Gál Ferenc magyar
1915. március 14. (Pácin) – 1998. július 25. (Budapest)
Katalógusnév | Gál Ferenc |
---|---|
Nem | férfi |
Életrajz |
Könyvei 23
Kapcsolódó kiadói sorozatok: Szent István bibliakommentárok Szent István Társulat · Szent István könyvek Szent István Társulat
Fordításai 9
Antológiák 2
Róla szóló könyvek 1
Népszerű idézetek
A Lélek hatása természetfölötti, de a hitben tapasztalatot szerezhetünk róla. Ő osztogatja a karizmatikus adományokat (1Kor 12,7), ő tanít imádkozni (Róm 8,26), ő adja az istengyermeki öntudatot (Róm 8,16), ő hozza létre bennünk a lélek gyümölcseit: a szeretetet, örömet, békességet, türelmet, kedvességet, jóságot, hűséget, szelídséget és megtartóztatást (Gal 5,22). Mindez jól mutatja, hogy Isten felé irányít, de emberi környezetben az embertársi szereteten keresztül.
363. oldal, I. könyv (Szent István Társulat 1990)
A szabadság abban az emberben valósul meg, aki tudatosan az igazsághoz és a valódi értékekhez köti a sorsát. Amikor maradandóan elhatározza magát valamilyen nemes ügy szolgálatára, akkor érzi, hogy legyőzte az időt, az esetlegességet, és életének van igazi tartama. Jézus Krisztus ilyen értelemben mondta, hogy az ’igazság szabaddá tesz’ (Jn 8,32)
61. oldal
Itt a földön érezzük, hogy természetünk nem halad együtt személyes döntéseinkkel. Bármilyen jóra határozzuk el magunkat, mindig marad bennünk valami ellentmondás. Ösztönös és érzelmi részünket úgy kell magunk után vonszolnunk, hogy egész személyiségünkkel beleállhassunk a személyes döntés irányába.
109. oldal
Mivel Isten célt tűzött az emberi élet elé, amelyet azonban csak a túlvilágon lehet elérni, azért a halálnak, mint az örök életbe való átmenetnek van teológiai jelentősége.
159. oldal
A rómaiakkal megalkuvó papság azt hangoztatta, hogy Jézus felkavarja a nép nyugalmát, vallási mozgalmat szervez, s ez végül is majd politikai bonyodalomhoz vezet. De semmi sem mutatja, hogy a rómaiak ilyen nyugtalanságot elárultak volna. Ők Keresztelő János működését sem akadályozták, mert különbséget tettek a vallás és a politika között. Azt is bizonyára látták, hogy Jézus a zsidó partikularizmussal szemben az egyetemes szeretetet hangoztatja.
326. oldal, I. könyv (Szent István Társulat 1990)
A teológiai értelemben vett idő tehát az ember létén kívül életének értelmét is hordozza, s eléje tárja azt a felelősséget, amely az Isten előtt reá nehezedik.
54. oldal
Philo és Jesefhus Flavius leírásából tudjuk, hogy abba a függönybe, amely a jeruzsálemi templom két részét elválasztotta, csillagok voltak beleszőve. Ez takarta a belső szentélyt, amely úgy szerepelt, mint ahol a csillagokon túl lakó Isten trónol. Márk említi, hogy Jézus halálakor ez a függöny kettérepedt (15,38), utána arról beszél, hogy a felfeszítést irányító századosban megfogamzott a kijelentés: Ez valóban Isten fia volt. Az összefüggésből nyilvánvaló, hogy Márk az ószövetségi törvény megszűnésével és a pogányok megtérésével hozza kapcsolatba a kereszthalált.
343. oldal, I. könyv (Szent István Társulat 1990)
A próféták továbbra is vigyáznak arra, hogy a királyok ne utánozzák a keleti uralkodókat. Ne tartsák magukat az istenség megtestesülésének, hanem inkább az egész nép hódolatát nyilvánítsák ki Isten előtt azzal, hogy ragaszkodnak a szövetséghez és megtartják a törvényt.
309. oldal, I. könyv (Szent István Társulat 1990)