!

Darida Veronika magyar

KatalógusnévDarida Veronika

Képek 1

Könyvei 9

Darida Veronika: Hisztériák
Darida Veronika: Művészettapasztalatok
Darida Veronika: Eltérő színterek
Darida Veronika: Filozófusok bábszínháza
Darida Veronika: Filozófiai vallomások
Darida Veronika: Jeles András és a katasztrófa színháza
Darida Veronika: A talány filozófiája
Darida Veronika: A fenséges és a rejtőzködő jelenlét
Darida Veronika: A nosztalgia művészete / A művészet nosztalgiája

Szerkesztései 2

Darida Veronika – Demcsák Katalin (szerk.): Artaud, avagy a gondolkodás szenvedéstörténete
Darida Veronika (szerk.): Konstellációk – művészetelméleti tanulmányok

Fordításai 3

Roland Barthes: Roland Barthes Roland Barthes-ról
Giorgio Agamben: Ami Auschwitzból marad
Louis Marin: A fenséges Poussin

Antológiák 1

P. Müller Péter – Egri Petra – Kvéder Bence Gábor – Németh Nikolett Anna (szerk.): Kontaktzónák

Népszerű idézetek

Szelén>!

Valójában nem a beszédnek, hanem a csendnek van története; a beszéd feladata pedig nem más, mint hogy ezt mesélje el.

A sebzett írás

Szelén>!

Valójában olvasáskor minden egyes olvasó önmaga olvasója. Az író műve csak optikai eszköz, melyet azért kínál az olvasójának, hogy az így kivehesse, amit e könyv nélkül talán nem látott volna meg magában.

Egyedül Velencében

Szelén>!

Az eltűnt idő nyomában kamerái mögött úgy tűnik, mintha nem egy, hanem több művész állna, vagy legalábbis egy olyan univerzális alkotó ("operator omnipotens"), akinek eltérő stílusjegyeket mutató képeiből kibontakozhat a fotografikus (vagy akár a filmes) látásmód egyfajta rövid története.

Fotográfusi tekintet

Szelén>!

Ezek a női szentek, Cioran szerint, nem aszexuális lények, sokkal inkább egyfajta transzszexualitás jellemzi őket. Sokak számára megbotránkoztató könyvében azt állítja, hogy a kolostorok és bordélyházak képe sok vonatkozásban hasonlít egymásra: hiszen mindkét intézményben hisztérikus nők élnek, cellákba zárva.

Szent betegség vagy kárhozat?

Szelén>!

    A hisztéria története tehát mindvégig az őrülettel és a megszállottsággal kapcsolódik össze, soha nem a zsenialitással. Szemben a melankóliával, mely a reneszánsz korban a művészi hajlam „alaptünete” lesz. Vasari művészéletrajzaiban szinte nem is lehet művész az, aki nem hordozza a szaturnuszi vonásokat, vagyis aki nem melankolikus alkat. Ugyanakkor mintha a reneszánsz már-már túlzásba vinné a melankólia követelését és csodálatát; logikus lépésnek tűnik tehát, hogy a rákövetkező korszakokban (a barokkban és a klasszicizmus korában) már látványosan kevese lesz az önmagát melankolikusnak nevező művész.
    Így érkezünk el a XVII. századhoz, mely már nyíltan összekapcsolja a melankóliát és a hisztériát.

Bánat- vagy gyásztünet?

Szelén>!

Másképp fogalmazva, megoldatlan marad az a probléma, hogy a melankólia és a mánia csupán rokonságban áll egymással, vagy – egyetlen jelenség két eltérő arculatát alkotva – lényegileg azonosak?
„Melankólia és gyász” című tanulmányában Freud is kitér a két állapot összevetésére:

„A melankólia legfigyelemreméltóbb és leginkább tisztázásra szoruló sajátossága az, hogy hajlamos átcsapni egy tüneteiben ellentétes állapotba, a mániába. Közismert, hogy ez nem minden melankólia sorsa.”

Bánat- vagy gyásztünet?

Szelén>!

A hisztériás nőbeteg viszonya a csábításhoz mindig ambivalens.

Tudatlanság vagy tiltott tudás?

Szelén>!

Mint ahogy Az eltűnt idő nyomában első fejezeteiben Proust (pontosabban Marcel) sem a felnőttkori olvasmányélményeit írja le részletesen, nem ezeket kivonatolja, hanem a gyermekkorban olvasott könyveket, mint ahogy művészeti érdeklődésének ősmintáját is felfedezhetjük a laterna magica mozgóképeiben (melyekhez hasonló gyönyörűséget a felnőtt elbeszélő talán csak a gótikus katedrálisok üvegablakai láttán érez.).

Gyermekjátékok

Lunemorte P>!

„E végtelen térségek örök hallgatása rettegéssel tölt el.”
Pascal

Azazello>!

A napló tehát hosszú ideig lényegtelen, bizonytalan, inautentikus műfajnak tűnik Barthes számára. Ugyanakkor azt elismeri, hogy a naplóra a „szöveg előcsarnokaként” is tekinthetünk, és ebben az értelemben a napló tartalmazhatja a szöveg „lényegi kínját.”
Másrészt pedig – ezt pedig már az utolsó művek olvasása után, mi magunk tehetjük hozzá Barthes tűnődéseihez – van olyan lényegi, személyes kín, vagy olyan „sebzettség”, melyet egyetlen más irodalmi műfaj sem képes közvetíteni.