!

Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij orosz

Dmitry Sergejewitsch Mereschkowski, Dmitrij Merezskovszkij, Dmitri Merejkowski

1866. augusztus 14. (Szentpétervár) – 1941. december 9. (Párizs)

Tudástár · 39 kapcsolódó alkotó · 1 kapcsolódó könyv

KatalógusnévMereskovszkij, Dimitrij Szergejevics
Nemférfi

Képek 1

Könyvei 24

Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij: Kelet titkai
Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij: Leonardo da Vinci
Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij: A Messiás
Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij: Napoleon élete
Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij: Az istenek születése
Dmitrij Merezskovszkij: Gogol és az ördög
Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij: Nagy Péter I-II.
Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij: Az ismeretlen Jézus
Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij: Julianus Apostata
Dmitrij Merezskovszkij: Az istenek halála

Kapcsolódó sorozatok: Krisztus és Antikrisztus · Megváltás-trilógia · Összes sorozat »

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Magyar könyvtár Lampel Róbert (Wodianer F. és Fiai) · Halhatatlan könyvek · A modern könyvtár Athenaeum · Halhatatlan könyvek Dante · Híres könyvek Athenaeum

Antológiák 1

Adamik Lajos – Jelenczki István – Sükösd Miklós (szerk.): Mauzóleum

Róla szóló könyvek 2

Bakcsi György: Orosz századforduló
Török Endre: Átragyogás

Népszerű idézetek

ajikarei P>!

Iamblichosz leült egy kőre, Julianus pedig lábához telepedett; a mester végigsimította a fiú durva fekete haját.
– Szomorú vagy?
– Igen.
– Tudom. Keresel és nem találsz. Nincs merszed azt mondani: Ő van! – és nincs merszed azt sem mondani: Ő nincs!
– Hogy jöttél rá erre, Mester?
– Szegény fiú! már ötven éve, hogy én is ugyanebben a betegségben szenvedek. És szenvednem kell még halálomig. Azt hiszed, én többet tudok, mint te? – Tán én megtaláltam? Ez az az örök vajúdás. Hozzá képest minden más gyötrelem semmi. Az emberek azt képzelik, hogy az éhségtől, a szomjtól, a fájdalmaktól és a nyomortól szenvednek; pedig csak attól a gondolattól szenvednek, hogy Ő talán egyáltalában nincs is. Ez a világnak egyetlen fájdalma! Ki meri magának azt mondani: Ő nincs! – és ki tudja, mekkora erő kell ahhoz a szóhoz, hogy Ő van!
– És te, te nem jutottál Hozzá közelebb soha?
– Háromszor éreztem át azt a gyönyört, hogy egészen egy vagyok vele; Plotinosz négyszer érezte; Porphyriosz ötször. Nekem három pillanatom volt életemben, mely az életet egyáltalában megérte.
– Megkérdeztem erről tanítványaidat; nem tudtak semmit.
– Mernek azok tudni? Nekik elég a bölcsesség héja; a magva pedig majd mindegyiknek halálos.

58. oldal, Hetedik fejezet (Dante Könyvkiadó)

1 hozzászólás
>!

Gogol a kereszténységet nem állítja szembe a felvilágosodással, ahogyan ezt a szlavofilek teszik. De nem állítja szembe a felvilágosodást sem a kereszténységgel, ahogyan ezt a nyugatosok teszik. Gogol, ahogy Európában senki más, azt érezte meg rendkívüli módon, hogy a kereszténység alfája és omegája nem a sötétség, hanem a fény, nem a világ tagadása, hanem a világ igenlése, nem a keresztrefeszítés, hanem a szentséges test.

98. oldal

>!

„Szeretem a jót, azt keresem, és ha szükséges, elpusztulok érte. Viszont nem viselem el az ocsmányságaimat… Harcolok ellenük és mindig is harcolni fogok, mígnem kivetem magamból, és ebben megsegít engem az Isten.”

58. oldal (Ezek Gogol szavai)

>!

Halálos fájdalommal és halálos félelemmel érzékelte, hogy a modern emberiség kereszténysége még mindig csak szavakkal és nem cselekedetekkel, ígéretekkel és nem azok megtartásával érvényesül.

96. oldal

Bla IP>!

A ninivei paloták romjai között előkerült egy dombormű, amely egy sebesült nőstényoroszlánt ábrázol, hátgerincébe nyíl fúródott, az állat már a földön vonszolja megmerevült hátsó lábait, de még áll mellső lábain, fejét felemeli, s száját kitátja, mintha még mindig rémíteni akarná az ellenséget elhaló ordításával.
Ez a megsebzett nőstény oroszlán Babilon lelke.

136. oldal

Bla IP>!

Faustino atya elhagyva San Gervaisot a szomszéd hegyi községbe San Mauritioba ment, a népet égi bűntetésekkel való fenyegetésekkel megrémítette, éjnek idején összegyűjtötte a falusiakat, megostromolta a Buonaccorsi villát, betörte az ajtókat, a kertészt, Stroccot félholtra verte, és kezén-lábán megkötöztette a (talált) Vénusz (szobor)mellé állított strázsákat, az istennő felett elolvasták a régi időkből származó imádságot,…ebben a régi sírokban talált szobrok és edények fölött mondandó imában az egyház szolgája kéri Istent, hogy tisztitsa meg a földből kiásott tárgyakat a pogány szennytől, fordítsa őket a keresztyén lelkek hasznára, az Atyának, Fiúnak és Szentléleknek dicsőségére… Aztán a márványszobrot darabokra törték, maradványait beszórták a kemencébe, megégették, meszet készítettek belőle, és bemeszelték vele a falusi temetőnek újonnan épített falait.

41. oldal

Bla IP>!

– Úgy hallottam – jegyezte meg Giovanni -.hogy messer Leonardo nagy tudós.
– Tudós? Hát még mi nem! Hiszen latinul még olvasni sem tud Cicerót összezavarja Quintillianussal és a göröghöz még csak nem is szagol. Ilyen tudós ő! Annyit ért a tudományhoz, mint a tyúk az ábécéhez.
– Azt mondják – folytatta Beltrafio makacsul – hogy csodálatos gépezeteket szerkeszt és hogy a természetről való megfigyelései…
– Gépezetek, megfigyelések! Ezekkel ugyan nem sokra mégy, testvér! Én az én művemben, amelynek címe: ' A latin nyelv szépségeiről' több. mint kétezer új, gyönyörű szólást gyűjtöttem össze. Tudod-e, mennyi munkámba került ez?… Ravasz kerekeket elhelyezni a gépezetekben, figyelni, hogy repülnek az égben a madarak, hogy nő a fű a mezőn, ez nem tudomány, hanem szórakozás, mulatság, gyermekjáték!…

14. oldal

Bla IP>!

A pápának kissé szédült a feje, nem annyira a bortól, mint inkább a megittasító álmoktól fia jövendő nagyságáról.
Kimentek a balkónra, a ringhierára, amely a Belvedere udvarára nyílt.
Lenn a pápai lovászok a méneket, kancákat kivezették az istállóból.
– Alonzó, hej! Ereszd el! – kiáltott a pápa a legöregebb lovászra.
Az megértette és tovább adta a parancsot: a mének párosodása a kancákkal őszentsége egyik kedves, nagy gyönyörűsége volt.

II/169. oldal

Lunemorte P>!

«Micsoda büdösség!» – mondták a tanítványok egy döglött kutya mellett elhaladva. «Mily fehérek a fogai!» – mondta Jézus.

Ez csak muzulmán legenda és nem agraphon; de aki ezt kigondolta, az tudott valamit Krisztusról, szeretett Benne valamit, amit mi már nem ismerünk, nem szeretünk; mintha csak szemével Szemébe nézett volna és látta volna, hogy néz Ő mindenre és mit keres mindenben: ha a döglött kutyában ezt találta, mit találhat az élőben.
«Micsoda büdösség!» – fogják mondani a mi hullánkról is, Ő pedig a mi szépségünkről fog valamit mondani, – és mi föltámadunk.

Bla IP>!

– Nézd Giovanni, ezt jegyezd jól meg magadnak: a mi tanítómestereink a régi görögök és a rómaiak. Ők megcsináltak mindent, amit az ember meg tud csinálni a földön, nekünk nincs más kötelességünk, mint őket követni és utánozni, mert régen megmondták már, a tanítvány ne akarjon több lenni tanítójánál.

14. oldal