Ipolyi Arnold magyar
1823. október 18. (Ipolykeszi) – 1886. december 2. (Nagyvárad)
Tudástár · 4 kapcsolódó alkotó
Teljes név | Stummer Arnold |
---|---|
Katalógusnév | Ipolyi Arnold |
Nem | férfi |
Könyvei 10
Kapcsolódó kiadói sorozatok: Történetírók tára Gondolat
Szerkesztései 1
Antológiák 1
Róla szóló könyvek 1
Népszerű idézetek
…az egyiptomi mythos szerint a tojás kigyó alakú Kneph szájából jő, a görög szerint az iszapból lett sárkány alakú Chronos szüli. Sajátságos néphagyományainkat már a sárkányról előadva (VIII), mikint az a népvélemény szerint majd az iszapos posványban 7 v. 13 évet töltött hal vagy kigyóból lesz, vagy pedig az üres kútakban, szemétdombban rejtező öreg házi kakasból
II. kötet - X. Világ - Világtojás - 66. oldal (Horizont Press, 2002)
a bonne = dajka, és eredetileg tündéri név, úgy nálunk a bába egyiránt a tündér és a szülészetet gyakorló nő neve, – s egykor, s maig is még nem kissé, kurúzs s bűvgyakorlattal népünknél összekötött tiszt
159. oldal
A mythosokban azonban az emberi testből kiszálló léleknek azontúl folytatott ezen élete, ismét egy új testies alak s anyagi létben képzeltetik. […] Erre utalnak már az összes metempsychosisi lélekvándorlási képzetek, melyek szerint az elholt majd növény-, virág-, fa s gyümölcsbe mén át; valamint a sajátlagibb állati alakokbai átváltozásnál ismét ezek folytonos habozása, az erősb állati idomokból átmenet a gyengébb madár, galamb st. alakokba (l. al.).
Az elsőbbre így tudja monda világunk: mikép a meggyilkolt királyleány, mint jávorfa csemete elősarjad, s belőle vájt furulya hangjában szólal meg; vagy az édes anya sírján, mint búfa (szomorú fűz) hajt ki, s az ágából vágott furulya bús hangja fiának bánatot hangoztat.
II. kötet - XII. Halál utáni állapot - 112. oldal (Horizont Press, 2002)
…a föld tündéranya tündérleányakint személyesíttetik a tűz; a vándor földalatti hosszú barlangban, mely karfunkul kövek fényétől veszi ragyogó világát, jő a mélységhez, hol a tűz lángoló tavakban hullámzik, partjain a hőség kiállhatlan, s a mondahőst csupán kőböl szövött inge, melyet a földanyától kapott, védi az elégéstől. A tüzes folyamok felett lebeg a tűztündér, s haragosan tudakolja a hőstől járatát, mire megtudja, hogy az tanácsért jő hozzá, s a földanyától utasíttatott, könyörülve sorsán utalja tovább víztestvéréhez, a tűzhullámokból emelkedő gőz azonnal felkapja és viszi a vízhez.
I. kötet - VII. Elemek - 278. oldal (Horizont Press, 2002)
Kétségtelen óvallási főbblény elnevezését bírjuk még az ördög névben is; ma véle a kísértő bibliai sátán fogalmát kötjük össze. A jelenség általános; többnyire hol a régi pogánytanok helyébe, új vallási rendszerek léptek, amazok isteneit roszak és elégteleneknek kimutatván, neveiket ls tulajdonaikat, a roszszellemre ruházták (l. alább), vagy hogy azt legalább saját mythosaik, hason alakjaival igyekeztek magyarázni.
I. kötet - III. Ördög - 104. oldal (Horizont Press, 2002)
…ennél fogva már ott azon varrást azonosnak tartva a rovás s iráshoz – mi szinte ily tű, betűző eszközzel történhetett csak a rovásnál – a varázsban egy ily saját vallási, rovásló irási cselekvényt keresnék, mi azután varázs szavunknak is a mai magia, zauberei értelmén túli, mélyebb pogány vallási, istenségi tulajdon s cselekvés értelmét képes volna tanúsítani.
II. kötet - XIII. Varázs - 151. oldal (Horizont Press, 2002)