelem lett volna a szüntelenül megújuló lelkesedés forrása.

60. oldal

Johan Huizinga: A középkor alkonya Az élet, a gondolkodás és a művészet formái Franciaországban és Németalföldön a XIV. és XV. században

Lovely>!

Hogy igazán játsszunk, játék közben újra gyermekké kell válnia az embernek.

A mai kultúra játékelemei, 209. oldal

J. Huizinga: Homo ludens Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására

Dorqa>!

Itt megint jusson eszünkbe, hogy nem csak az irodalomban és a művészetekben fejeződik ki az a vágy, hogy az érzelmek köré formákat, stílust teremtsünk; mindennapi életünkben is megnyilvánul, az udvarias társalgásban, a játékokban, a sportban.

60. oldal

Johan Huizinga: A középkor alkonya Az élet, a gondolkodás és a művészet formái Franciaországban és Németalföldön a XIV. és XV. században