Georg Kühlewind
1924. március 6. (Budapest) – 2006. január 15. (Budapest)
Tudástár · 1 kapcsolódó alkotó
Teljes név | Székely György |
---|---|
Katalógusnév | Kühlewind, Georg |
Nem | férfi |
Honlap | kuehlewind.org/hu |
Képek 1
Könyvei 11
Népszerű idézetek
Az ugye természetes, hogy ha egy tudat egészséges, akkor az úr, ugyebár, úr a háznál, szóval a tudatházikóban. Ön valóban az? Sohasem tesz olyat, amit később megbán? Úgy értem: a magánéletében, nem az üzletiben.
Tegyünk egy próbát – gyerekjáték. Ha a tudat egészséges, akkor Ön, ugye, képes három percig egy tetszőleges témára gondolni, anélkül hogy elkalandozna. Mondjuk arra a nyakkendőre, amit visel. Próbálja meg! Tehát: gondoljon három percig a nyakkendőre! És ha nem visel nyakkendőt, akkor bármilyen unalmas tárgyra. Mehet? Elkészülni! Vigyázz! Kész? Rajt!
Ugyan, kedves olvasó, hogy kerültünk az Azori-szigetekre? Úgy tűnik, mintha mégsem lenne teljesen ura a tudatának. És ezzel nincs egyedül. Osztozik e gyengeségben az összes professzorral, politikussal és valamennyi teljesen praktikus emberrel, akik – úgy tűnik – a világot, a civilizációt mostani helyzetéhez vezették. Ha mindőjükre igaz, hogy nem uralják teljesen a tudatukat, akkor… akkor talán az is lehet, hogy nem minden tettük és javaslatuk származik megfontoltságból, hanem…
A koncentrációs és meditációs gyakorlatok, mint általános higiéniai, illetve megismerési gyakorlatok, annak a korszaknak a követelményét fejezik ki, amelyben élünk: hogy az ember maga alakítsa, fejlessze tudati életét. A feloldó gyakorlatok a korszak másik követelményét fejezik ki: a kialakult szokások, mindenekelőtt a tudati szokások tudatos felülvizsgálatát. Az ideál az intuitív élet – minden területen. A rutin jelleg helyett az intuíciónak kellene kialakítania és uralnia azokat a formákat, amelyekből életünk áll. Az élet stabilitását a szokások helyett a lélekjelenlét vagy helyesebben a szellemi jelenlét biztosítja. A szellemi jelenlét intuitív megismerést és intuitív cselekvést jelent egyidejűleg.
199. oldal (Kláris, 2003)
A gondolati koncentráció gyakorlata azt a célt szolgálja, hogy az ember ura legyen saját gondolatvilágának. Ehhez a célhoz egy rövid időtávnyi koncentrálás hozzásegít anélkül, hogy a tudati élet spontaneitásával fizetnénk érte. Minden asszociáció – amikhez az embert egy, az asszociációkat kísérő kellemességérzet csábítja – „ellengyakorlat”: a tudatalatti hatalmát erősíti a lélekben. Ennek ellenére, gyakorlási időn kívül csak nagyon csínján avatkozzunk a lelki élet spontaneitásába, még ha asszociációk lépnek is fel. Minél erősebb a szellemi élet az emberben, annál kevesebb hely, idő és hajlam marad az asszociálásra. Helyét az intuitív, alkotó fantázia foglalja el.
203. oldal (Kláris, 2003)
Egyrészt megtanuljuk, hogy egy emóció is megismerhető, azaz feloldható; ez nem jelenti egy ok racionális úton való megtalálását, intellektuális tudás keletkezését, hanem az emocionális lényeg megnyugtatását. Másrészt megtanulunk bánni az emóciókkal, mégha egyelőre múltbeliekkel is; ez az előkészítése ugyanis annak, hogy jelenbeli emóciókkal is máshogy tudjunk bánni. A gyakorlatban megtanuljuk azt is, hogy a koncentrált gondolkodás viszonylag könnyen átalakítható érző értelemmé.