!

I. R. Grigulevics orosz szovjet

KatalógusnévGrigulevics, I. R.

Könyvei 2

I. R. Grigulevics: Az inkvizíció története
I. R. Grigulevics: Kereszt és kard

Népszerű idézetek

Lunemorte P>!

A bibliai Isten nemcsak hajthatatlanul kíméletlen, és mértéktelenül kegyetlen volt azokkal szemben, akik eltértek parancsolataitól vagy hibásan értelmezték „kifürkészhetetlen útjait”, hanem követőitől ugyanilyen magatartást, ugyanilyen kegyetlenséget és kíméletlenséget követelt minden hitehagyottal szemben, különösen azokban az esetekben, amikor ezek megkísérelték „elcsábítani” az igazhitűeket. „Ha testvéred, a te anyádnak fia, vagy a te fiad vagy leányod, vagy a kebleden levő feleség, vagy lelki-testi barátod – oktatta ki Isten az ő követőit az Ótestamentumban – titkon csalogat, mondván: nosza menjünk és tiszteljünk idegen isteneket, akiket nem ismertetek sem te, sem atyáid”. .. „Ne engedj néki és ne hallgass reá, ne nézz reá szánalommal, ne kíméld és ne rejtegesd őt; hanem megölvén megöljed őt; a te kezed legyen először rajta az ő megölésére, azután pedig az egész népnek keze."

Kapcsolódó szócikkek: Isten
Lunemorte P>!

Az egyik első teológus, aki megindokolta az erőszak alkalmazásának szükségességét, egészen az eretnekek fizikai megsemmisítéséig, „az egyház doktora”, Ágoston (354-430) volt, a korai hűbériség legkiemelkedőbb keresztény teológusa. Az egyház szentté avatta, s mindmáig vitathatatlan teológiai tekintélyként tiszteli.

Kapcsolódó szócikkek: Szent Ágoston
2 hozzászólás
Szelén>!

Az egyik első teológus, aki megindokolta az erőszak alkalmazásának szükségességét, egészen az eretnekek fizikai megsemmisítéséig, „az egyház doktora”, Ágoston (354-430) volt, a korai hűbériség legkiemelkedőbb keresztény teológusa. Az egyház szentté avatta, s mindmáig vitathatatlan teológiai tekintélyként tiszteli.
Ágoston fiatal korában a manicheizmus híve volt. Később megtagadta eretnek nézeteit, és erélyesen harcolni kezdett a donatisták, az ariánusok, a manicheusok, a pelagiánusok és más eretnekek ellen.
Arról, hogy miképp kell küzdeni ellenük, Ágoston nézetei három stádiumon mentek keresztül. Kezdetben mintegy a propaganda eszközeivel – teológiai polémiával – igyekezett meggyőzni a donatistákat és más hitehagyottakat. Aztán azt ajánlotta, hogy „korlátozott szigort” alkalmazzanak velük szemben, azaz mindenfajta megtorlást, kivéve a kínvallatást és a halálbüntetést. Végül Ágoston odáig jutott , hogy minden eszközt be kell vetni az eretnekek ellen, ideértve a kínvallatást és a halálbüntetést is. Ezzel teljes mértékben kiérdemelte az inkvizíció első ideológusának kétes dicsőségét.
Milyen érvei voltak „az egyház doktorának”? Kétféle érve volt: egyházi és világi. Az általunk is idézett bibliai szövegekre hivatkozva – „a hitehagyottakkal le kell számolni” – Ágoston az alábbi következtetéseket vonta le: A keresztény felebaráti szeretet nemcsak arra kötelez, hogy segítsünk a hitehagyottnak saját magát megmenteni, hanem arra is, hogy erre kényszerítsük őt, ha végzetes nézeteiről nem hajlandó önként lemondani.

39. oldal

Lunemorte P>!

A luciferisták kultuszát az inkvizítorok a következőképpen írták le. A szektába való felavatás állítólag azzal kezdődött, hogy a neofita varangyos békát csókolt fenéken. Ugyanilyen illetlen csókot adott a neofita a fekete szemű, hideg bőrű kísértet-embernek. Ez vagy maga Lucifer volt, vagy meghatalmazott képviselője, s előtte a neofita megtagadta a katolikus hitet. Ezután következetett a sátáni étkezés, amelyen a szekta tagjai a neofitával együtt vettek részt. Nem tudni honnan, óriási, kutya nagyságú macska került elő, s a jelenlevők ezt undorító csókkal üdvözölték. Aztán minden sötétbe borult, s elkezdődött az orgia.

Kapcsolódó szócikkek: Lucifer
1 hozzászólás
Lunemorte P>!

A kivégzésben csak annyi volt a különbség, hogy azt a boszorkányt, aki beismerő vallomást tett, előbb lefejezték vagy megfojtották, s azután égették el; a „magát megmakacsoltat” pedig egyszerűen élve elégették vagy előzőleg megcsonkították, tüzes fogóval húsdarabokat téptek ki a testéből stb. Mindezen kegyetlenségeket nyilvánosan, nagy tömeg előtt, gyermekek jelenlétében hajtották végre, s a nézők kötelesek voltak helyeslésüket nyilvánítani.
A boszorkánypereket kísérő leírhatatlan kegyetlenkedésekért és vadállatiasságokért az inkvizícióval együtt a pápák és az egyházi zsinatok is felelősek, amelyek mindezeket a szörnyű bűncselekményeket szentesítették.

Kapcsolódó szócikkek: boszorkány · boszorkányper · egyház
Lunemorte P>!

A mexikói inkvizíció annaleseiben feljegyezték a következő esetet: 1696. szeptember 24-én az eretnekség vádjával letartóztatott dona Catherina de Campos megbetegedett, s arra kérte az inkvizítorokat: engedjék meg, hogy keresztény módjára fogadja a halált. Bedobták egy zárkába és éhen halatták. A patkányok által megrágott, bomlásnak indult holttestét néhány nap múlva találták meg.

Lunemorte P>!

A pápai inkvizíció ugyanolyan buzgalommal alkalmazta a kínzásokat a letartóztatottak ellen, mint a „nemzeti” inkvizíciók.

Kapcsolódó szócikkek: inkvizíció
Lunemorte P>!

A szent ítélőszék sok véres cselekedete továbbra is el van temetve a kutatók számára hozzáférhetetlen levéltárakban. Feldolgozásuk és közzétételük kétségtelenül kiszélesíti és pontosabbá teszi majd ismereteinket e terrorista egyházi intézmény tevékenységéről.

1 hozzászólás
Szelén>!

A keresztes hadjáratok, különösen az elsők, hozzájárultak a pápaság tekintélyének megszilárdításához, s olyan illúziókat szültek, hogy könnyíteni tud a szenvedők és a nyomorgók kínjain. Sokan újra hinni kezdtek a „millenniumban”. Noha ezek a remények és ábrándok nagyrészt csakhamar szertefoszlottak, mert kiderült, hogy az egészen csak az egyházi hierarchia és a keresztesek felső rétege gazdagszik meg, mégis a Megváltó sírja felszabadításának eszméje még hosszú ideig nemcsak anyagi, hanem szellemi osztalékot is hozott a pápaságnak.

50. oldal