!

James Ellroy amerikai

1948. március 4. (Los Angeles) –

Tudástár · 12 kapcsolódó alkotó · 1 kapcsolódó könyv · 7 film

Teljes névLee Earle "James" Ellroy

Képek 4

Könyvei 35

James Ellroy: Gyilkos az úton
James Ellroy: Fekete Dália
James Ellroy: Szigorúan bizalmas
James Ellroy: A nagy sehol
James Ellroy: Fehér Jazz
James Ellroy: Perfídia
James Ellroy: Amerikai tabló
James Ellroy: Hollywood noktürn
James Ellroy: Az élet ára
James Ellroy: Ez a vihar

Kapcsolódó sorozatok: L.A. Kvartett · Underworld USA trilógia · Második L.A. Kvartett · Underworld USA angol · L.A. Quartet angol · Lloyd Hopkins Trilogy angol · Seconda tetralogia di Los Angeles olasz · Second L. A. Quartet angol · Underworld USA svéd · Összes sorozat »

Kapcsolódó kiadói sorozatok: FilmRegények Cartaphilus · Hard Boiled Jaffa

Szerkesztései 1

James Ellroy – Otto Penzler (szerk.): The Best American Noir of the Century

Róla szóló könyvek 1

Köves Gábor: Mi az, hogy nagymenők?

Kiemelt alkotóértékelések

Töki>!

James Ellroy

„A regényírás mestere vagyok: a legnagyobb krimiíró a világon. Az vagyok a krimi műfajában, mint Tolsztoj az orosz irodalomban vagy Beethoven a zenében.” – áll A nagy sehol c. könyv borítóján. Áh, egy újabb nagyképű amerikai, mondhatnánk, ha nem ismernénk az írót, bár biztosan vannak olyanok, akiknek ez a könyv került először a kezébe Ellroytól és el is vette a kedvét tőle a fenti idézet. Vagy épp az hozta meg.
Magam egyik csoportba se tartozok, mivel már évekkel A nagy sehol megjelenése előtt megismertem Ellroyt, nevezetesen az Amerikai tabló és Az élet ára című kötetei kapcsán. Aztán #hála a magyar kiadó következetlenségének# az L.A. kvartett harmadik, egyben legismertebb darabját, a Szigorúan bizalmast, majd az első részt, a Fekete dáliát olvastam el, így mire a fenti könyvig és a rajta virító idézetig eljutottam, már pontosan tudtam, hogy semmi nagyképűség sincsen abban a bizonyos idézetben.
Merthogy James Ellroy valóban egy személyben testesíti meg azt a kategóriát, amit ma krimiírónak nevezünk. Egész egyszerűen azért, mert minden más, általam is nagyra tartott krimiíró fölött áll legalább egy szinttel. Karakterei zseniálisak és úgy elevenednek meg, hogy közben különösebb erőfeszítést nem is tesz arra, hogy körülírja őket. Inkább hagyja, hogy a szereplők tettei, viselkedése határozza meg a róluk kialakuló képet. Mint egy jó rendező, aki hagyja a színészeit szabadon kibontakozni.
Emellett olyan történetvezetésre képes, amire csak nagyon kevesen. A szálakat olyan mesterien, olyan pontossággal és akkurátusan tudja elvarrni a történet végén, mint egy szívsebész a felnyitott sebet. Hiba és logikai bukfencek kizárva. És ez teszi őt nagyon naggyá. Az már csak hab a tortán, hogy olyan világot és atmoszférát képes a soraival teremteni, ami bár a legcsekélyebb mértékben sem nevezhető vidámnak, mégis beszippant és addig el nem ereszt, amíg az utolsó sor után be nem csukom a könyvet.
Szóval a nyitó idézethez visszatérve: akit netalántán elriasztana, azt megnyugtatom. Tényleg James Ellroy a legnagyobb krimiíró a világon.

henryhill>!

James Ellroy

A bűnregény legnagyobb kortárs pápája, meghökkentő, kemény, cinikus és áramvonalasan szövevényes remekművek alkotója. Minden egyes könyve feledhetetlen időutazás a nyomozó-lét, femme fatale-ok és bűzös illúzió-nélküliség vériszamos hajnalaiba.

zsoca8711>!

James Ellroy

A Nagy Sehol az egyik(?) legjobb krimi, amit valaha írtak – benne az általam olvasott legkegyetlenebb jelenettel. Ez mindent elmond Ellroyról. Zseni a csávó.

clive>!

James Ellroy

Történetei kemények, nyomasztóak, pörgősek, feszültek és elképesztően jól megírtak. Ellroynak megvan az a képessége, hogy zseniális módon képes mozgatni több szereplőt, sok szálon át, miközben az olvasó nem tudja letenni a regényeit, mert vágtat a cselekmény.
Ellroy az az ember, akinek senki se mondta, hogy nem tud megírni egy regényt, így aztán bátran írt egyet. Azóta pedig ontja a jobbnál jobb könyveket. Az L.A. Tetralógiája (Fekete Dália, A nagy sehol, Szigorúan bizalmas, Fehér Jazz) az egyik legjobb és legizgalmasabb könyvsorozat, amit valaha olvastam. Végezetül csak annyi, hogy számomra ő a valaha élt legjobb krimiíró és egyszersmind a valaha élt egyik legnagyobb amerikai író.

3 hozzászólás

Népszerű idézetek

vargarockzsolt>!

– Apám elkötelezett jobbos. Szerinte vissza kellene állítani a rabszolgaságot, az utcákat meg magántulajdonba kéne adni, hogy a tulajdonosok védelmi pénzt szedhessenek. Anyám liberális, mert volt egyszer egy brazil szeretője. A pasasnak hatalmas keze volt, de rá akarta venni anyámat, hogy stricheljen, mert abból akarta fedezni az adósságait, anyám azonban beintett neki, és rendőrt hívott.
– Mit csinált a rendőr?
– A rendőr az apám volt. Teherbe ejtette.
Kértem a számlát.
– Gyere, hazaviszlek.

83. oldal

1 hozzászólás
robinson P>!

A rohadt eső. Megteltek a lefolyók. Csúszik a sár. Se forró rum, se dögös nők.

1 hozzászólás
egy_ember>!

…keresztet vetett mexikói módra, jobb kezével a tökét vakarva közben…

241. oldal

17 hozzászólás
Kókuszka>!

– Csak az a baj a családdal, hogy az ember nem magának választja.

217. oldal

shadowhunter1975 P>!

Egész iparág foglalkozik azzal, hogy felültessen minket a sohasem volt múlt nosztalgiavonatára. Legendagyártók fonnak glóriát ócska kis politikusok köré, morális erővel ruházva fel kapkodó gesztusaikat. Valódi történelmünket átláthatatlanul elhomályosítják az évek. Csak a bolond hiheti, hogy a fejlődésnek töretlen íve van.

7. oldal (Magyar Könyvklub, 2000)

Kókuszka>!

A család hiánya minden fájdalom, minden gonoszság és minden halál oka.

217. oldal

robinson P>!

Exley feláll.
– Még egy kérdés, mielőtt elmegy.
– Uram?
– Megkérte valaki, hogy lökje ki Sanderline Johnsont az ablakon?
– Nem, uram. De azért maga sem bánja, hogy kiugrott, nem igaz?

29. oldal

1 hozzászólás
shadowhunter1975 P>!

Jung ezt írja: „Ami nem kerül felszínre a tudatunkban, az sorsszerűen utolér bennünket.”

9. oldal, A múlt ködéből (Jaffa, 2017)

Kókuszka>!

A jog nevében még akkor sem szabad jogtalanságot elkövetni, ha gyilkosság történt.

128. oldal