Gyarmathy Éva magyar
Katalógusnév | Gyarmathy Éva |
---|
Képek 1
Könyvei 11
Kapcsolódó kiadói sorozatok: Iskolapszichológia
Antológiák 1
Népszerű idézetek
Geschwind (1979) feltételezte, hogy a temporális lebeny normális, aszimmetrikus struktúrája a magzati életben egyes gyerekeknél eltérően fejlődik. Az agyi struktúrák ezeknél a gyerekeknél nem facilitálják eléggé a verbális folyamatokat, egyszerűbben kifejezve, nem hajlamosítanak az olvasás, írás stb. verbális készségek elsajátítására.
Geschwind ezt ahhoz hasonlította, mint amikor valakinek nincs jó rajzkészsége vagy zenei hajlama. Ez utóbbiakat el tudjuk fogadni anélkül, hogy neurológiai diszfunkciót feltételeznénk, míg például az olvasás terén ez nem megy, pedig a jelenség ugyanabban a viselkedésmodellben értelmezhető.
31. oldal
Az iskolában a tanárok nagy része a digitális eszközöket predigitális szemléletben, predigitális módszerekkel használja a digitális bennszülöttek tanításában, akik a gombnyomogatásban verhetetlenek, de az iskolai tanulásban katasztrofálisak. Ennél sokkal több nem is mutatkozik meg belőlük a tananyaggal való versenyfutás során.
Előszavak, 13. oldal
A bizalom különösen fontos a tanulás során, mely a tevékenységgel kezdődik, és hibázással folytatódik. Ha nem így van, az nem igazi tanulás. Ha valamit azonnal jól tudunk, akkor nincs fejlődés, hiszen nincs min javítani. Vagyis a tanulás jele és része is a hibázás. Aki a hibában a tanulás hiányát látja, az nincs tisztában a tanulás fogalmával. Ha a nevelési-oktatási gyakorlat a sokat hibázókat minta alkalmatlanokat leírja, ezzel a bizalmatlansággal a tanulás legjelentősebb elemét, az önbizalmat gyengíti.
154. oldal A bizalom – Az Erő velünk van
A változás jele, hogy a sztenderdizált tesztek elavultak. Egyes tesztfeladatokat már nem is tudnak megoldani a gyerekek. Nincsenek megbízható adatok a gyerekek kognitív képességeiről, mert az eszközeink nem erre a kultúrára készültek.
A mérési módszerek is elavultak. Amikor a digitális eszközzel felvett tesztekben jobb eredményt érnek el a gyerekek, mint ugyanannak a tesztnek a papír változatában, akkor nem kérdés, melyik vizsgálat mutatja a gyerek képességeihez közelebb álló eredményt. Tesztelés címén sokszor csak arra kapunk választ, hogy mennyire nem tudja a hagyományos eszközön keresztül megjeleníteni képességeit a gyerek.
A korábbiaknál sokkal finomabb eljárásokra, a számszerűen mért adatok intuitívebb elemzésére van szükség. Nem a diagnózis, hanem az egyéni jellemzők mintázatának kidolgozása visz előre.
182. oldal
Kérdés: Ha nem szmíát melyin serenrodbn vnanak a bteűk egy szbaón, és az etegyeln ftonos dloog, hogy az eslő és az ultosó bteuk a hölyeükn lneegyek, akokr mniek a hleyseíárs?
Válasz: Azért van szükség a helyesírásra, hogy kevés betűzéssel, ortográfiai szinten tudjon az ember olvasni. Ehhez mentális lexikonban a szavak képe biztosan kell, hogy eltárolódhasson. Ha különböző módon leírva látja az ember a szavakat, bizonytalan lesz a leképeződés.
161. oldal
Egyre több gyerek és fiatal nem tud és/vagy nem akar a képességeinek megfelelő szinten teljesíteni. A szülők és a tanárok azt látják, hogy a gyerek nem tanul, kerüli az erőfeszítést, motiválatlan, menekül a kihívások és a felelősség elől, visszahúzódó vagy ellenséges, agresszív, ráadásul sokszor önelégültnek is látszik.
96. oldal, 3.3. A meg nem felelés következményei