!

Bibó István magyar

1911. augusztus 7. (Budapest) – 1979. május 10. (Budapest)

Tudástár · 23 kapcsolódó alkotó · 1 kapcsolódó könyv

KatalógusnévBibó István
Nemférfi
DIApim.hu/hu/dia/dia-tagjai/bibo-istvan
Életrajz

Könyvei 23

Bibó István: Zsidókérdés Magyarországon 1944 után
Bibó István: A kelet-európai kisállamok nyomorúsága
Bibó István: Válogatott tanulmányok I-IV.
Bibó István: Bibó megmondja
Bibó István: Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem
Bibó István: Bibó István összegyűjtött írásai 1.
Bibó István: Demokratikus Magyarország
Bibó István: Bibó István összegyűjtött munkái I-IV.
Bibó István: Politikai hisztériák
Bibó István: Válogatott tanulmányok

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Az építészet mesterei Holnap · Megmondja Corvina · Trubadúr Zsebkönyvek Trubadúr

Fordításai 4

Pierre Duchesne: Sacco és Vanzetti
A. M. Savarin – Jacques Meunier: Szilbako éneke
Hans Kelsen: Tiszta jogtan
Jacques de Launay: A fasizmus végnapjai Európában

Antológiák 1

Kőszegi Lajos (szerk.): Nietzsche-tár

Róla szóló könyvek 5

Szilágyi Sándor: Bibó István
Balog Iván: Politikai hisztériák Közép- és Kelet-Európában
Dénes Iván Zoltán (szerk.): A hatalom humanizálása
Nemes Erzsébet (szerk.): Bibó István a KSH Könyvtárban
Virt László: A demokrácia szolgálatában

Kiemelt alkotóértékelések


Népszerű idézetek

cassiesdream>!

A francia forradalom az európai történelemnek egyszerre a legsikeresebb és a legsikertelenebb forradalma. A legsikeresebb azért, mert a társadalomnak olyan mértékű racionális átszervezését tette lehetővé, amekkora mértékű átszervezést az azelőtti forradalmak nem csináltak, és a legsikertelenebb azért, mert egy olyan méretű félelmet keltett fel, amiből a nyugati világ azóta sem tudott fölépülni.

Harmadik kötet (1971–1979) - Az európai társadalomfejlődés értelme

1 hozzászólás
orvosi_székfű>!

Abban a görcsös félelmi állapotban, mely elhiszi, hogy a szabadság előrehaladása veszélyezteti a nemzet ügyét, nem lehet élni a demokrácia javaival. Demokratának lenni mindenekelőtt annyit tesz, mint nem félni: nem félni a más véleményűektől, a más nyelvűektől, a más fajúaktól, a forradalomtól, az összeesküvésektől, az ellenség ismeretlen gonosz szándékaitól, az ellenséges propagandától, a lekicsinyléstől és egyáltalán mindazoktól az imaginárius veszedelmektől, melyek azáltal válnak valódi veszedelmekké, hogy félünk tőlük.

173-174. oldal, A kelet-európai kisállamok nyomorúsága

Bibó István: Demokratikus Magyarország Válogatás Bibó István tanulmányaiból

Kapcsolódó szócikkek: demokrácia
>!

A nyugati nemzetek teljesítményeinek nagysága éppen abban áll, hogy magától értetődő nyugalommal élik nemzeti életüket anélkül, hogy mint nemzet mindenáron felmutatni akarnának valamit.

ppeva P>!

Ettől kezdve szokták meg a magyar társadalom széles rétegei azt, hogy nemcsak munkával és vállalkozással lehet egzisztenciát alapítani, hanem úgy is, hogy valaki másnak a már kialakított egzisztenciáját kinézi magának, s aztán az illetőt feljelenti, nagyszülőit kikutatja, állásából kidobatja, üzletét kiigényeli, őt magát esetleg internáltatja, egzisztenciáját pedig birtokba veszi. Ezek a lehetőségek egyrészt napfényre hozták, másrészt tovább súlyosbították a magyar társadalom erkölcsi süllyedésének a folyamatát, s e társadalom tekintélyes hányadának mohó kapzsiságáról, képmutató gátlásmentességéről, vagy a legjobb esetben is rideg törtetéséről olyan megdöbbentő képet mutattak, ami nemcsak az érintett zsidók számára jelentett el nem felejthető megrázkódtatást, hanem egyáltalán minden jobb érzésű magyar számára is.

20. oldal

ppeva P>!

„Senki sem hajlamos annyira igazságtalanságok elkövetésére, mint az, aki igazságtalanságok ártatlan áldozatának tudja magát.”

(X. századi arab vagy zsidó bölcs Bagdadból vagy Jeruzsálemből)

205. oldal

sirszalhasogato P>!

Az is igaz, hogy ezen a területen szerteburjánoznak a legzűrzavarosabb politikai filozófiák s legotrombább politikai hazugságok, amilyeneket egészséges fejlődésű társadalomban még megfogalmazni sem igen lehet, nemhogy elhitetni. Gyerekes dolog azonban azt képzelni, hogy a politikai kultúra fejlődésének eltorzulását okozhatják zavaros filozófiák vagy egy rosszindulatú propaganda izgatása. Komoly tömegérzelem csak indulatból származhatik, indulat pedig csak valóságos élményből. A zavaros filozófiák féligazságai és a propaganda hazugságai csak akkor hatnak egyénekre vagy közösségekre, ha azokat nagy intenzitással átélt félelmes és félrevezető élmények hajlamossá teszik féligazságok és hazugságok elhivésére, mert azok alapján öncsalásaikat igazolhatják, hiú reményeiket táplálhatják, hamis képzeteikben megrögződhetnek, és bizonyos indulataiknak kielégülést szerezhetnek. Egyensúlyozott lélekről a féligazságok és propaganda hazugságai lepattannak.

47. oldal, Zavaros filozófiák és hazug propaganda (Trubadúr, 2023)

>!

A politikai élet végzetes félelmeinek azonban az a tulajdonságuk, hogy tárgyi előfeltételek híján is, pusztán a félelem erejénél fogva elő tudják hívni azt a veszedelmet, amitől félnek.

A magyar demokrácia válsága

Bibó István: Demokratikus Magyarország Válogatás Bibó István tanulmányaiból

>!

A „tiszteletlenség” általánossá válása annyit jelent, hogy az elit másként értékeli önmagát, mint a társadalom őt.

Elit és szociális érzék

Bibó István: Demokratikus Magyarország Válogatás Bibó István tanulmányaiból

>!

A kizsákmányolás igen relatív fogalom, s konkrét helyzetben az, hogy két egymástól függő ember közül melyik él a másikból, teljesen azon múlik, hogy melyik nyújt többet és valóságosabbat a másiknak. Annál pedig, amit egy jó elit nyújthat a társadalomnak, alig van nagyobb értékű teljesítmény, s ezt a társadalom nagyon jól érzi. Ha viszont az emberek kezdik az elit kiváltságait kizsákmányolásnak, élősködésnek érezni, ez már súlyos tünete annak, hogy az elit kezdi szerepét rosszul vagy sehogy sem betölteni.

Elit és szociális érzék

Bibó István: Demokratikus Magyarország Válogatás Bibó István tanulmányaiból

ppeva P>!

A társadalmi problémákat nem jó katonai „feladványok” módjára felvetni, mert a „megoldás” is nagyon háborúk és csaták módjára fog alakulni. A világnak éppen elég nyomorúságot hozott az az emberfajta, mely azt hiszi, hogy egy kérdést, melynek zsákutcába vitelében és elmérgesítésében maga is részes, „megoldani” annyit tesz, mint tűzzel-vassal olyan feltételeket teremteni, melyben az megszűnik kérdés lenni.

150. oldal