Immanuel Kant német
1724. április 22. (Königsberg) – 1804. február 12. (Königsberg)
Tudástár · 48 kapcsolódó alkotó
Katalógusnév | Kant, Immanuel |
---|---|
Nem | férfi |
Könyvei 32
Kapcsolódó kiadói sorozatok: Mérleg Európa · Horror Metaphysicae · Sapientia Humana Osiris · Téka Kriterion · Mesteriskola Atlantisz · A kútnál Atlantisz · Gondolkodók Gondolat · Matúra bölcselet · Filozófia írók tára · Kultúra és tudomány Franklin-Társulat · Filozófiai irók tára Franklin-Társulat · Társadalomtudományi Könyvtár Osiris · Természet és Társadalom · Nagy gondolkodók · Helikon Zsebkönyvek Helikon · Penguin Great Ideas Penguin
Antológiák 7
Róla szóló könyvek 28
Népszerű idézetek
A könnyű kis galamb, ahogy szabad szárnyalással szeli a levegőt, melynek ellenállását érzékeli, elképzelhetné, hogy légüres térben még jobban tudna repülni. Ugyanígy hagyta el Platón az érzéki világot, mert ez szűk korlátokat szab az értelemnek, túlmerészkedett e világon, az ideák szárnyain felemelkedvén a tiszta értelem üres terébe. Észre sem vette, hogy fáradozásaival nem nyitott utat, mert nem találkozott semmilyen ellenállással, mely mintegy támasztékul szolgált volna erőkifejtése számára, hogy az értelmet kimozdíthassa helyéről. De a spekulációkba bocsátkozó emberi ész rendesen erre a sorsra jut: amilyen hamar csak lehet, tető alá hozza építményét, és csak utólag vizsgálja meg, hogy vajon jól rakta-e le az alapját.
57. oldal, Bevezetés / I. A tiszta és az empirikus ismeretek különbségéről
Minden imperatívusz mármost vagy hipotetikusan vagy kategorikusan parancsol. A hipotetikus imperatívuszok egy olyan lehetséges cselekedet gyakorlati szükségességére utalnak, amely eszköz valaminek az elérésére, amit akarunk (vagy legalábbis akarhatunk). Kategorikus imperatívusz az, amelyik valamilyen cselekedetet önmagáért valóan, s nem egy másik célra vonatkoztatva állít objektíven szükségszerűnek.
Transzcendentálisnak nevezek minden ismeretet, mely nem magukkal a tárgyakkal foglalatoskodik, hanem a tárgyakra irányuló megismerésünk módjával, amennyiben ez a megismerés a priori lehetséges. Az ilyen fogalmak rendszerét nevezném transzcendentális filozófiának.
69. oldal, Bevezetés / VII. A tiszta ész kritikájának nevezett külön tudomány ideája és felosztása
Az a szándékom, hogy mindazokat, akik úgy gondolják, hogy érdemes metafizikával foglalkozniuk, meggyőzzem: elkerülhetetlenül szükséges, hogy munkájukat egy időre megszakítsák, mindent, ami eddig történt, meg nem történtnek tekintsenek, és mielőtt továbbhaladnának, feltegyék a kérdést: lehetséges-e metafizika egyáltalán?
Előszó