!

Falus Róbert magyar

Tudástár · 1 kapcsolódó alkotó

Teljes névFrankl Róbert
KatalógusnévFalus Róbert

Könyvei 9

Falus Róbert: A Római Birodalom
Falus Róbert: Az aranymetszés legendája
Falus Róbert: Az antik világ irodalmai
Falus Róbert: Az ókori görög irodalom története I-II.
Falus Róbert: A római irodalom története
Benedek András – Benedek Marcell – Bereczky Erzsébet – Falus Róbert: Színházi kalauz
Falus Róbert: Görög harmónia
Falus Róbert: Sophoklés
Falus Róbert: Horatius

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Képes történelem Móra · Gyorsuló idő Magvető · Tudományos kaleidoszkóp Magyar Könyvklub · A kultúra mesterei Művelt nép

Szerkesztései 4

Falus Róbert (szerk.): Görög költők antológiája
Falus Róbert (szerk.): Erósz és Ámor
Falus Róbert (szerk.): Apollón lantja
Falus Róbert – Szilágyi Péter (szerk.): A múzsák dicsérete

Fordításai 1

Falus Róbert (szerk.): Görög költők antológiája

Antológiák 1

Kada Júlia (szerk.): Az antikvitás irodalmából

Népszerű idézetek

Aragorn>!

Hérakleitosz igazságát bizonyítják a természettudományok: a világ nem kaotikus halmaz – még akkor sem ha a felületes személet számára annak látszik –, hanem kozmosz, rend.
Ezt a rendet az anyag(ok) szerkezete és viselkedései törvényei határozzák meg. Még az olykor szembetűnő határozatlanságoknak, véletleneknek is megvannak a maguk okai, amelyeket az eredetileg vizsgált összefüggéseken túlmenő, további részletekben kell kutatni, soha nem feledkezve meg a kölcsönhatások szerepéről.

57. oldal

Aragorn>!

Hérakleitoszt idézem:
Ezt a világrendet (kozmoszt) mindeneknek ugyanazonát, sem isten , sem ember nem teremtette, hanem mindig volt és van és lesz, örökkön élő tűz, mértékek (metronok) szerint kapva lángra és mértékek szerint lobbanva el.(30.töredék)

30. oldal

Röfipingvin P>!

Dionysos ünnepe
Véget ért az attikai szünet. Kipréselték a szőlőt, lefejtették a bort – s úgy tűnt, mintha magának Dionysosnak, a szőlőtermesztés istenének vére folyna el kádakban és hordókban. Kopaszon, kifosztva meredeztek a venyigék, álomba merült az egész természet. De néhány hét múlva már kibujtak az első rügyek a fákon és bokrokon, zöldbe borult a határ; bimbók fakadtak a messzi földön híres rózsatöveken, s az olajfák édes-fojtó illata a tenger felől beáramló sós pára ízével olvadt össze. Mintha meghalt volna a természet s a termést ápoló isten, de máris új életre kelne. Így megy ez évről évre, új sarjadás követi a régi halálát, munkába szólítva a parasztokat. A termés isteneinek kultusza jóval a civilizáció előtti időkre nyúlik vissza. A földből élő nép istenként imádta magát a földet, a vizeket, erdőket, félő rajongással szemlélt minden természeti tüneményt. Áldozatokkal, mágikus szertartásokkal igyekezett megnyerni a természet kegyét, melyet úrnak érzett élete fölött. Később az elemeket s a jelenségeket mint emberformájú isteneket imádta, melyeket ő alkotott magának, a maga képmására és hasonlatosságára.

Araragat_Kasztór_Polüdeukész>!

Úgy burjánoztak el Rómában a költők, mint tavasszal a virágok – jegyzi meg egy későbbi komédiaíró a második pun háborút követő évtizedekről.

Plautus

Araragat_Kasztór_Polüdeukész>!

A színház – de egyáltalán, az irodalom – körüli csaták hátterében az uralkodó osztályon belüli érdekellentétek húzódtak meg. Róma történelmét persze a hadszíntereken, a szenátusban meg a népgyűlésen döntötték el,
de a komédia színpadán is új módon csaptak össze az erők, a nép érdekeit és hangját is megszólaltatva.

Plautus