

Frithjof Schuon svájci
1907. június 18. (Basel, Svájc) – 1998. május 5. (Bloomington, Indiana, USA)
Tudástár · 17 kapcsolódó alkotó · 1 kapcsolódó könyv
Nem | férfi |
---|---|
Honlap | frithjofschuon.info/english/home.aspx, frithjof-schuon.com/start.htm |
Könyvei 9
Kapcsolódó kiadói sorozatok: Az Őshagyomány könyvei · Arcticus Libri Religionis Arcticus
Népszerű idézetek




A primordiális ember magától tudta, hogy van Isten; a bukott ember ezt nem tudja, meg kell tanulnia. A primordiális embernek mindig tudatában volt Isten; a bukott ember, ha megtanulta, hogy van Isten, törekednie kell rá, hogy Isten mindig a tudatában legyen. A primordiális ember jobban szerette Istent, mint a világot; a bukott ember jobban szereti a világot, mint Istent, s ezért a lemondást kell gyakorolnia. A primordiális ember mindehol Istent látta, érzékelte az archetípusokat és az esszenciákat, s nem volt bezárva a «hús vagy szellem» alternatívájába; a bukott ember sehol sem látja Istent, s a világot csak mint olyat látja, nem mint Isten megnyilvánulását.
A primordialitás a szúfík fitrahja: ez a lényegi és normatív emberi természet, mely Isten képére teremtetett.




Sokféle módja van a gnózis és a szeretet közti — vagy a jnana és a bhakti közötti — különbség kifejeződésének vagy meghatározásának, de mi csak egy kritériumot szeretnénk tekintetbe venni itt, és ez a következő: az akarati vagy cselekvő ember (a bhakta) számára Isten „Ő”, az ego pedig „Én”, míg a gnosztikus vagy intellektív ember (a jnani) számára Isten „én” — vagy Self — és az egó „ő“ vagy a „másik“. Azonnal látható lesz, hogy miért az előbbi és nem az utóbbi szemlélet a meghatározó minden vallási dogmatizmusban: az emberek többsége inkább az ego bizonyosságából indul ki, mint az Abszolútból. A legtöbb ember individualista és következésképpen csak kevéssé képes konkrét absztrakciókra empirikus „Én“-jével kapcsolatban. Ez egy olyan folyamat, mely intellektuális és nem morális: más szavakkal kevesen rendelkeznek a személytelen kontenpláció képességével, akárcsak olyan akarattal, mely megengedi, hogy „Isten gondolkodjon bennünk“, ha megengedhető effajta kifejezés.
54. oldal — Gnózis, az Én nyelve




Az Evangéliumok által hirdetett „erőszakmentesség” azt az erényt szimbolizálja – és teszi hathatóssá –, amikor az elmét kizárólagosan az foglalkoztatja, „ami van”, és nem az, „ami történik”. Rendszerint az ember sok időt és energiát veszteget el azzal, hogy embertársai igazságtalanságaival valamint a sors lehetséges nehézségeivel törődvén ezeket megkérdőjelezi. Legyen szó akár emberi igazságtalanságról, akár isteni büntetésről, a világ – a „formák áramlása” vagy a „kozmikus kerék” – az, ami: egyszerűen saját pályáját követi; ez áll összhangban saját természetével. Az emberek képtelenek nem igazságtalanok lenni, amennyiben ennek az áramlásnak részei. Kiszakadni az áramlásból és a tények logikája valamint az ebből születő kötelékek ellenében cselekedni minden bizonnyal őrültségnek tűnik a világ szemében, de valójában azzal egyenértékű, hogy már itt lent magunkévá tesszük az örökkévalóság szempontját. Felvenni ezt a nézőpontot az jelenti, hogy nagy távolságból tekintünk magunkra: látni azt, hogy mi magunk is részeit képezzük az igazságtalanság eme világának, és ez újabb okot ad arra, hogy közömbösek maradjunk az emberi viszályok zűrzavarai közepette. A szent az az ember, aki úgy cselekszik, mintha meghalt volna és visszatért volna az életbe; földi értelemben már megszűnt „önmaga” lenni, abszolúte nem áll szándékában visszatérni ebbe az álomba, hanem egyfajta éberségben tartja fenn magát, amelyet a világ, korlátoltsága és tisztátalansága miatt, képtelen megérteni.
A tiszta szeretet nem az ellentétek e világából való; eredete szerint mennyei, a végcélja pedig Isten; úgy él, mintha önmagában létezne, saját fénye által és az Isten-szeretet sugarában, és ezért e szeretet „nem keresi a magáét, nem gerjed haragra, nem gondol rosszra, nem örül a gonoszságnak, de együtt örül az igazsággal; mindent eltűr, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel” (1 Kor 13,5-7)
29. oldal, Néhány megjegyzés (Kvintesszencia Kiadó, 2014)




A szúfi miszticizmusban az Isteni Jelenlétet – vagy mint a szeretet, a sóvárgás tárgyát, magát az Istent is – általában nőként jelenítik meg. Idézzük Ahmad al-‘Alawí Sejk Dívánját: «Mikor meghallottam Laylā hangját, közel húzódtam lakhelyéhez. Ó, bárcsak sohase némulna el édes hangja! Kedvelt (Laylā) engem, magához vont és elbűvölt. Aztán a legmeghittebb szavakkal szólt hozzám. Maga mellé ültetett, közelebb húzódott, majd fellebbentette a ruhát, mely szemem elől rejtette őt, szépségével ámulatba ejtvén engem … Megváltoztatott és átalakított, megbélyegzett különös bélyegével, magához szorított, egy páratlan állapotot adományozott, és saját nevén szólított.» Az «isteni dimenziót» azért nevezik Laylānak, «Éjszakának», mert e dimenzió a priori megnyilvánulatlan minősége. Erről eszünkbe juthat Pārvatí fekete színe, a keresztény művészet fekete Szüzei, de bizonyos értelemben Krisztus és Nikodémus éjszakai beszélgetése is.




Mi a világ, ha nem a formák áradása: és mi az élet, ha nem két éjszaka közt egy szemünk láttára egyre ürülő serleg? És mi az ima, ha nem az egyetlen biztos pont, a béke és fény pillanata ebben az álom univerzumban, és a valódi átjáró mindahhoz, amit a világ és az élet hasztalan keresett? Az ember életében négy bizonyosság létezik: a jelen pillanat, a halál, az Istennel való szembesülés és az örökkévalóság. A halál kijárat, ahol egy világ lezárul; az Istennel való találkozás olyan, mint egy kitárulkozás a ragyogó és múlhatatlan végtelenségben; az örökkévalóság a lét teltsége a tiszta fényben; és a jelen pillanat az a csaknem megragadhatatlan «hely» életünk folyamában, ahol már örökök vagyunk – egy csepp az örökkévalóságból a formák és melódiák szakadatlan mozgása közepette. Az ima fedi fel a földi pillanat teljes súlyát és isteni értéket. Egy szent hajó, melyben életen és halálon kelünk át, mely a túlsó part felé visz minket, a fény csendje felé; de végül is nem az ima kel át az időn miközben önmagát ismétli, hanem az idő az, ami úgymond megáll az ima égi egyszerűsége előtt.




Két olyan pillanat van az életben, amely mindent magában foglal: a jelen pillanat, amikor szabadon választhatjuk azt, amik lenni szeretnénk, és a halál pillanata, amikor nincs többé választásunk, és a döntés Istené. Mármost, ha a jelen pillanat jó, a halál is jó lesz. Ha Istennel vagyunk ebben a pillanatban, amely bár folyton megújul, mégis mindig ugyanez az egy és egyedüli jelenlévő pillanat, akkor Isten is velünk lesz a halál pillanatában. Az istenemlékezet egy halál az életben, ami a halálban életté lesz.
132. oldal, Appendix - Az örök bölcsesség visszhangjai (Arcticus, 2001)