!

Isztray Botond magyar

1946. december 30. (Rákoscsaba) –

KatalógusnévIsztray Botond
Nemférfi
Életrajz

Könyvei 5

Isztray Botond: Ugyanis Hamvas Béla
Isztray Botond: Éjszakai munkák
Isztray Botond: A befalazott
Isztray Botond: Völgyút
Isztray Botond: Mozdulatlan vándorlás

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Fekete-Piros Füzetek Kráter · Káva Téka - Napút-füzetek Napkút

Fordításai 3

Jakob Böhme: Földi és égi misztériumról
Jakob Böhme: Szent sóvárgás
Jakob Böhme: Az égi és a földi misztérium

Antológiák 1

Adamik Lajos – Jelenczki István – Sükösd Miklós (szerk.): Mauzóleum

Népszerű idézetek

aled>!

Fagylalt-társadalom, azt kérdi, mi az? Ez kérem az, hogy az életben a legfontosabb a fagylalt. Boldogok, akik nyalnak. A segghez igazodsz. A nyelv előre-hátra, jobbra-balra, fel-le, kör-be-körbe. Kész világnézet.

2 hozzászólás
vikike911>!

Ha ketten beszélnek, van közöttük egy harmadik: a csend.

aled>!

Úgy vannak Hamvassal, mint tyúk a pingpongasztallal. Vagy alatta kotkodácsolnak, vagy madár voltuk emlékétől megkísértve fölkászálódnak rá, és a széplelkek ott tojnak, monyókolnak. És néha rácsodálkoznak a repdeső, pattogó labdára. Jelentős teljesítmény. Olyan ez az egész, mintha a mai orosz intelligencia pökhendien semmibe venné sokáig kicenzúrázott, Szolovjovtól Szolzsenyicinig sorjázó nagyjait, és végül egy tömeggyilkos filozófusra csettintene, avagy valamely kóser akadémikusra.
Nobel-díjas íróval megáldott hazánkban tesznek a XX. századi világirodalom egyik legnagyobb írójára. Beckettről, Céline-ről, Cortázárról, Joyce-ról, Kafká-ról, Musilról beszélek; a lista nem bővíthető tetszés szerint. Az ilyen adósságot cipelő intelligencia voltaképpen nem létező, vagy ami ugyanaz, tökéletesen szekunder, provinciális.

Kapcsolódó szócikkek: Hamvas Béla
1 hozzászólás
Matisa86>!

Az Ugyanis Hamvas Bélát 2010 júniusában fejeztem be. Azóta várja, hogy napvilágra kerüljön. Bizony voltak ellenjavallatok: nem elég tudományos, nem elég egzakt, túlzottan politikus, túl ütős. Igen. Hamvas Béla nem „tudományos”, nem „egzakt”, túlzottan (meta)”politikus”, túl „ütős”. Viszont, láss csodát: tudattalanul-tudatosan ma is működik és hat egy bizonyos „értelmiség” hegemóniája.
Az esszé megírására a szellemi-társadalmi törésvonalak gerjesztette feszültségtér inspirált. Ebben a mezőben nem tudják, hogy a dogmatikus szembenállás vagy ellentmondás csak akkor jelenik meg, ha a pontokat a körtől elszakítva és azt ignorálva fogjuk fel. A teljes kör maga az igazság. Ez (nem racionalizálható) mediálódásunk, azaz igaz mikéntünk.
Három szempontot ajánlok figyelmébe az olvasónak:
1. Európa elveszőben, mert alapító értékeit gerinctelenül elárulta és leköpte és elviccelte, nemzeteinek éltető nedveit pedig pénzre váltotta. A minőségtől a mennyiség felé való zuhanás immár megállíthatatlannak látszik. Közel egy évszázada rója Európa utcáit Joyce Ulyssesének egyik félnótás hőse, Mr. Breen. Rosszat álmodott éjjel. Lidércnyomás. Zöld disznó jön föl a lépcsőn. És ezek után reggel kapott egy levelet. A levélben csak ennyi állt: Camp és Petz. Kampec. Mr. Breen bolyong Európa útjain, és pert akar indítani tízezer fontra.
A közbeszéd dermesztő mantrái: fenntartható fejlődés (pszichopata álom), megújuló energiák, piac, monetáris politika, államadósság, infláció, vállalkozás, államkötvény. Tőzsde, Részvény, költségvetési egyensúly, ikerdeficit stb. stb. Ez nem emberi világ. Itt már a sivatag is műanyagból van. Mindenben az Idegen hideg tekintete vizslat. És senki sem meri kibökni Hesse nyomán: „Urak, Hölgyek, az üveggyöngyjátéknak vége!”
Az új-régi kapitalizmus (ráadásul az újrakeresztelkedő keresztények vallástalan szószával leöntve) most tárja szemünk elé a politikai kapitalizmus, a barbár kommunizmus eredetét és lényegét. Minden pillanatban halljuk egy elakadt lemez sercegését; csodálhatjuk a bárgyú retro és az émelyítő epigonizmus végvidékét. A bal- és jobboldali liberalizmus progresszív tengerében „polgár” és csőcselék egybefolyik. A Tőzsdén halódó spermiumok hip-hopjában gyönyörködhetünk. Itt a Sors neve: Carry Trader.
2. „Az igazság differencia specifikája az autoritás, és konkrétabban: az autoritások hierarchiája. Ez a hierarchia egyben az igazság hagyománya. Maga a közösség egyébként már maga is autoritások hierarchiája; aki minden hierarchián kívül marad, kirekesztette magát minden közösségből: megszólíthatatlan és megszólításra képtelen.” (Tábor Béla)
3. „Minden civilizációban van egy fok, amit a spiritualitás minimumának lehet nevezni, és minden jel arra vall, hogy ez a minimum minden civilizációban ugyanaz. Termékeny élet csak ezen felül lehetséges. Ha az ember a fagypontot eléri, életét nem szellemi erők irányítják, hanem pszeudospirituális kényszerek, amelyeket a gyengeelméjűek, a serdületlenek, a primitívek, a pszichopaták lélektanából ismerünk.” (Hamvas Béla)

1. oldal (Napkút, 2014)

vikike911>!

– Ezek a találkozásaink olyan múlékonyak. A véletlenséglátszatok nagyon hajtják az időt. Valahogy nem járjuk át kellően egymást. Nem szeretem, hogy te vagy a vadász és én a vad. Makacsul más maradsz. De nem az én másom.

aled>!

…miért tartom nagy írónak Hamvas Bélát? […] Ha Hamvas művét a magyar vagy a világirodalom terébe állítom, belőle a legtöbb mérthető, levezethető, mi több, mélyebb értelmét elnyeri, de ez fordítva csak úgy és akkor igaz, ha modern redukcionalizmussal lebutítjuk a hamvasi szöveget, illetve arcátlanul tagadjuk előttünk kinyíló világának valóságát, hitelességét.
De inkább az életmű másik komponense, tudniillik a tradíció felől szeretnék rávilágítani az írói minőségre is. Művét nem érthetjük a művészi és a tradíción orientálódó gondolkodói teljesítményének egybelátása nélkül; a műben a kettő áthatásban van. E kettős teljesítmény együttes és magas színvonala Hamvas Béla személyét egyedülállóvá teszi. És mi a közös nevező? A szimbólum.
A szimbólum, amiről Alekszej Loszev a mítosz gyökereként tárgyalva azt írja, hogy a szimbólumban az „eszme” újat hoz a „képbe”, s fordítva, és mindkettő a „kép” és az „eszme” azonosságával azonosul. A szimbólumban maga a „belső” tény azonosul a „külső” ténnyel, tehát „eszme” és „tárgy” között reális azonosság van. Minden organizmus szimbolikus, mert nem jelent semmi olyat, ami ne önmaga lenne.

aled>!

A magyarországi értelmiség a tradíció gondolatiságával szemben épp olyan érzéketlen, mint a hamvasi életművel, de ebben legalább „korszerű”. A tradícióhoz igazodó gondolkodók merő „véletlenségből” egyetlen nagy európai lexikonban sem szerepelnek.
(Végül is Eckhartnak is csupán röpke hétszáz évre volt szüksége, hogy ne tekintsék elvetemült eretneknek.) Különös bájt kölcsönöz a tényállásnak, hogy ez alól egyedül Julius Evola kivétel, az egyetlen, akit valóban megérintett a gyakorlati fasizmus szellemisége. Bizonyos körök mindent megtesznek a New Age blöff-tengere, szélhámosságai, aljas csalásai népszersítésével az effajta, a „demokratikus szabadságra” veszélyes gondolatok hiteltelenítésére.
De ez nagyon is természetes.

Kapcsolódó szócikkek: Hamvas Béla · Julius Evola · New Age mozgalom
vikike911>!

Halál ellen nincs orvosság. Az egészség sem az. De aki egészséges, abban megvan az erő, hogy azt az utat a sírig elevenen járja végig. A beteg a halált szólongatja, s a halálfélelemtől félholtan engedi, hogy az a hátára vegye. Az egészség még a halált is csak >idejekorán< éli meg. És jó barátként fogadja, és tudja, hogy mikor megérkezik, leveti merev maszkját, s a félelemmel eltelt, lankadt, csalódott testvér az élet fáradt kezéből kiveszi a lobogó fáklyát, a földnek nyomja és kioltja, s az immár kialudt fáklyafény nyomán felragyogó éjszakai égbolt kereksége alatt az aláhanyatlót a karjába veszi, és – mivel az élet szorosra zárta beszédes ajkát – ő nyitja szóra örökhallgató száját, és így beszél: megismersz? A testvéred vagyok.

aled>!

A Hamvas-jelenség areferenciális szimbóluma annak, amit a hinduk szaccsidánandának neveztek. Lét-tudat-boldogság. Hamvas Béla élete és műve opponálja Pethő Bertalant. Az infinitezimális személy, a hamvasi mítosz határszimbóluma ellentmond a determináltságnak. Nem Átélés-Alany, amely, aki része a Civilizátumnak. A szorongató objektivitás, a már tételezett tér-idő-ben rögzült szubjektum (ego) árnya. De jól mondja Hérakleitosz: „Az örök élet egy gyermek, aki ostáblát játszik; gyermekkirályé az uralom.” A gyermekkirály másik neve – személy. A gyermekkirály a pillanat fia, a mítosz aranykorában létezik. Az aranykor ezért nem valamikor létezett, hanem minden pillanatban létezik. A mítosz nagy korszakai a felejtés állomásainak szimbólumai. Annak persze, aki önnön lényének meztelen, minőségtelen érzetének tapasztalatát elfojtotta, nehéz erről bármit mondani.

Kapcsolódó szócikkek: Hamvas Béla
vikike911>!

A szerelem ajándék, mondod. Igazad lehet. De amit én tőled kaptam, az a szerelem: önmagam megszeretése.